Mezi nejslavnÄjÅ¡Ã vrtulnÃky 50. a 60. let bezesporu patÅil Alouette II. Byl to lehký vÃceúÄelový vrtulnÃk vyrábÄný firmou Sud Aviation, kterého se vyrobilo vÃce než 1300 kusů a zaznamenal ohromný úspÄch. Jednou jeho speciálnà verzà byl i salónnà SE 3131 Gouverneur, který byl sice postaven v jediném exempláÅi, ale stal se základem pro dalÅ¡Ã velice úspÄÅ¡ný typ â Alouette III.
Alouette III je tedy následovnÃkem typu Alouette II. Jeho poÄátky vÅ¡ak sahajà až k vrtulnÃku Sud Est Aviation SE- 3120 Alouette, který byl pohánÄn pÃstovým motorem Salmson 9NH a poprvé vzlétl 31. Äervence 1951. Jeho modifikacà vznikla celá Åada vrtulnÃků Alouette, jež byla dovrÅ¡ena právÄ âtrojkouâ, která byla z nich nejvÄtÅ¡Ã. Prvnà ze dvou prototypů SE-3160 Alouette III zalétal 28. února 1959 známý šéfpilot vrtulnÃkového oddÄlenà Sud Aviation Jean Boulet. Letové zkouÅ¡ky obou prototypů provázely různé reklamnà akce, které jen podtrhovaly jedineÄné schopnosti nového typu. V Äervnu 1960 pÅistál prvnà prototyp na vrcholku Mount Blancu ve výši 4 807 m â se ÄtyÅmi osobami a 150 kg nákladu na palubÄ, aby pak s celým zatÞenÃm opÄt ze Å¡tÃtu odstartoval a bezpeÄnÄ pÅistál v údolÃ. Druhý prototyp se pÅedvádÄl v Indii a pÅedvedl tam podobný manévr, tentokrát se dvÄma osobami a 250 kg nákladu pÅistál na sedle himalájského hÅebenu Deo Tibaa ve výši 6 004 m, odkud se rovnÄž vrátil dolů bez jakýchkoli potÞÃ.
Sériová výroba byla zahájena v prosinci 1960. Prvnà stroje zákaznÃci pÅebÃrali bÄhem Äervence 1961. Francouzské osvÄdÄenà o letové způsobilosti vrtulnÃk zÃskal v prosinci 1961, americké v bÅeznu 1962. Výroba prvnà sériové verze SA-316A (SE-3120) pokraÄovala až do roku 1969, kdy byla úplnÄ nahrazena produkcà SA-316B. DalÅ¡Ã vývojovou verzà byla SA-319B vyrábÄná od roku 1968 a pohánÄná motorem Turboméca Astazou XIV o výkonu 447kW (660 k). PokusnÄ také vznikla verze SA-316C pohánÄná novým motorem, ale nebyla vyrábÄna. Sériová produkce ve Francii skonÄila v roce 1979 dodánÃm 1437. kusu Alouette III. NÄkolik set dalÅ¡Ãch strojů bylo vyrobeno v licenci u jiných firem â HAL (Indie) cca 300 kusů, ICA (Rumunsko) cca 230 kusů, Fokker a Lichtwerk (NizozemÃ) a F+W Emmen (Å výcarsko) cca 60 kusů.
Alouette III je lehký vÃceúÄelový vrtulnÃk, použÃvaný v armádách mnoha států jako sanitnÃ, dopravnÃ, spojovacÃ, výsadkový i lehký bitevnÃ. Äasto jej použÃvali i civilnà provozovatelé, nejÄastÄji jako záchranný. Jeden sloužil svého Äasu i na Slovensku. Od 4.12.1990 do 15.15.1997 létal SA-316B (pozn. zn. OK-FIT, pozdÄji OM-FIT) u letecké záchranné služby v Popradu. VÃce informacà lze nalézt na www.vrtulnik.cz. V záchranné verzi je urÄen pro pilota, dva zdravotnÃky a dva ležÃcà pacienty. Ve standardnÃm dopravnÃm uspoÅádánÃm sedà vepÅedu dva cestujÃcà a pilot, za nimi jsou dalÅ¡Ã ÄtyÅi pasažéÅi.
