Rodina kluzáků Jantar má koÅeny v polském institutu Szybowcowy ZakÅad DoÅwiadczalny (SZD). Název Jantar nese nÄkolik rozdÃlných typů a jejich verzÃ, které byly vyvinuty různými konstruktéry. Výroba sériových kluzáků probÃhala v PZL v Bielsku.
PrvnÃm nositelem toho jména, a souÄasnÄ prvnÃm laminátovým vÄtronÄm postaveným v Polsku, se stal v roce 1972 SZD-37. Postaveny byly jen dva prototypy s rozpÄtÃm 17,5 m a 19 m. Do sériové výroby se dostala až vylepÅ¡ená devatenáctimetrová verze pod oznaÄenÃm SZD-38 Jantar 1. OpÄt se jednalo o kluzák volné tÅÃdy, stejnÄ jako z nÄj vyvinutého typu SZD-42 Jantar 2 o rozpÄtà 20,5 m.
Kategorii standardnà o rozpÄtà 15 m zastupujà pak Jantary Standard typů SZD-41 a SZD-48. Postaven byl také prototyp SZD-49 Jantar Standard K se vztlakovou klapkou, který vÅ¡ak byl pozdÄji pÅestavÄn do podoby sériových SZD-48.
Typ SZD-48 Jantar Standard byl vyvinut pod vedenÃm ing. WÅadysÅawa Okarmuse na základÄ zkuÅ¡enostà z provozu stejnojmenného kluzáku typu SZD-41. Oproti pÅedchozÃmu typu byl novÄ zkonstruován trup a celková koncepce kluzáku byla upravena ze stÅedoploÅ¡né konfigurace na hornoploÅ¡nou. Prvnà SZD-48 byl zalétán 10.12.1977.
SZD-48 Jantar Std.2: zálet 10.12.1977, hmotnost vodnÃho balastu 150 kg, postaveno 45 kusů se sériovými ÄÃsly W-846 až W-890,
SZD-48M Jantar Std.2M: původnà SZD-48 modernizované jednodÃlným pÅekrytem kabiny použitým na SZD-48-3,
SZD-48-1 Jantar Std.2: zalétán 18.9.1978, pÅekonstruované nádrže na vodu, upraven podvozek a ventilace kabiny, postaveno 286 kusů se sériovými ÄÃsly W-891 až W-926, B-985 až B-1064, B-1095 až B-1124 a B-1135 až B-1274,
SZD-48-1M Jantar Std.2M: původnà SZD-48-1 modernizované jednodÃlným pÅekrytem kabiny použitým na SZD-48-3,
SZD-48-3 Jantar Std.3: prvnà let 15.4.1982, jednodÃlný kryt kabiny, zvÄtÅ¡ená SOP, pÅepracován systém napouÅ¡tÄnà vody, do roku 1993 bylo postaveno 348 kusů zahrnujÃcà ÄÃsla od B-1275 po B-2123,
SZD-48-3M Brawo: jeden SZD-48-3 (v. Ä. B-1510) upravený montážà vodnà nádrže do kýlové plochy, brzdicà klapky se vysunujà pouze nad hornà povrch kÅÃdla, hloubka kÅÃdla byla u koÅene zvÄtÅ¡ena na 0,97 m,
SZD-48-3M1 Brawo: jeden SZD-48-3 (v. Ä. B-1508) upravený jako SZD-48-3M, ale s původnà hloubkou kÅÃdla.
Verze SZD-48-1 se liÅ¡ila od základnÃ, mimo jiné konstrukce vodnÃch nádržÃ, také úpravou zatahovánà podvozku a pÅepracovánÃm ventilace kabiny. U základnà verze byly vstupy vzduchu vÄtránà umÃstÄny po bocÃch trupu pod kÅÃdlem, novÄ pak byl jediný vstup pÅesunut pod trup pÅed vypÃnaÄ vleÄného lana.
