V roce 1948 v ÄeskosÂlovensku vznikl nadÄjný sportovnà letoun M-2 Skaut. Jeho letové vlastnosti byly vynikajÃcà a naÅ¡li se i zahraniÄnà zájemci. Komunistický pÅevrat vÅ¡ak tomuto letadlu zabránil v ârozletuâ a zůstalo u jediného prototypu. Dnes to vÅ¡ak vypadá, že Skaut (byÅ¥ v omlazené podobÄ) se pÅeci jen doÄká lepÅ¡Ã budoucnosti.
Se zajÃmavou myÅ¡lenkou oživenà projektu letounu M-2 pÅiÅ¡li v roce 2005 studenti z Leteckého ústavu Fakulty strojnÃho inženýrstvà VUT v BrnÄ â Ivan BÅezna, Petr KubÃÄek, JiÅà MiÄka a Radek PaliÄka. VÅ¡ichni ÄtyÅi se rozhodli napsat diplomové práce na téma rekonstrukce tohoto letounu. Pustili se také do stavby RC makety Skauta o rozpÄtà kÅÃdel 2,5 m, na které si chtÄli ovÄÅit letové vlastnosti typu M-2. Velkou výzvou byla pro studenty soutÄž Aircraft Design and Handling Competition ve Velké Británii, které se úÄastnà britské univerzity vÄnujÃcà se výuce letectvà a projektovánà letadel. DÃky tomu, že Petr KubÃÄek studuje v rámci výmÄnného programu na univerzitÄ v Bristolu, se mohl soutÄže zúÄastnit i Äeský tým se svým Skautem. SpoleÄnÄ vytvoÅili simulaci letounu M-2 a poté zkuÅ¡enà piloti (bývalý testovacà pilot letounu Harrier John Farley a letecký instruktor Å¡koly ETPS David Southwood) na simulátoru uskuteÄnili testy jeho ovladatelnosti pÅi startu, testy letových vlastnostà a také chovánà stroje pÅi pÅistánÃ. DÃky výborným vlastnostem letounu a také skvÄle pÅipravené prezentaci projektu se ÄeÅ¡tà studenti umÃstili na prvnÃm mÃstÄ. ZÃskali tak putovnà Harrier Trophy a roÄnà Älenstvà v prestižnà Královské letecké spoleÄnosti. V roce 2006 byl projekt ocenÄn prestižnà cenou Äeská hlava.
Za úÄelem vývoje a výroby letounu byla založena spoleÄnost KubÃÄek Aircraft. Jméno KubÃÄek je v letectvà dnes známé zejména dÃky firmÄ KubÃÄek Ballons, která patÅà mezi nejvýznamnÄjÅ¡Ã výrobce horkovzduÅ¡ných balónů. OznaÄenà letounu, M-2 Scout, také navazuje na původnÃho Skauta. PÅi konstrukci bylo dbáno na zachovánà původnÃch letových vlastnostà pÅi použità modernÃch technologiÃ. NamÃsto celodÅevÄné konstrukce je použita celokovová, pohon zajiÅ¡Å¥uje motor Rotax 912. Na prvnà pohled nejvýraznÄjÅ¡Ã zmÄnou je jiný tvar pilotnà kabiny, motorové krytu a také tÅÃlistá vrtule. Typická velká ocasnà plocha a velké vzepÄtà kÅÃdel zůstalo zachováno.
Zálet prototypu probÄhl 7.5. 2009 na letiÅ¡ti v Miroslavi. Nejprve byla ovÄÅena ovladatelnost letounu na zemi, pak zkuÅ¡ebnà pilot odstartoval k prvnÃmu letu. Po padesátiminutovém letu bez problémů pÅistál. V roce 2010 doÅ¡lo v ÄR k legislativnà zmÄnÄ, která která umožÅuje legálnÄ postavit a provozovat letoun o maximálnà vzletové hmotnosti 600 kg za podobných podmÃnek jako souÄasné UL (maximálnà vzletová hmotnost 450 kg). SpoleÄnost KubÃÄek Aircraft proto nabÃzà dvÄ varianty - (E)LSA a UL. V kategorii ELSA je letoun dodáván jako stavebnice.
