Fokker F27 byl prvnÃm obchodnÄ ÃºspÄÅ¡ným letounem s turbovrtulovými motory, který se dokázal uplatnit coby náhrada za legendárnà âDakotyâ. Na trh byl uveden v druhé polovinÄ 50. let a celkem jej bylo vyrobeno témÄr 600 kusů, dalÅ¡Ãch dvÄ stovky letadel byly vyrobeny licenÄnÄ u firmy Fairchild v USA.
Fokker již pÅed válkou pracoval na projektu obdobného letounu pod oznaÄenÃm F.XXIV (nebo i F.24). Jednalo se o celokovový hornoplnoÅ¡nÃk, pohánÄný dvojicà pÃstových motorů Wright Cyclone, urÄený pro 26 cestujÃcÃch. Byl tedy srovnatelný s letadly Douglas DC-2 Äi DC-3. KLM v prosinci 1939 objednala ÄtyÅi stroje tohoto typu, ale vypuknutà druhé svÄtové války již neumožnilo ani stavbu prototypu.
Na poÄátku padesátých let spoleÄnost Fokker oživila projekt dopravnÃho letadla pro cca 30 cestujÃcÃch, pohánÄného turbovrtulovými motory. CÃlem bylo vytvoÅit stroj, který by zastoupil zastarávajÃcà letouny Douglas DC-3 (C-47) âDakotaâ, které se po skonÄenà války coby váleÄné pÅebytky rozÅ¡ÃÅily do celého svÄta a u dopravců jich létalo nÄkolik tisÃc. Prvnà koncept poÄÃtal s hornokÅÃdlým letounem vybaveným podvozkem pÅÃÄového typu s hlavnÃmi nohami zasouvatelnými do zadnÃch Äástà motorových gondol. Toto uspoÅádánà umožÅovalo snadnou manipulaci se zbožÃm a jednoduché nastupovánà a vystupovánà cestujÃcÃch bez podpůrné letiÅ¡tnà techniky. Pro pohon byla zvolena dvojice turbovrtulových motorů Rolls-Royce Dart 6, poÄet cestujÃcÃch v pÅetlakové kabinÄ mÄl být kolem 30.
Pod znaÄenÃm P275 se v roce 1951 rozbÄhl vývoj nového letounu, který byl zanedlouho finanÄnÄ podpoÅen Nizozemským institutem pro vývoj letadel (NIV - Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling). Vývoje se úÄastnila i KLM, jednak finanÄnÄ a jednak s Fokkerem konzultovala své požadavky na nový letoun.
Prvnà prototyp s poznávacÃmi znaÄkami PH-NIV a výrobnÃm ÄÃslem 10101 byl zalétán 24. listopadu 1955. MÄl trup dlouhý 22,3 m, byl urÄen pro 28 cestujÃcÃch a byl pohánÄn dvÄma motory Dart 507 (po 1088 kW) s vrtulemi o průmÄru 10 stop. TÅi testech se ukázalo, že letoun nenà dobÅe vyvážený a zadnà Äást trupu je pÅÃliÅ¡ tÄžká. Tento nedostatek byl u prototypu provizornÄ vyÅeÅ¡en umÃstÄnÃm zátÄže do vnitÅnÃch prostor. PÅi dalÅ¡Ãch testech doÅ¡li konstruktéÅi k ÅadÄ dalÅ¡Ãch úprav, které byly aplikovány pÅi stavbÄ druhé prototypu. Byly upraveny vztlakové klapky, zvÄtÅ¡en kýl na hÅbetÄ, provedeny dÃlÄà úpravy motorových gondol a zejména byl prodloužen trup o 98 cm.
Druhý prototyp s trupem dlouhým 23,1 m s 32 sedadly poprvé vzlétl 29. ledna 1957 (imatrikulace PH-NVF, výrobnà ÄÃslo 10102). PohánÄly jej výkonnÄjÅ¡Ã motory Dart 511 po 1227 kW s vÄtÅ¡Ãmi vrtulemi o průmÄru 12 stop. Podoba druhého prototypu odpovÃdala prvnÃm sériovÄ vyrobeným letadlům.
