Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaOstatníSeagle Air

Seagle Air

Seagle Air

Letecká společnost Seagle Air byla založena v roce 1995 v Trenčíně. V prvních letech provozovala leteckou školu a věnovala se leteckému výcviku pilotů od soukromého pilota až po získání licence obchodního pilota. Později Seagle Air využíval i čtveřici letadel typu L-410 Turbolet na nepravidelné lety a hlavně na přepravu nákladu pro společnosti DHL, UPS a Českou poštu.

V roce 2006 vznikla dceřinná společnost Seagle Jet, která se zaměřila na leteckou dopravu pro obchodní klientelu. Provozovala dvojici letadel Cessna C-525 Citation Jet s registracemi OM-HLY a OM-HLZ. Na jaře 2008 byl Seagle Jet koupen VIP Air. Spojením vznikla společnost VIP Wings, která funguje dodnes - http://www.vipwings.sk/

Zavedení Boeingů

Vraťme se však o rok zpět - po krachu Slovenských Aerolinií v roce 2007 se společnosti Seagle Air otevřel prostor pro zahájení charterové dopravy velkými letadly. Seagle Air nabídl práci velké části bývalých zaměstnanců Slovenských Aerolinií a 20. prosince 2007 získal své první velké dopravní letadlo – Boeing 737-300 s registrací OM-HLA, vyrobený v roce 1987 a dříve provozovaný indonéskou společností Adam Air. Ještě před dodáním prošel revizí, obdržel nový nátěr i interiér. V Bratislavě se však tento letoun příliš neohřál a 14. ledna 2008 se vydal do Rumunska na ACMI pro nízkonákladovou společnost Blue Air.

25. dubna 2008 v Bratislavě přistál druhý Boeing 737-300, OM-HLC, dříve provozovaný britskou společností Astraeus. Tento letoun byl přes letní sezónu provozován z Prahy, odkud zajišťoval charterové lety pro české cestovní kanceláře. První let se uskutečnil 25. května v trase Praha – Mallorka – Praha (PRG – PMI – PRG). Třetí Boeing 737, OM-HLB, přiletěl do Bratislavy 4. června 2008 a během letní sezóny byl využíván k charterovým letům z České republiky a Itálie.

Na podzim roku 2008 bylo rozhodnuto o oddělení letecké školy Seagle Air, která se na počátku roku 2009 oficiálně oddělila a osamostatnila pod jménem Seagle Air – FTO.

Po ukončení letní sezóny byla dvojice Boeingů OM-HLB a HLC pronajata aerolinkám Iraqi Airways. OM-HLB byl bázován v Ammánu (provozován také z Athén pro Olympic Air) a OM-HLC v Bejrútu. Letadla Seagle Airu tak byla první, která po mnohaleté přestávce uskutečnila let z Iráku do země EU, konkrétně na lince Bagdád – Athény – Stockholm. [2] Na letní sezónu 2009 byly oba Boeingy navráceny.

Sezóna 2009 

Díky růstu zájmu cestovních kanceláří se v roce 2009 flotila Seagle Airu rozšířila o další tři letadla – dvojici Airbusů A320 a jeden Boeing 737. První Airbus A320 (OM-HLD) přistál na letišti v Bratislavě 8. dubna a druhý jej následoval 1. května (OM-HLE). Posledním přírůstkem ve flotile Seagle Airu byl od 3. července Boeing 737-300 OM-HLX, dříve provozovaný u dopravce KD Avia. Byl jediným letounem, který nenesl korporátní livery, ale měl původní zbarvení po KD Avia.

V letní sezóně provozoval Seagle Air charterové lety do těchto destinací (podle http://sk.wikipedia.org/wiki/Seagle_Air):

Z Bratislavy: Antalya, Boa Vista, Burgas, Catania, Korfu, Dalaman, Djerba, Fuerteventura, Heraklion, Hurghada, Chania, Ibiza, Kavala, Kefalónia, Kos, Lamezia Terme, Larnaca, Menorca, Monastir, Palma de Mallorca, Rhodos, Sharm el Sheikh, Taba, Tabarka, Tel Aviv, Zakynthos

Z Košic: Antalya, Djerba, Heraklion, Hurghada, Kos, Monastir, Rhodos

Z Prahy: Burgas, Korfu, Chania, Kavala, Neapol, Perugia, Zaragoza, Zakynthos

Z Brna: Araxos, Heraklion, Kavala, Thessaloniki

Z Pardubic: Burgas

Ukončení provozu

Konec letní sezóny v roce 2009 znamenal zároveň konec Seagle Airu. Z důvodu nedostatku finančních prostředků 23. října společnost zastavila všechny lety. V následujících dnech si leasingové společnosti vzaly zpět letadla. Majitelům se vrátily pronajaté A320 OM-HLD (odletěl 22.10. do Montpellier) a OM-HLE (23.10. do Sofie) i B737-300 OM-HLC (20.10. do Bournemouth),OM-HLX (23.10. do Sofie), OM-HLA (27.10. do Bukurešti-Baneasa) a OM-HLB (4.11. do Bournemouth). Společnost nebyla schopna platit obchodním partnerům za odebrané služby a zaměstnancům posílat výplaty. Na zimu se nepodařilo najít uplatnění pro pronajatá letadla – původně sice měla být trojice letadel pronajata nově založené italské společnosti Skyone Italy, ale ta od smlouvy odstoupila.

7. prosince slovenské ministerstvo dopravy zahájilo správní řízení za účelem odebrání licence Seagle Air a 16. prosince ji odebralo. V dubnu 2010 pak společnost na sebe podala u soudu návrh na vyhlášení konkurzu.

