Výkonný soutÄžnà kluzák firmy Alexander Schleicher vznikl jako odezva na stoupajÃcà oblibu létánà v 18-ti metrové tÅÃdÄ dle propozic FAI. Jeho tvůrce Michael Greiner jej navrhl jako Äistokrevný kluzák bez motoru. PÅitom vycházel z osvÄdÄeného typu ASW-27, pro nÄjž navrhl nové kÅÃdlo. Na typ ASW-27 odkazovalo i původnà oznaÄenà kluzáku, které znÄlo ASW-27-18. Prvnà kus byl zalétán 9.11.2005. Na žádosti zákaznÃků vznikla pozdÄji verze ASG-29 E (certifikovaná jako ASW-27-18 E), vybavená pomocným motorem.
Kluzák je nabÃzen s rozpÄtÃm kÅÃdla 15 a 18 m. ObÄ verze majà shodné vnitÅnà Äásti kÅÃdel až do rozpÄtà 11 m. Na vnitÅnà Äásti kÅÃdel se pak napojujà Äásti vnÄjÅ¡Ã o délce 2 respektive 3,5 m. Na nábÄžné hranÄ vnitÅnà Äásti je u spoje otvor pro nasunutà montážnÃho pÅÃpravku, kterým se pÅi montáži kÅÃdel obsluhuje pojistný Äep. Konce kÅÃdel jsou opatÅeny vymÄnitelnými winglety o výšce 44,7 cm, které jsou opÄt shodné pro obÄ verze rozpÄtÃ. TrojdÃlné brzdicà štÃty Schempp-Hirth se vysunujà pouze nad hornà plochu. Vztlakovou klapku lze vychýlit do Å¡esti letových poloh a jedné pÅistávacÃ. Ovládánà kÅidélek a klapek je vzájemnÄ propojeno. Tak napÅÃklad v pÅistávacà konfiguraci pÅi klapce vysunuté na 47° se souÄasnÄ kÅidélka vychylujà na 12° dolů. VÅ¡echny spáry mezi ovládacÃmi plochami a kÅÃdlem jsou utÄsnÄny pružnou mylarovou páskou. KÅÃdlo je vybaveno pneumatickým turbulátorem použitým již na pÅedchozÃch typech ASW. NÄkolik NACA vstupů na spodnà ploÅ¡e nabÃrá vzduch, který je poté vyfukován do meznà vrstvy Åadou miniaturnÃch otvorů. Profil kÅÃdla je stejný jako u ASW-27, tedy DU 89-134/14. Integrálnà nádrže na vodu v kÅÃdlech majà objem 2 x 80 litrů. Plnicà otvor kÅÃdelnÃch nádržà se nacházà pod krytkou na hornà ploÅ¡e kÅÃdel. OdvzduÅ¡Åovacà otvory jsou pak na koncÃch kÅÃdel pod winglety. VÅ¡echny Äeské ASG-29 jsou vybaveny bugwipery pro ÄiÅ¡tÄnà nábÄžné hrany kÅÃdla za letu.
Do kýlové plochy je vetknuta sonda se snÃmaÄi tlaku. Na levé stranÄ kýlové plochy je odvzduÅ¡Åovacà otvor pÅÃdavné ocasnà nádrže na vodu a pod nÃm pak pÄt okének pro kontrolu jejÃho naplnÄnÃ. VOP má rozpÄtà 2,3 m.
Trup je pÅevzat z typu ASW-27. PÅednà Äást trupu je zesÃlena pomocà kompozitu uhlÃk/PE vlákno. Pilotnà kabina má nejvÄtÅ¡Ã Å¡ÃÅku 0,64 m a výšku 0,8 m. PÅekryt pilotnÃho prostoru se odklápà kolem pÅednÃho závÄsu smÄrem nahoru. Zámky kabiny se odjiÅ¡Å¥ujà pomocà bÃlých páÄek po obou stranách pÅekrytu. Páka nouzového odhozu pÅekrytu má Äervenou barvu. PÅÃstrojová deska je souÄástà pilotnÃho pÅekrytu a odklápà se spolu s nÃm. V ÅÃdÃcà páce je integrováno tlaÄÃtko vysÃlánà radiostanice a ovladaÄ podélného vyváženÃ. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou nastavitelné za letu. PÅed pedály je úchyt pro montáž maximálnÄ Å¡esti kusů závažà pro pÅÃpadné vyváženà lehkého pilota. Na levé stranÄ pilotnÃho prostoru je Äerná páka ovládánà vztlakové klapky, modrá páka ovládánà brzdicÃch Å¡tÃtů a žlutý vypÃnaÄ závÄsu. Na pravé stÄnÄ je pak Äerná páka ovládánà podvozku a páka ovládánà ventilů vodnÃho balastu. BezpeÄnostnà popruhy jsou nastavitelné za letu. Zádová opÄrka, uzpůsobená pro zádový padák, je podélnÄ i sklonovÄ nastavitelná, pÅiÄemž sklon lze regulovat i za letu. Po odklopenà opÄrky hlavy je pÅÃstupný zavazadlový prostor umÃstÄný za pilotem. Ventilace kabiny je zajiÅ¡Å¥ována regulovatelnými výduchy na pÅednÃm rámu kabiny a na pravé stranÄ pilotnÃho prostoru, pÅÃpadnÄ malým posuvným okénkem v levé stranÄ pÅekrytu.