Celkem byly postaveny ÄtyÅi prototypy:
V roce 1956 zÃskal Fokker prvnà objednávky od aerolinek. Devátého bÅezna australská spoleÄnost Trans Australian Airlines (T.A.A) objednala Å¡est strojů, 26. Äervna následovala norská Braathens-SAFE se dvÄma letadly a o den pozdÄji jeÅ¡tÄ Aer Lingus, majÃcà zájem o Å¡est kusů F27. V roce 1957 následovaly dalÅ¡Ã objednávky. Zájem mÄla spoleÄnost Aviaco of Spain (4 letadla, objednávka pozdÄji zruÅ¡ena), FilipÃny (1 letadlo ve VIP verzi pro pÅepravu prezidenta) a Fiat (objednávka 1 VIP letounu, pozdÄji zruÅ¡ena).
Prvnà vyrobený sériový letoun (znaÄený F-5, výrobnà ÄÃslo 10105, urÄený pro Aer Lingus) poprvé vzlétl 2. Äervna 1958 a dopravci byl spoleÄnÄ s druhým sériovým letadlem dodán 19. listopadu 1958. Necelý mÄsÃc poté byl prvnà letoun nasazen na linku Dublin â PaÅÞ.
Důvodem zdrženà mezi záletem a dodánÃm prvnÃch sériových letadel byly problémy s potahovými panely kÅÃdla a nutnost jejich rekonstrukce. Do pravidelného provozu se tak dÅÃve dostal v záÅà 1958 letoun Fairchild F-27 vyrobený v USA (podrobnosti o licenÄnà výrobÄ nÞe).
20. záÅà 1959 následoval prvnà let prodloužené verze -200 s novými motory. V roce 1960 pak Fokker pÅiÅ¡el s verzà -300 pro kombinovanou pÅepravu cestujÃcÃch a nákladu. Vojenská modifikace objednaná Koninklijke Luchtmacht (nizozemské vojenské letectvo) dostala oznaÄenà -300M. V srpnu 1961 Fokker dosáhl 100. objednávky a tÃm splnil požadavek na rentabilitu projektu.
Od verze -200 byla v roce 1961 odvozena kombinovaná verze -400. Odbyt letounů pro osobnà dopravu se Fokker v roce 1967 pokusil oživit verzà -500 s prodlouženým trupem. V témže roce byla pÅedstavena i verze -600, což byla opÄt varianta pro kombinovanou pÅepravu cestujÃcÃch a nákladu, avÅ¡ak upravená pro rychlou zmÄnu konfigurace interiéru. Poslednà civilnà modifikace -700 byla pÅedstavena v roce 1969 a vycházela ze základnà verze -100, ale mÄla zvÄtÅ¡ená nákladová vrata; nikdy nebyla sériovÄ vyrábÄna. V roce 1976 byla pÅedstavena jeÅ¡tÄ vojenské verze pro námoÅnà hlÃdkovánÃ. PodrobnÄji jsou jednotlivé verze popsány nÞe.
Poslednà vyrobený letoun F27 (F-592, výr. ÄÃslo 10692) byl zalétán 11. Äervna 1986. BÄhem let 1958 â 1986 tedy bylo ve firmÄ Fokker vyrobeno celkem 578 sériových letadel F27 různých variant, dva pÅestavÄné letouny verze Mk.700 a dva letové prototypy. Na výrobÄ se podÃlely i dalÅ¡Ã podniky, vnÄjÅ¡Ã kÅÃdla vyrábÄla belgická spoleÄnost SABCA, stÅednà a zadnà Äást trupu francouzský Dassault-Breguet, kýlovku, klapky a kÅidélka nÄmecký VFW-Fokker. Ve výrobnÃm programu byl F27 nahrazen novým typem Fokker 50, který se vyrábÄl až do krachu spoleÄnosti Fokker v roce 1996.
F27-100 Prvnà sériovÄ vyrábÄná modifikace, vycházejÃcà z druhého prototypu.
F27-200 Verze prodloužená o 0,46 m pohánÄná výkonnÄjÅ¡Ãmi motory Rolls-Royce Dart 528-7 (1487 kW) nebo Dart 532-7 (1653 kW) s menÅ¡Ã vrtulà o průmÄru 11,6 stop. PoÄet sedadel vzrostl na 40 až 52. Prvnà let se uskuteÄnil 20. záÅà 1959, nejvÄtÅ¡Ãm zákaznÃkem byla japonská spoleÄnost All Nippon Airways, která koupila 25 kusů, dále Ansett-ANA (14), Alitalia (6) aj.
