Společnost Espe Air byla zapsána do obchodního rejstříku 29. října 1991. Jejími zakladateli byli Pavel Solanský a jeho dcera Renata Solanská. Prvním letadlem provozovaným Espe Airem byl Zlin Z-43 s imatrikulací OK-XOH, zapsaný do leteckého rejstříku 15. října 1992. Později následovala dvojice Z-242L (OK-YNB a OK-YNC).
Dvanáctého března 1993 do svého letadlového parku společnost zařadila Iljušin Il-62 OK-FBF, odkoupený od ČSA. Slavnostní zahajovací let se konal 11. května, stroj letěl z pražské Ruzyně do řecké Soluně (Thessaloniki International Airport "Macedonia"). V květnu byl pořízen druhý Iljušin, OK-GBH. Letadla byla využívána zejména společností Humanita (její logo nesl na trupu OK-FBF) a cestovní kanceláří Patenidis Tours. Espe Air létal na povolení ČSA, využíval i jejich údržbu a posádky byly z velké části také najímány od ČSA. V roce 1994 již Espe Air Iljušiny neprovozoval a převzala je Georgie Air Prague.
Po ukončení provozu velkých proudových letadel se společnost věnovala zejména leteckému výcviku. Na letišti v Kolíně vzniklo výcvikové centrum a létala odsud všechna letadla Espe Airu. Kromě již zmíněné trojice Zlínů se jednalo o vrtulníky R-22 (OK-ZIN, OK-XIB a OK-YIJ) a R-44 (OK-YIK).
V listopadu 2000 byl prakticky ukončen provoz s vrtulníky, v únoru 2003 byl vyhlášen konkurs na majetek společnosti Espe Air s.r.o. a v dubnu 2010 byla vymazána z obchodního rejstříku.
Imatrikulace | Výrobní číslo | Rok výroby | Zařazeno | Vyřazeno | Poznámky | |
---|---|---|---|---|---|---|
R-22 | ||||||
OK-XIB | 2120 | 1992 | 6.5.1992 | Vlastníkem HELI SERVICES, DEKONTA Kladno, a.s., provozovatelem ESPE Air. Zničen 19.12.1999. |
||
OK-YIJ | 2366 | 1993 | 30.11.1993 | 29.9.2009 (výmaz z rejstříku) | Ex N8029Q, ESPE Air provozovatelem, po vymazání z českého rejstříku OM-NZM. |
|
OK-ZIN | 2415 | 1994 | 20.10.1994 |
|
||
R-44 | ||||||
OK-YIK | 0021 | 1993 | 23.3.1994 | 7.2.2005 (výmaz z rejstříku) | Ex N2363S, později majitel a provozovatel firma WELSTAM s. r. o., po vymazání z českého rejstříku D-HFCF. | |
Z-242 | ||||||
OK-YNB | 0655 | 1993 | 11.2.1993 | 8.7.2008 (výmaz z rejstříku) | Pozdější provozovatel Letecká škola BEMOAIR s.r.o. | |
OK-YNC | 0657 | 1993 | 1993 | Prodán do Slovinska jako S5-DMD. |
||
Z-43 | ||||||
OK-XOH | 0113 | 1992 |
15.10.1992 |
14.7.2010 (výmaz z rejstříku) | ||
Il-62 | ||||||
OK-FBF | 41805 | 1974 | 12.3.1993 | 28.11.1993 | Původně u vládní letky jako OK-BYV (1974-1981), do roku 1991 u ČSA jako OK-FBF, poté Espe Air. Po ukončení provozu u Espe Air od 28.11.1993 u Georgia Air, nyní na hraničním přechodu Hatě. | |
OK-GBH | 62404 | 1976 | 18.5.1993 | 21.3.1994 | Původně u ČSA (OK-GBH, 1976-1991), od roku 1993 u Espe Air, od 21.3.1994 u Georgia Air Prague. Od roku 2000 restaurace v Heidenreichsteinu (Rakousko). | |
Poznámka: Všechna letadla uvedená v tabulce byla u Espe Air prokazatelně provozována, v literatuře lze nalézt i jiné typy a počty, avšak bez konkrétnějších údajů. V L+K jsem našel zmínku o tom, že Espe Air provozoval čtyři R-22, bohužel bez konkrétních registrací. V L+K 4/1992 v přehledu tehdejších leteckých provozovatelů v ČSFR jsou u Espe uvedeny typy Z-142 a Bk-117, což jsem nikde jinde nedohledal a zdá se mi to dosti nepravděpodobné. |