ÄtyÅmotorový IljuÅ¡in Il-62 byl prvnà sovÄtský dopravnà proudový letoun s dlouhým doletem. Vznikl jako náhrada za Tupolevy Tu-114 pro mezikontinentálnà lety. Již na prvnà pohled je podobný britskému Vickersu VC-10 (proto se mu také na západÄ hanlivÄ pÅezdÃvalo VC â tenskij). Byl to vÅ¡ak velmi úspÄÅ¡ný letoun, který svým významem VC-10 pÅekonal, sloužil mimo jiné i u naÅ¡ich ÄSA. Ve znaÄenà NATO obdržel jméno Classic.
IljuÅ¡in Il-62 tedy vznikl v šedesátých letech minulého stoletà jako náhrada za turbovrtulové Tu-114. Poprvé vzlétl 3. ledna 1963, jeÅ¡tÄ s motory Lyulka AL7 (75kN). Aeroflot pÅevzal prvnà âdvaÅ¡edesátkuâ do zkuÅ¡ebnÃho provozu 10. bÅezna 1963 a zahájil s nÃm lety s poÅ¡tou na trati Moskva â Chabarovsk. Prvnà let s cestujÃcÃmi se uskuteÄnil 10. 3. 1967 na linkách Moskva â Chabarovsk a Moskva â Novosibirsk. Na mezinárodnà linku byl poprvé Il-62 nasazen 15. 9. 1967, když u pÅÃležitosti SvÄtové výstavy v Montrealu létal z Moskvy do Montrealu.
Celkem bylo postaveno kolem 230 strojů Il-62, pÅes 75 jich bylo exportováno. PrvnÃm zákaznÃkem byl sovÄtský Aeroflot, v sedmdesátých letech proto âdvaÅ¡edesátkyâ ovládaly vÄtÅ¡inu jeho dálkových spojů do Ameriky, Asie i Afriky. Zanedlouho se Il-62 dostaly i do služeb nÄkolika východoevropských aeroliniÃ, napÅÃklad Tarom, LOT nebo naÅ¡e ÄSA. Od roku 1971 se pak vyrábÄla zmodernizovaná verze M, která se stala nejrozÅ¡ÃÅenÄjÅ¡Ã. Odebraly ji mj. ÄSA, Tarom, Interflug, kubánská Cubana, severokorejská Air Koryo a nÄkolik dopravců z rozvojových nebo spÅátelených zemà napÅ. Egyptair. Poslednà verzi MK provozoval Aeroflot a polský LOT. Sériová výroba probÃhala do roku 1980, ale jeÅ¡tÄ v roce 1996 pÅevzala zcela nový Il-62M ruská spoleÄnost Aviaenergo. DefinitivnÄ skonÄila výroba Il-62 až v roce 1999. KromÄ nÄkolika provozovatelů v zemÃch bývalého SSSR sloužà IljuÅ¡iny také u Air Koryo (KLDR â Severnà Korea) a Cubana de Aviacion (Kuba).
Modernizovaný Il-62M se odliÅ¡oval pÅedevÅ¡Ãm instalacà výkonnÄjÅ¡Ãch a ekonomiÄtÄjÅ¡Ãch motorů Solovjev D-30, které nahradili původnà KuznÄcovy NK-8, zvýšenou maximálnà vzletovou hmotnostà ze 155 t na 165 t a poÄtem pasažerů â 174 oproti původnÃm 186. Poprvé byl pÅedstaven v PaÅÞi roku 1971 a do služby vstoupil o tÅi roky pozdÄji.
IljuÅ¡in Il-62Mk byl poprvé pÅedstaven v roce 1978. Byl urÄen pro 195 cestujÃcÃch a oproti Il-62M unesl o 2000 kg nákladu vÃce. KonstrukÄnÄ se liÅ¡il pouze zesÃlenou konstrukcà kÅÃdla.
Druhá polovina Å¡edesátých letech byla ve znamenà uvolnÄnà politiky orientované na SovÄtský svaz, proto když ÄSA potÅebovaly nový stroj pro dálkové tratÄ, mÄlo být zakoupeno nÄkolik britských VC-10. To se pochopitelnÄ nelÃbilo pÅedstavitelům SovÄtského svazu a navÃc se jednánà o jejich nákupu neustále protahovala. Proto mÄly ÄSA od 2. kvÄtna do 22. srpna 1968 pronajatý jeden Il-62, k nÄmuž zanedlouho pÅibyl druhý. S pronajatými IljuÅ¡iny létaly zdvojené Äeskoslovensko â ruské osádky. Po srpnu 1968 už byla možnost nákupu západnÃch letadel naprosto nemožná, proto byla zakoupena ÄtveÅice âdvaÅ¡edesátekâ. Prvnà II-62 v nových barvách spoleÄnosti s reklamnÃm nápisem OK JET na svislé ocasnà ploÅ¡e byl pÅedán 29. ÅÃjna 1969. ZaÅazenÃm II-62 do letadlového parku se ÄSA staly jejich prvnÃm zahraniÄnÃm provozovatelem. BÄhem půlroku pÅibyla dalÅ¡Ã dvÄ letadla tohoto typu a aerolinie mohly otevÅÃt nové a posÃlit stávajÃcà dálkové linky.