DvoudÃlné jednonosnÃkové kÅÃdlo bez žeber má sklolaminátový skÅÃÅový nosnÃk a nosný potah tvoÅený sendviÄem sklolaminát/pÄna. KÅÃdlo má hloubku u koÅene 0,95 m, na koncÃch pak 0,45 m. Použit je profil NN-8 tlouÅ¡Å¥ky 17,9 % vyvinutý na varÅ¡avské polytechnice. Zadnà konce okrajových oblouků jsou prohnuty mÃrnÄ nahoru. Výrobce SZD nabÃzà pro Jantar Standard mÃsto klasických okrajových oblouků kÅÃdla výmÄnné wiglety, s nimiž talé nÄkolik Äeských strojů létá. VzepÄtà kÅÃdla Äinà 1,5°. DvÄ "polointegrálnÃ" nádrže na vodu po 75 litrech jsou umÃstÄny v pÅednà Äásti kÅÃdla u trupu a jsou vymezeny spodnÃm potahem, pÅednà stÄnou nosnÃku a hornà laminátovou stÄnou nádrže, která nenà spojena s potahem. ObÄ se napouÅ¡tÄjà skrze jeden centrálnà otvor umÃstÄný na spodku trupu. Konce kÅÃdel jsou opatÅeny ochrannými lyžinami.
KÅidélka majà sklolaminátovou skoÅepinovou konstrukci s pÄnovou výplnà a jsou zavÄÅ¡ena v pÄti bodech. Aerodynamické brzdy typu Schempp-Hirth majà duralovou konstrukci a vysunujà se z hornà i dolnà plochy kÅÃdla z laminátových Å¡achet. KÅidélka i brzdy jsou ovládány táhly, pÅiÄemž náhon kÅidélek je zcela schován v obrysu kÅÃdla. Výchylka kÅidélek Äinà 27° nahoru a 16° dolů.
KÅÃdla se po nasunutà prodloužených nosnÃků do trupu dotáhnou do koncové polohy speciálnà montážnà pákou a zajistà uvnitÅ trupu jednÃm vodorovným Äepem. Náhon kÅidélek se spojuje pÅi sestavovánà ruÄnÄ, ovládánà aerodynamických brzd se propojà automaticky.
Na ocasnÃch plochách v konfigiraci T je použit profil NACA 641-012. Sklolaminátová kýlová plocha je stavÄna spolu s trupem a uvnitÅ je vyztužena žebry. V kýlovce je zabudovaná anténa radiostanice a v hornà Äásti je vetknuta trubice pro snÃmánà tlaků. JednonosnÃkový stabilizátor má podobnou konstrukci jako kÅÃdlo. Konstrukce obou kormidel je sklolaminátová s pÄnovou výplnÃ. HmotovÄ vyvážená SOP je zavÄÅ¡ena ve dvou bodech a ovládána lany v polyamidových bužÃrkách. DvoudÃlná VOP s celkovým rozpÄtÃm 2,43 m je zavÄÅ¡ena každá ve tÅech bodech a je ovládána táhly a vybavena pružinovým vyváženÃm. NavÃc jsou obÄ poloviny VOP vybaveny na zemi stavitelnými ploÅ¡kami. Maximálnà výchylky VOP jsou 32° nahoru a 18° dolů, SOP ±29°.
Stabilizátor je na kýlové ploÅ¡e uchycen ve dvou bodech a zajiÅ¡tÄn táhlem vyÄnÃvajÃcÃm pod vrcholem kýlové plochy.
SkoÅepina trupu ze skelného laminátu je v zadnà Äásti vyztužena polopÅepážkami. Do stÅednà Äásti je vlaminována pÅÃhradovina z tenkostÄnných ocelových trubek, na které jsou kotevnà body kÅÃdla, podvozku a upÃnacÃch pásů.