Ještě před vyhlášením konkurzu chtěl Seagle Air získat osvědčení leteckého provozovatele v České republice [3]. V českém obchodním rejstříku byla zapsána firma Seagle Air Czechia. Jako její jednatel byl uveden Peter Hanák, ředitel slovenské Seagle Air. Potřebnou licenci však nezískala a 23. února 2010 na ní byl také vyhlášen konkurz [4].

Přehled letadel provozovaných u Seagle Air

LET L-410 Turbolet

Registrace Typ Výrobní číslo Dodáno Vyřazeno
OM-HLB
OM-CGL
L-410UVP-E3 871914 ?? ??
Poznámky
dříve VVS SSSR (ev. číslo 1914)
před dodáním Boeingu 737 OM-HLB přeregistrován na OM-CGL
nyní je v neletuschopném stavu odstaven na letišti v Trenčíně 
OM-HLD L-410UVP-E 872008 ?? ??
Poznámky
dříve VVS SSSR (ev. číslo 2008), poté RA-67674
nyní vojenské letectvo Libye (ev. číslo 2008)
OM-HLF L-410UVP-E 861726 ?? ??
Poznámky
dříve VVS SSSR (ev. číslo 1726), YL-KAI
nyní vojenské letectvo Libye (ev. číslo 1726)   
OM-SDA L-410UVP-E 872006 ?? ??
 
dříve Aeroflot (CCCP-67600)
poté 3D-MSC, nyní Kin Avia (9Q-CRJ)
Na několika internetových stránkách je uvedeno, že Seagle Air provozoval pouze 3 Turbolety. U letadel OM-SDA, HLB a HLD je 100% jistota, ale u OM-HLF si nejsem jistý. Pokud byste někdo mohl potvrdit nebo vyvrátit provozování tohoto konkrétního letadla u Seagle Air, byl bych velice rád, kdybyste mne kontaktovali.

Cessna C-525 Citation Jet

RegistraceTypVýrobní čísloDodánoVyřazeno
OM-HLY C-525 525-0393 (rok 1997) 2008 v provozu u VIP Wings
OM-HLZ C-525 525-0223 (rok 1997) 2008 v provozu u VIP Wings

Boeing 737

Registrace Typ Výrobní číslo Dodáno Vyřazeno
OM-HLA 737-329 23773/1441 20.12.2007 27.10.2009
Historie
První let 31.8.1987
Od 15.9.1987 Sabena (OO-SDX)
Od 1.8.2002 do dubna 2004 Fly-DBA (D-ADID)
Od 26.10.2004 do listopadu 2007 Adam Air (PK-KKE)
Od 20.12.2007 Seagle Air, leasing u CIT Leasing Corporation
OM-HLB 737-33A 25011/2012 4.6.2008 4.11.2009
Historie
První let 1.3.1991
Od 10.4.1991 VASP
Poté AnstWW, Eurobelgian Airlines, Maersk Air, EBA Belgium, Oman Air,...
Od 10.5.2005 Astraeus (G-STRI)
Od 4.6.2008 Seagle Air
OM-HLC 737-33A 25119/2069 25.4.2008 20.10.2009
Historie
První let 6.6.1991
Od 20.6.1991 VASP
Poté Transbrasil, Qantas, Jetconnect - Qantas NZ,...
Od 9.4.2005 Astraeus (G-STRJ)
Od 25.4.2008 Seagle Air
OM-HLX 737-3G7 24011/1608 3.7.2009 23.10.2009
Historie
První let 8.9.1998
Od 6.10.1988 America West Airlines (N304AW)
Poté Pace Airlines, Hooters Air, KD Avia
Od 3.7.2009 Seagle Air

Airbus A320

OM-HLD A320–211 234 8.4.2009 22.10.2009
Historie
První let 12.7.1991 (F-WWDF), zakoupeno leasingovou společností GATX (N493GX).
V provozu u TAP, Yes Air Charter, Jordan Aviation, Aqaba Airlines, Karthago Airlines, LTE
Od 8.4.2009 Seagle Air
OM-HLE A320–232 453 1.5.2009 23.10.2009
Historie
První let 4.11.1993 (F-WWBG), zakoupeno leasingovou společností ILFC (N921LF).
V provozu u Onur Air, LACSA, America West Airlines, TAM
Od 1.5.2009 Seagle Air
Poté Thomas Cook Airlines

Použitá literatura

  1. http://www.profipilot.sk/clanky/vsetky/seagle-air-prierez-historiou
  2. http://www.sme.sk/c/4287708/slovenski-piloti-pod-irackou-vlajkou.html
  3. http://ekonomika.idnes.cz/do-prahy-prijdou-slovenske-aerolinky-seagle-air-ftu-/eko-doprava.aspx?c=A090926_124832_eko-doprava_fih
  4. http://aero.sme.sk/c/5256309/firma-seagle-air-czechia-celi-konkurznemu-konaniu.html
  5. http://ekonomika.idnes.cz/slovenske-aerolinky-seagle-air-prestanou-o-pulnoci-letat-pmm-/ekoakcie.aspx?c=A091022_182825_ekoakcie_spi
  6. http://www.ct24.cz/ekonomika/76128-seagle-air-na-slovensku-neuspely-miri-do-ceska/
  7. http://www.airfleets.net/
  8. http://www.planes.cz
  9. http://sk.wikipedia.org/wiki/Seagle_Air
  10. http://www.seagleair.sk – mimo provoz

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Zveřejněno: 14.11.2010
Poslední úprava: 8.8.2017

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]