F27-300 Combiplane Kombinovaná nákladnà verze s velkými nákladnÃmi vraty na levém boku pÅÃdÄ, vycházejÃcà z varianty -100. Podlaha hlavnà kabiny byla zesÃlena a upravena ke smÃÅ¡ené pÅepravÄ osob a nákladu. Zadnà Äást kabiny zůstala v osobnà úpravÄ.
F27-300M Troopship ZnaÄenà vojenské verze -300 pro Koninklijke Luchtmacht (nizozemské vojenské letectvo). Prvnà let 17. srpna 1960, pÅedánà letectvu 6. záÅà 1960.
F27-400 Kombinovaná verze pro smÃÅ¡enou pÅepravu cestujÃcÃch a nákladu. Na levém boku pÅÃdÄ jsou velká nákladnà vrata, podlaha pÅednÃho nákladového prostoru je vyztužena a navÃc vodotÄsná, takže ji lze Äistit proudem vody. Má obvykle objem 16,65 m3, v zadnà Äásti je pak k dispozici 28 sedadel pro cestujÃcÃ. Po odstranÄnà pÅepážky mezi obÄma oddÃly se zvÄtÅ¡Ã nákladnà prostor až na 48,9 m3. Zálet se uskuteÄnil 6. ÅÃjna 1961.
F27-400M Vojenská varianta urÄená pro pÅepravu 46 paraÅ¡utistů, 6025 kg nákladu nebo 24 nosÃtek a 9 zdravotnÃků. Nákladová vrata a zvÄtÅ¡ené dveÅe pro paraÅ¡utisty jsou na obou stranách trupu. Prvnà let 24. dubna 1965, v US Army stále létá pod oznaÄenÃm C-31A Troopship.
F27-500 Verze s prodlouženým trupem a vÄtÅ¡Ãmi nákladovými dveÅmi. Trup je prodloužen o 1,5 m (0,9 m pÅed kÅÃdlem a 0,6 m za kÅÃdlem) a umožÅuje pÅepravit až 52 sedÃcÃch cestujÃcÃch. Zálet prvnÃho vyrobeného kusu (F-241) probÄhl 15. listopadu 1967 a k zákaznÃkovi â Sterling Airways - byl pÅedán 16. kvÄtna 1968.
F27-500F Varianta pro Austrálii s menÅ¡Ãmi pÅednÃmi a zadnÃmi dveÅmi.
F27-500M Vojenská verze podobná -400M, ale odvozená od Mk 500. Tedy s delÅ¡Ãm trupem, dÃky tomu může pÅepravovat 50 paraÅ¡utistů, 6617 kg nákladu nebo 30 nosÃtek a 6 zdravotnÃků.
F27-600 Modifikace odvozená od -200, odliÅ¡uje se vÄtÅ¡Ãmi nákladovými dveÅmi. Nemá zesÃlenou a vodotÄsnou podlahu. Je uzpůsobena pro rychlou zmÄnu uspoÅádánà interiéru, nÄkdy bývá oznaÄována -600QC (Quick Change = rychlá zmÄna/výmÄna). Kapacita 56 cestujÃcÃch nebo až 5700 kg nákladu. Prvnà let 28. listopadu 1968.
F27-700 Poslednà verze, vznikla dosazenÃm vÄtÅ¡Ãch nákladových vrat do F27-100 a dalÅ¡Ãmi dÃlÄÃmi úpravami draku, nosných ploch a interiéru. Jediné dva letouny -700 vznikly pÅestavbou starÅ¡Ãch strojů verze -100.
F27MAR Neozbrojená průzkumná námoÅnà verze.
F27ME Ozbrojená námoÅnà verze.