Pilotnà kabina má Å¡ÃÅku 0,6 m. DvoudÃlný pÅekryt pilotnÃho prostoru sestává z pevného ÄelnÃho Å¡tÃtu a odnÃmatelného zadnÃho pÅekrytu. Na pÅánà se dodával zadnà pÅekryt zavÄÅ¡ený a odklápÄný smÄrem nahoru dozadu. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou nastavitelné za letu do pÄti poloh. Zádovou opÄrku lze zaaretovat na zemi v Å¡esti pozicÃch. Palubnà deska s laminátovým krytem je standardnÄ osazena pÅÃstroji typu PZL: rychlomÄrem PR-400s, výškomÄrem W-12s nebo W-10s, variometrem PR-03 nebo WRs-5, variometrem WRs-30c, zatáÄkomÄrem EZS-3 a kompasem BS-1. VÅ¡echny pÅÃstroje majà průmÄr 80 mm, kompas pak 60 mm. Pod pÅÃstrojovou deskou je táhlo vypÃnánà závÄsu a táhlo nastavenà pedálů a ovládánà ventilace kabiny. Na pravé stranÄ pilotnÃho prostoru je umÃstÄna páka zatahovánà podvozku. Na levé stranÄ páka ovládánà vzduÅ¡ných brzd s páÄkou podvozkové brzdy a ovladaÄe vodnÃho balastu. PáÄka nastavenà pružinového podélného vyváženà se nacházà vlevo vedle ÅÃdÃcà páky. Radiostanice je zabudovaná v zavazadlovém prostoru. Výrobcem byl montován typ RS-6101. Po obou stranách pÅÃdÄ se nacházejà otvory snÃmaÄe statického tlaku. ZávÄs pro aerovlek a naviják typu TOST E 72 nebo SZD-III A-56 je umÃstÄn pod spodnà pÅednà Äásti trupu. Na pÅánà zákaznÃka lze doplnit druhý navijákový závÄs na podvozkovou nohu a kyslÃkovou láhev.
Hlavnà neodpružené podvozkové kolo o rozmÄru 350 x 135 mm je opatÅeno kotouÄovou brzdou a zatahuje se mechanicky do trupu. V zatažené poloze je kolo kryté dvoudÃlnými laminátovými dvÃÅky zavÃranými pružinami spojenými s podvozkovou nohou. Proti základnà verzi SZD-48 byl vypuÅ¡tÄn posilovaÄ zatahovánÃ. Pevné ostruhové koleÄko z profilované gumy má rozmÄr 200 x 50 mm.
DalÅ¡Ã modernizaci kluzáku Jantar Standard na verzi SZD-48-3 vedl ing. BogumiÅ Szuba. HlavnÃm rozpoznávacÃm znakem je nový jednodÃlný pÅekryt pilotnÃho prostoru, který se otevÃrá kolem pÅednÃho závÄsu pomocà plynové vzpÄry. Nový pÅekryt je mÃrnÄ kratÅ¡Ã než původnà dvoudÃlná prosklená plocha u SZD-48-1. SouÄasnÄ s pÅekrytem se odklápà také kryt palubnà desky. Celý kryt je v nouzi odhoditelný.
Nádrže na vodu majà nynà na spodnà stranÄ kÅÃdla svůj vlastnà ventil â centrálnà trupový byl zruÅ¡en. KoÅenová žebra kÅÃdla byla novÄ provedena z duralu a pozmÄnÄn byl také Äep spojujÃcà kÅÃdlo s trupem.
Plocha SOP byla oproti SZD-48-1 výraznÄ zvÄtÅ¡ena.
Imatrikulace | Typ | V.Ä. | Poznámka |
---|---|---|---|
OK-3901 | SZD-48-1 | B-1269 | Vyroben 1983, do Äeského rejstÅÃku zapsán 14.5.1997, SU na SOP, AK Å umperk |
OK-5259 | SZD-48-1 | B-1037 | Vyroben 1980, ex D-5259, do Äs. rejstÅÃku zapsán 4.3.2011, VS na SOP, winglety, private |
OK-6200 | SZD-48-3 | B-1581 | Vyroben 1986, do Äs. rejstÅÃku zapsán 11.4.1986, AK Kralupy nad Vltavou |
OK-7200 | SZD-48-3 | B-1663 | Vyroben 1987, do Äeského rejstÅÃku zapsán 6.10.2006, AK Hronov, výmaz z Äeského rejstÅÃku 2017 |
OK-7378 | SZD-48-1 | B-1025 | Vyroben 1980, ex OO-ZNR, zápis v ÄR 11.9.2013, private, winglety |
SZD-48-1 | SZD-48-3 | |
RozpÄtà | 15 m | 15 m |
Délka | 6,71 m | 6,85 m |
Výška | 1,51 m | 1,51 m |
Nosná plocha | 10,66 m2 | 10,66 m2 |
Prázdná hmotnost | 265 kg | 274 kg |
Vzletová hmotnost | 535 kg | 540 kg |
Max. rychlost | 285 km/h | 285 km/h |
Klouzavost | 40 | 40 |