Alouette III si naÅ¡el cestu do Åady vojenských letectev, u mnoha z nich sloužà dodnes. ProdÄlal i Åadu lokálnÃch konfliktů, zejména v Africe kde pÅedstavoval levný âbitevnÃâ vrtulnÃk. Alouette lze totiž jednoduÅ¡e pÅestavÄt na stroje urÄené k podpoÅe pozemnÃch jednotek a boji proti obrnÄným cÃlům. V upravené kabinÄ sedà pilot a stÅelec. Celé nosnosti je využito pro vojenský náklad: na levé stranÄ pÅÃdÄ je pohyblivÄ uložen 20mm kanón MG 151 s 250 náboji, na pravé stranÄ může umÃstÄn pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm. Na ramenech po bocÃch trupu pak bývajà umÃstÄny ÄtyÅi drátem ÅÃzené protitankové stÅely AS-11, bloky s 18 nebo 36 neÅÃzenými raketami nebo dvÄ torpéda Mk. 44.
SA-316A byla prvnà sériové vyrábÄná verze, vybavena motorem Turboméca Artouste IIIB o výkonu 410 kW (550 k).
SA-316B je pohánÄna rovnÄž motorem Turboméca Artouste IIIB, který dává 425 kW (570 k), a má zesÃlený hlavnà i ocasnà rotor pro vÄtÅ¡Ã výkon. DalÅ¡Ãm rozdÃlem oproti SA-316A je vyÅ¡Å¡Ã vzletová hmotnost.
SA-319B byla verze odvozená od SA.316B, jejà motor Turboméca Astazou XIV má maximálnà výkon 649 kW (870 k), ve skuteÄnosti vÅ¡ak byl snÞen na 447 kW (660 k).
SA-316C nemÄla pÅÃliÅ¡ velký úspÄch, bylo postaveno pouze nÄkolik kusů. HlavnÃm rozdÃlem oproti SA-316B byl motor Turboméca Artouste IIID.
HAL Chetak bylo oznaÄenà SA-316B licenÄnÄ vyrábÄných v Indii u firmy HAL.
IAR-316 se oznaÄovaly liceÄnà SA-316B vyrábÄné v Rumunsku.
IAR-317 byl rumunský projekt dvojmÃstného protitankového vrtulnÃku odvozeného od IAR 316, postaveny pouze tÅi prototypy.
ATLAS XH-1 Alpha Projekt dvoumÃstného protitankového vrtulnÃku z Jihoafrické republiky. Byl urÄen jako vývojový stupeÅ pÅi výrobÄ bojového vrtulnÃku ATLAS CSH-2 Rooivalk.
â Letectvà + Kosmonautika 14/68, 14/92, 4/93, 26/96,
- Frawley, G a Thorn, J: International directory of military aircraft 1996/1997,
Aerospace publications 1996, Weston Creek â Australia. ISBN 1 875671
20Â X
Typ | SA-316B | SA-319B |
---|---|---|
Pohon | Turboméca Artouste IIIB | Turboméca Astazou XIV |
Výkon | 425 kW (570 k) | 450 kW (600 k) |
PrůmÄr rotoru | 11,02 m | 11,02 m |
Å ÃÅka trupu | 2,05 m | 2,05 m |
Délka trupu | 10,03 m | 10,03 m |
Celková délka | 12,54 m | 12,54 m |
Výška | 3,09 m | 3,09 m |
Plocha hlavnÃho rotoru | 95,4 m2 | 95,4 m2 |
Hmotnost prázdného stroje | 1 122 kg | 1 140 kg |
Max. vzletová hmotnost | 2 200 kg | 2 250 kg |
Max. rychlost u zemÄ | 210 km/h | 284 km/h |
Cestovnà rychlost | 185 km/h | 197 km/h |
Statický dostup s vlivem zemÄ | 2 600 m | 3 100 m |
Bez vlivu zemÄ | 940 m | 1 700 m |
PoÄáteÄnà stoupavost | 4,5 m/s | 4,6 m/s |
Dolet se šesti pasažéry | 540 km | 605 km |