Verze | Motory | Prvnà let | Vyrobeno kusů |
---|---|---|---|
F27-100 | RR Dart 6 Mk.514-7 | 23.3.1958 | 85 |
F27-200 | RR Dart 7 Mk.528-7 nebo 532-7 | 20.9.1959 | 117 |
F27-300 | RR Dart 6 Mk.514-7 | 2.5.1960 | 4 |
F27-300M | RR Dart 6 Mk.514-7 | 17.8.1960 | 9 |
F27-400 | RR Dart 7 Mk.528-7 nebo 532-7 | 6.10.1961 | 16 |
F27-400M | RR Dart 7 Mk.528-7 nebo 532-7 | 24.4.1965 | 80 |
F27-500 | RR Dart 7 Mk.536-7R | 15.11.1967 | 123 |
F27-600 | RR Dart 7 Mk.536-7R | 22.6.1967 | 131 |
F27-700 | RR Dart 6 Mk.514-7 | 29.12.1969 | 2 (pÅestavba z F27-100) |
F27 Maritime | RR Dart 7 Mk.536-7R | 23.11.1978 | 15 |
KÅÃdlo: Fokker F27 je samonosný hornokÅÃdlý jednoploÅ¡nÃk. Profil NACA 64-421 u koÅene kÅÃdla, na konci 64-415. VzepÄtà 2°30â², Å¡Ãpovitost 3°30â². KÅÃdlo má dva podélnÃky, je celokovové; konstrukce nýtovaná a svaÅovaná. Skládá se ze stÅednà Äásti a dvou oddÄlitelných vnÄjÅ¡Ãch ÄástÃ. NábÄžné hrany jsou ze sendviÄového kompozitu s voÅ¡tinovým jádrem. Mechanicky ovládané jednoslotové klapky jsou témÄÅ po celé délce kÅÃdla, jsou rozdÄlené motorovými gondolami. V každém kÅidélku je elektricky ovládaná vyvažovacà ploÅ¡ka.
Ocasnà plochy: Celokovové se samonosnou konstrukcÃ. ObÄ výškovky majà vyvažovacà ploÅ¡ky.
Podvozek: Zatažitelný, tÅÃbodý. Hlavnà podvozkové nohy s dvojicà pneumatik se zatahujà smÄrem dozadu do motorový gondol, pÅÃÄová podvozková noha s jednou pneumatikou se zatahuje dopÅedu do nepÅetlakované podvozkové Å¡achty v pÅÃdi. Hlavnà podvozkové pneumatiky jsou tlakovány na 5,62 bar, pÅÃÄová na 3,87 bar. Hydropneumatické tlumiÄe dodávala firma Dowty.
Pohonné jednotky: Dva turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart 6 nebo 7 různých verzÃ. ÄtyÅlisté vrtule Dowty Rotol. Integrálnà palivová nádrž ve vnÄjÅ¡Ãch Äástech kÅÃdla majà objem 5136 litrů. Do kÅÃdla mezi trup a motorové gondoly je možno nainstalovat pÅÃdavné nádrže o objemu 2289 litrů a dále i dvÄ pÅÃdavné podkÅÃdelnà nádrže s objemem 950 litrů.
Trup: Na trupu byla ve velké mÃÅe použita technologie lepenà plechů, což pÅineslo výrazné hmotnostnà úspory. Ve vÄtÅ¡Ã mÃÅe byl použit i skelný laminát (zavazadlové kontejnery, vstupy vzduchu pro klimatizaci, proudnicové kryty, Å¡piÄka pÅÃdÄ a dveÅe). Pro verze F27-200 a F27-400 platÃ, že kabina pro cestujÃcÃc se standardnÃm uspoÅádánà se ÄtyÅmi sedadly v ÅadÄ a rozteÄà 84 cm pojme 44 cestujÃcÃch. PÅi snÞenà rozteÄe na 78 cm je možno zvýšit poÄet sedadel na 48. DveÅe pro cestujÃcà se nacházà na levé stranÄ zadnà Äásti trupu, naproti nim je umÃstÄna toaleta. V pÅednà Äásti trupu jsou nákladové dveÅe, u verze Mk 600 majà vÄtÅ¡Ã rozmÄry. Ve vojenské verzi F27-400M jsou pak po stranách stranách nákladového prostoru umÃstÄny lavice pro 46 výsadkáÅů. ZáchranáÅská verze pojme až 24 nosÃtek v osmi Åadách po tÅech a 9 Älenů zdravotnického personálu nebo sedÃcÃch pacientů. U varianty F27-500 kabina pro cestujÃcà standardné pojme až 52 cestujÃcÃch (rozteÄ sedadel 89,5 cm), eventuálnÄ až 60 cestujÃcÃch pÅi rozteÄi 72 cm.