ÄSA poslaly do zahraniÄà Il-62 poprvé na lince Praha â New York (pÅes Montreal), a to dne 4.5.1970. PostupnÄ se objevily i na dalÅ¡Ãch linkách: Praha â PaÅÞ 3.11.1970; Praha â Djakarta 7.11.1970; Praha â Havana 15.11.1970 a na linkách dalÅ¡Ãch do dálnÄvýchodnÃch destinacà ve Vietnamu, Indonésii, Malajsii, Singapuru a v Thajsku. Transatlantická linka do Montrealu a New Yorku byla nejdelÅ¡Ã tratà ÄSA provozovanou bez mezipÅistánÃ. Celkem u nás sloužilo 9 Il-62 a 6 modernÄjÅ¡Ãch Il-62M, které byly dodávány od roku 1979. Po Ätvrtstoletà služby byla poslednà âdvaÅ¡edesátkaâ vyÅazena 29. ÅÃjna 1994. Po celou dobu mÄly ve flotile ÄSA důležitou úlohu a ve své dobÄ se podÃlely na celkovém objemu dopravy 60 %.
Pronajaté od Aeroflotu: | |||
---|---|---|---|
Verze: | Registrace: | Výrobnà ÄÃslo: | Jméno: |
Il-62 | CCCP-86666 | 60201 | Â â |
Il-62 | CCCP-86666 | 70302 | Â â |
Ve vlastnictvà ÄSA: | |||
Verze: | Registrace: | Výrobnà ÄÃslo: | Jméno: |
Il-62 | OK-YBA | 90602 | Praha |
Il-62 | OK-YBB | 90603 | Bratislava |
Il-62 | OK-ZBC | 701 | VÃtkovice |
Il-62 | OK-ABD | 10902 | VSŽ Košice |
Il-62 | OK-DBE | 31501 | Brno |
Il-62 | OK-DBF | 31502 | Brno Trade Fair |
Il-62 | OK-EBG | OK-YBA | Bánská Bystrica |
Il-62 | OK-FBF | 41805 | ??? |
Il-62 | OK-GBH | 62404 | Ãstà nad Labem |
Il-62M | OK-JBI | 2932748 | PlzeÅ |
Il-62M | OK-JBJ | 4933456 | Hradec Králové |
Il-62M | OK-KBK | 4933456 | Äeské BudÄjovice |
Il-62M | OK-OBL | 4445032 | Ostrava |
Il-62M | OK-PBM | 1545951 | ??? |
Il-62M | OK-KBN | 4037425 | ??? |
Il-62 je ÄtyÅmotorový velkokapacitnà dopravnà letoun urÄený pro mezikontinentálnà linky. ÄtveÅice proudových motorů KuznÄcov NK84 o tahu 103kN je umÃstÄna na pylonech v zadnà Äásti trupu, aby bylo dosaženo nÃzké hladiny hluku v kabinÄ cestujÃcÃch. Pouze vnÄjÅ¡Ã motory majà reversnà tah. KÅÃdlo o šÃpovitosti 35° je vybaveno dvojitými Å¡tÄrbinovými pÅistávacÃmi klapkami a dvÄma spojlery na hornà stranÄ kÅÃdla. Ocasnà plochy jsou uspoÅádány do T. Posádku tvoÅà dva piloti, letový inženýr, navigátor a radiooperátor. V kabinÄ pro cestujÃcà může být až 186 sedaÄek v pÄti Åadách s jednou uliÄkou. Podvozek je pÅÃÄového typu, pÅÃÄové kolo je zdvojené, dvojice hlavnÃch kol je vybavena vždy ÄtveÅicà pneumatik. ZajÃmavostà je Ätvrtá podvozková noha na zádi, která sloužà jako opora, aby velká váha motorů nepÅevážila letoun.
Typ | Il-62 | |
---|---|---|
RozpÄtà | 43,20 m | |
Délka | 53,12 m | |
Výška | 12,35 m | |
Plocha kÅÃdel | 279,6 m2 | |
OperaÄnà váha prázdná | 69 400 kg | 71 500 kg (Il-62M) |
Max. vzlet. hmotnost | 162 200 kg | 165 500 kg (Il-62M) |
Cestovnà rychlost | 820 - 900 km/h | |
Dolet s max. nákladem | 6 700 km | 7 800 km (Il-62M) |
Dolet s 10 tunami | 9 200 km | 10 000 km (Il-62M) |
Dostup | 12 000 m |