Ceny letounu jsou dle webu výrobce následujÃcÃ:
Hotový letoun, varianta UL: 1 625 000 KÄ (zavádÄcà cena 1 300 000 KÄ)
Hotový letoun, s padákovým záchranným systémem, varianta UL: 1 700 000 KÄ (zavádÄcà cena 1 360 000 KÄ)
ELSA rychlostavebnice: 700 000 KÄ (875 000 KÄ)
V souÄasné dobÄ jsou u nás v provozu dvÄ letadla M-2 Scout - prototyp se znaÄkou OK-OUR 51 a prvnà sériový letoun OK-QUR 52, který byl dodán na konci Äervence 2011 na letiÅ¡tÄ ve SluÅ¡ovicÃch a létá v Äerveno-modro-bÃlém zbarvenÃ.
M-2 Scout je celokovový jednomotorový doplnoploÅ¡ný dvoumÃstný LSA a UL letoun. Nosná konstrukce draku je ÅeÅ¡ena jako celokovová, pro spoje je použita kombinace lepenà a nýtovánÃ. K centroplánu s rovnou nábÄžnou hranu a nulovým vzepÄtÃm jsou pÅipojeny vnÄjÅ¡Ã Äásti kÅÃdla lichobÄžnÃkového tvaru s výrazným vzepÄtÃm. PÅÃÄový podvozek je pevný, tÅÃkolý. Podvozkové nohy jsou uchyceny v trupu, pÅednà podvozková noha je odpružena Å¡roubovitou pružinou. VÅ¡echna podvozková kola jsou opatÅena aerodynamickými kryty. ÅÃzenà letounu pÅi pohybu po zemi zajiÅ¡Å¥uje Åiditelné pÅednà kolo a hydraulické brzdy na hlavnÃm podvozku. K pohonu sloužà motor Rotax 912 o výkon 74 kW (100 k), který pohánà tÅÃlistou na zemi stavitelnou vrtuli VZLà V331-3NS. Kryt motoru je kompozitový. Ocasnà plochy jsou klasické, na výškovce je umÃstÄna vyvažovacà ploÅ¡ka. Pilotnà kabina je Å¡iroká 120 cm a je vybavena dvojicà sedadel se ÄtyÅbodovými popruhy. Kabina je osazena plnohodnotným dvojÃm ÅÃzenÃm s podélnÄ seÅiditelnými pedály. Páky plynu, brzdy podvozku a vyváženÃ, stejnÄ jako vypÃnaÄe, jsou umÃstÄny na stÅedovém panelu. Prvnà prototyp byl vybaven dopÅedu odklopným pÅekrytem kabiny, letoun OK-QUR 52 má dopÅedu odsuvný pÅekryt. Elektricky ovládané jednoduché klapky majà tÅi polohy 18°, 30° a 45°, pÅiÄemž jejich ovladaÄ je umÃstÄn na stÅedovém panelu. Palivové nádrže v kÅÃdle majà objem 90 litrů.
Typ | Scout LSA | Scout UL |
---|---|---|
RozpÄtà | 9,60 m | |
Délka | 6,87 m | |
Výška | 2,35 m | |
Nosná plocha | 12,9 m3 | |
Provoznà násobky | +4 / -2 g | |
NepÅekroÄitelná rychlost | 260 km/h | |
Maximálnà rychlost | 215 km/h | |
Cestovnà rychlost | 140 - 220 km/h | |
Stoupavost | 5 m/s | 6 m/s |
Pádová rychlost bez klapek | 81 km/h | 70 km/h |
Pádová rychlost s klapkami | 72 km/h | 65 km/h |
Dolet | 950 km | |
Praktický dostup | 4 200 m | |
Prázdná hmotnost | 320 kg | 295 kg |
Maximálnà vzletová hmotnost | 600 kg | 450 kg |
Max. hmotnost zavazadel | 30 kg | 20 kg |
PloÅ¡né zatÞenà | 46,5 kg/m2 | 36,6 kg/m2 |