V letech 1998 až 2004 provozovala Äeská letecká spoleÄnost ABA Air dvojici letadel Fokker F27-500 v nákladnÃm provedenÃ. Oba letouny (registrace OK-ABA a OK-ABB) byly nasazovány zejména na pravidelnou nákladnà linku ABP 6903 Bratislava â Praha â KolÃn nad Rýnem pro expresnà zásilkovou službu United Parcel Service (UPS). Od pondÄlà do pátku se létalo z Bratislavy v 20.25 h s návratem druhý den ráno v 7.25 h. Firma ABA Air v roce 2004 pÅestala pro UPS létat a oba letouny Fokker F27 prodala turecké spoleÄnosti MNG Airlines. PodrobnÄjÅ¡Ã info o letadlech naleznete v tabulce nÞe.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Zapsáno do rejstÅÃku | Vymazáno z rejstÅÃku |
---|---|---|---|---|
OK-ABA | F27-500CRF | 10530 | 15.9.1998 | 1.12.2005 |
Historie: | Zálet 4. kvÄtna 1976 (PH-EXK), 20. kvÄtna 1976 dodán petrolejáÅské firmÄ ARAMCO s registracà N737A. V dubnu 1998 letoun koupila nizozemská spoleÄnost Schreiner Airways a následnÄ letoun zÃskal ABA Air, do Prahy pÅiletÄl 27. záÅà 1998. Dne 21.12.2004 letoun odletÄl na revizi do Mönchengladbachu (kde byl odstaven minimálnÄ do záÅà následujÃcÃho roku) a poté k novému majiteli MNG Cargo do Turecka (registrace TC-MBC). | |||
OK-ABB | F27-500CRF | 10531 | 15.12.1998 | 25.1.2005 |
Historie: | Zálet 17. Äervna 1976 (PH-EXM), 1. Äervence 1976 dodán petrolejáÅské firmÄ ARAMCO s registracà N739A, od 22. kvÄtna 1998 u nizozemské spoleÄnosti Schreiner Airways. SpoleÄnost ABA Air jej obdržela 29. prosince 1998. Na pravidelnou linku naposledy nasazen 30.9.2004 a poté pÅÃmo z KolÃna nad Rýnem odlétl na revizi do Woensdrechtu a následnÄ byl pÅedán novému majiteli, turecké spoleÄnosti MNG Cargo, s registracà TC-MBD. V Praze se objevil jeÅ¡tÄ ve dnech 8. - 10. ledna 2005 (jeÅ¡tÄ s původnà registracÃ, ale již v novém zbarvenÃ), když odvážel náhradnà dÃly zakoupené od ABA Airu. |
Verze | 100 | 200 | 300 | 300M | 400 | 400M | 500 | 600 | 700 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
RozpÄtà (m) | 29,00 | 29,00 | 29,00 | 29,00 | 29,00 | 29,00 | 29,00 | 29,00 | 29,00 |
Délka (m) |
23,10 | 23,56 | 23,56 | 23,56 | 23,56 | 23,56 | 25,06 | 23,56 | 23,56 |
Výška (m) | 8,10 | 8,50 | 8,50 | 8,50 | 8,50 | 8,50 | 8,71 | 8,50 | 8,10 |
Max. vzlet. hmot. (kg) | 18 350 | 20 410 | 20 410 | 20 410 | 20 410 | 20 410 | 20 820 | 20 410 | 20 410 |
Cest. rychlost (km/h) | 420 | 475 | 475 | 475 | 486 | 486 | 420 | 420 | 420 |
Dostup (m) | 8 475 | 8 475 | 8 475 | 8 475 | 8 475 | 8 475 | 8 475 | 8 475 | 8 475 |
Dolet (km) | 1 715 | 2 145 | 2 150 | 2 030 | 2 150 | 2 150 | 2 300 | 1 890 | 1 715 |
podle L+K 17/2002 |
Již v dobÄ vzletu druhého prototypu probÄhla prvnà jednánà o možnostech licenÄnà výroby mezi Fokkerem a americkým Fairchildem. Prvnà objednávky Fairchild zÃskal od spoleÄnostà West Coast Airlines, Piedmont Airlines, North Consolidated Airlines, Bonanza Airlines a Aloha Airlines. Ze zahraniÄnÃch spoleÄnostà lze jmenovat Quebecair (Kanada) a Avensa (Venezuela). Fairchild také zÃskal nÄkolik objednávek na VIP verze F-27 od velkých amerických spoleÄnostÃ.