Kluzák je standardnÄ vybaven dvÄma 12 V akumulátory. Jeden je umÃstÄn v zavazadlovém prostoru a druhý v kýlové ploÅ¡e. Pro dobÃjenà akumulátorů jsou na hÅbet trupu vÄtÅ¡inou instalovány solárnà Älánky. Pro výškové lety lze instalovat vpravo vedle podvozkové Å¡achty tÅÃlitrovou kyslÃkovou láhev. SnÃmaÄ celkového tlaku je v pÅÃdi, otvory pro snÃmaÄe statického tlaku jsou po bocÃch zadnÃho trupového nosnÃku.
Na pÅánà zákaznÃka se dodává dalÅ¡Ã vodnà trupová nádrž o objemu 40 litrů a ÄtyÅlitrová ocasnà nádrž na dováženà letadla. Kluzák je vybaven samostatnými závÄsy pro aerovlek a naviják.
Hlavnà podvozkové kolo je plnÄ zatažitelné do trupu a je odpruženo gumovým tlumiÄem. Kolo o rozmÄru 5.00-5 je vybaveno kotouÄovou hydraulickou brzdou, která je ovládána pomocà páky ovládánà brzdicÃch Å¡tÃtů.
Verze vybavená elektricky zatažitelným pomocným motorem na výklopném pylonu. Pylon motoru tvoÅà dvÄ laminátové desky a motorové lože. Motorová Å¡achta za kÅÃdlem je uzavÃrána dvoukÅÃdlými dvÃÅky. Pohonná jednotka nenà schválená pro samostatný start, ale jen jako pomocná bÄhem letu.
Dvoudobý dvouválec typu SOLO 2350 o výkonu 15 kW (20 k) je vybaven pevnou dvoulistou vrtulà Schleicher AS2F1-2/L120-43-N2 o průmÄru 1,2 m, pÅÃpadnÄ vrtulà AS-2F1-3 o průmÄru 1 m. Vrtule je pÅichycena pÅÃmo na klikový hÅÃdel pomocà pÄti Å¡roubů M8. Nad motorem je rozmÄrný výfukový tlumiÄ. Celá motorová jednotka je snadno demontovatelná. Trupová palivová nádrž má objem 10,5 litrů a je umÃstÄna mezi hlavovou opÄrkou a nosnÃkem kÅÃdla.
Elektrický systém pro motor napájà 12V baterie umÃstÄná pod skoÅepinou sedadla.
Ovládánà motoru, vÄetnÄ zatahovánÃ, je realizováno jedinou pákou po levé stranÄ kabiny. Hned za nà je umÃstÄn palivový kohout. Na palubnà desku byl pÅidán multifunkÄnà ukazatel motorových hodnot typu MCU 29E o průmÄru 52 mm a hlavnà vypÃnaÄ zapalovánÃ. Pro kontrolu polohy vrtule je v kabinÄ zpÄtné zrcátko.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Ostatnà |
---|---|---|---|
OK-2299 | ASG-29 | 29047 | ZX na SOP, vyroben 2009, zápis do rejstÅÃku 14.5.2009, private |
OK-2929 | ASG-29E | 29534 | AJ na SOP, vyroben 2007, zápis do rejstÅÃku 31.12.2007, private |
OK-9922 | ASG-29E | 29584 | NX na SOP, vyroben 2009, zápis 16.4.2009, private |
ASG-29 | ASG-29E | |
---|---|---|
RozpÄtà | 18 m | 18 m |
Délka | 6,585 m | 6,585 m |
Výška | 1,3 m | |
Nosná plocha | 10,5 m2 | 10,5 m2 |
Prázdná hmotnost | 280 kg | 325 kg |
Vzletová hmotnost | 600 kg | 600 kg |
Max. rychlost | 270 km/h | 270 km/h |
Klouzavost | 52 | 52 |