Prvnà v USA vyrobený F-27 byl zalétán 12. dubna 1958 (výrobnà ÄÃslo 1, registrace N1027). NÄkde uvádÄné datum 14. dubna je chybné a rozÅ¡ÃÅilo se kvůli tomu, že 14. dubna byla publikována tisková zpráva o prvnÃm letu. Prvnà prototyp vÅ¡ak nemÄl pÅÃliÅ¡ dlouhou kariéru, neboÅ¥ kvůli závadÄ na pneumatickém systému podvozku doÅ¡lo 9. kvÄtna 1958 k poÅ¡kozenà trupu prototypu stojÃcÃho na zemi.
Druhý prototyp byl tou dobou prakticky hotov a již 23. kvÄtna 1958 poprvé vzlétl s registracà N2027. NÄkteré dÃly z poÅ¡kozeného letounu byly použity na stavbÄ dalÅ¡Ãho prototypu (s ÄÃslem 1A), jenž odpovÃdal verzi F27-200 â tedy podle amerického znaÄenà F-27A. Fairchildu se povedlo na CAA (americkém úÅadu pro civilnà letectvÃ) zÃskat stejnou registraci jako mÄl prvnà prototyp â N1027. Prvnà let znovuzrozeného prototypu se konal 23. záÅà 1958. Certifikaci typ F-27 zÃskal 16. Äervence 1958 a prvnà dodávka spoleÄnosti West Coast Airlines probÄhla 24. Äervence.
Letoun Fairchild F-27 se od svého evropského protÄjsku odliÅ¡oval brzdami, pneumatikami, klimatizaÄnÃm systém, pitovými trubicemi i dalÅ¡Ãmi palubnÃmi systémy. Na rozdÃl od nizozemských letadel byly americké vÅ¡echny stroje již od poÄátku vybaveny povÄtrnostnÃm radarem v pÅÃdi, zabudovanými schůdky pro cestujÃcà u dveÅà a nesly vÄtÅ¡Ã zásobu paliva.
V roce 1965 Fairchild pÅedstavil prodlouženou verzi oznaÄenou FH-227. Trup pÅed kÅÃdlem byl prodloužen o 198 cm, takže do nÄj bylo možno umÃstit o tÅi Åady sedaÄek vÃce a celková kapacita vzrostla na 56 cestujÃcÃch.
Dne 27. ledna 1966 byl zalétán prototyp FH-227 (původnÄ znaÄen F-27II), pÅedstavujÃcà prodlouženou verzi původnÃho F-27. Trup byl prodloužen o 1,98 m na 25,5 m, dÃky tomu se zvýšila kapacita na 44 až 52 cestujÃcÃch. PÃsmena FH znaÄà spojenà firem Fairchild a Hiller, ke kterému doÅ¡lo v roce 1961, kdy Fairchild pÅevzal továrnu Hiller. PostupnÄ vzniklo nÄkolik verzÃ:
Do roku 1973 bylo vyrobeno celkem 128 letadel Fairchild F-27 a 78 FH-227.
Verze | Motory | Prvnà let | Vyrobeno kusů |
---|---|---|---|
F-27 | RR Dart 6 Mk.514-7 nebo 511-7E | 10.4.1959 | 46 |
F-27A | RR Dart 7 Mk.528-7E | 13.1.1959 | 45 |
F-27B | RR Dart 6 Mk.514-7 | 28.10.1958 | 3 |
F-27F | RR Dart 7 Mk.529-7E | 31.3.1961 | 18 |
F-27J | RR Dart 7 Mk.532-7 | 30.10.1965 | 14 |
F-27M | RR Dart 7 Mk.532-7N | 6.10.1969 | 2 |
FH-227 | RR Dart 7 Mk.532-7 | 3.5.1966 | 35 |
FH-227B | RR Dart 7 Mk.532-7 | 21.3.1967 | 40 |
FH-227C | RR Dart 7 Mk.532-7 | PÅestavba z FH-227 | |
FH-227D | RR Dart 7 Mk.532-7L | 2.12.1971 | 3 |
FH-227E | RR Dart 7 Mk.532-7L | PÅestavba z FH-227C |
Verze: | F-27 | F-27F | FH-227 |
---|---|---|---|
RozpÄtÃ: | 29,00 m | 29,00 m | 29,00 m |
Délka: | 23,50 m | 23,50 m | 25,50 m |
Výška: | 8,40 m | 8,40 m | 8,41 m |
Cestovnà rychlost: | 415 km/h | 430 km/h | 420 km/h |
Dolet: | 1 552 km | 1 465 km | 990 km |
Prázdná hmotnost: | 9 373 kg | 9 685 kg | 10 313 kg |
podle www.fokker27.nl |