Letecká spoleÄnost Seagle Air byla založena v roce 1995 v TrenÄÃnÄ. V prvnÃch letech provozovala leteckou Å¡kolu a vÄnovala se leteckému výcviku pilotů od soukromého pilota až po zÃskánà licence obchodnÃho pilota. PozdÄji Seagle Air využÃval i ÄtveÅici letadel typu L-410 Turbolet na nepravidelné lety a hlavnÄ na pÅepravu nákladu pro spoleÄnosti DHL, UPS a Äeskou poÅ¡tu.
V roce 2006 vznikla dceÅinná spoleÄnost Seagle Jet, která se zamÄÅila na leteckou dopravu pro obchodnà klientelu. Provozovala dvojici letadel Cessna C-525 Citation Jet s registracemi OM-HLY a OM-HLZ. Na jaÅe 2008 byl Seagle Jet koupen VIP Air. SpojenÃm vznikla spoleÄnost VIP Wings, která funguje dodnes - http://www.vipwings.sk/
VraÅ¥me se vÅ¡ak o rok zpÄt - po krachu Slovenských Aerolinià v roce 2007 se spoleÄnosti Seagle Air otevÅel prostor pro zahájenà charterové dopravy velkými letadly. Seagle Air nabÃdl práci velké Äásti bývalých zamÄstnanců Slovenských Aerolinià a 20. prosince 2007 zÃskal své prvnà velké dopravnà letadlo â Boeing 737-300 s registracà OM-HLA, vyrobený v roce 1987 a dÅÃve provozovaný indonéskou spoleÄnostà Adam Air. JeÅ¡tÄ pÅed dodánÃm proÅ¡el revizÃ, obdržel nový nátÄr i interiér. V BratislavÄ se vÅ¡ak tento letoun pÅÃliÅ¡ neohÅál a 14. ledna 2008 se vydal do Rumunska na ACMI pro nÃzkonákladovou spoleÄnost Blue Air.
25. dubna 2008 v BratislavÄ pÅistál druhý Boeing 737-300, OM-HLC, dÅÃve provozovaný britskou spoleÄnostà Astraeus. Tento letoun byl pÅes letnà sezónu provozován z Prahy, odkud zajiÅ¡Å¥oval charterové lety pro Äeské cestovnà kanceláÅe. Prvnà let se uskuteÄnil 25. kvÄtna v trase Praha â Mallorka â Praha (PRG â PMI â PRG). TÅetà Boeing 737, OM-HLB, pÅiletÄl do Bratislavy 4. Äervna 2008 a bÄhem letnà sezóny byl využÃván k charterovým letům z Äeské republiky a Itálie.
Na podzim roku 2008 bylo rozhodnuto o oddÄlenà letecké Å¡koly Seagle Air, která se na poÄátku roku 2009 oficiálnÄ oddÄlila a osamostatnila pod jménem Seagle Air â FTO.
Po ukonÄenà letnà sezóny byla dvojice Boeingů OM-HLB a HLC pronajata aerolinkám Iraqi Airways. OM-HLB byl bázován v Ammánu (provozován také z Athén pro Olympic Air) a OM-HLC v Bejrútu. Letadla Seagle Airu tak byla prvnÃ, která po mnohaleté pÅestávce uskuteÄnila let z Iráku do zemÄ EU, konkrétnÄ na lince Bagdád â Athény â Stockholm. [2] Na letnà sezónu 2009 byly oba Boeingy navráceny.
DÃky růstu zájmu cestovnÃch kanceláÅà se v roce 2009 flotila Seagle Airu rozÅ¡ÃÅila o dalÅ¡Ã tÅi letadla â dvojici Airbusů A320 a jeden Boeing 737. Prvnà Airbus A320 (OM-HLD) pÅistál na letiÅ¡ti v BratislavÄ 8. dubna a druhý jej následoval 1. kvÄtna (OM-HLE). PoslednÃm pÅÃrůstkem ve flotile Seagle Airu byl od 3. Äervence Boeing 737-300 OM-HLX, dÅÃve provozovaný u dopravce KD Avia. Byl jediným letounem, který nenesl korporátnà livery, ale mÄl původnà zbarvenà po KD Avia.
V letnà sezónÄ provozoval Seagle Air charterové lety do tÄchto destinacà (podle http://sk.wikipedia.org/wiki/Seagle_Air):
Z Bratislavy: Antalya, Boa Vista, Burgas, Catania, Korfu, Dalaman, Djerba, Fuerteventura, Heraklion, Hurghada, Chania, Ibiza, Kavala, Kefalónia, Kos, Lamezia Terme, Larnaca, Menorca, Monastir, Palma de Mallorca, Rhodos, Sharm el Sheikh, Taba, Tabarka, Tel Aviv, Zakynthos
Z Košic: Antalya, Djerba, Heraklion, Hurghada, Kos, Monastir, Rhodos
Z Prahy: Burgas, Korfu, Chania, Kavala, Neapol, Perugia, Zaragoza, Zakynthos
Z Brna: Araxos, Heraklion, Kavala, Thessaloniki
Z Pardubic: Burgas
Konec letnà sezóny v roce 2009 znamenal zároveÅ konec Seagle Airu. Z důvodu nedostatku finanÄnÃch prostÅedků 23. ÅÃjna spoleÄnost zastavila vÅ¡echny lety. V následujÃcÃch dnech si leasingové spoleÄnosti vzaly zpÄt letadla. Majitelům se vrátily pronajaté A320 OM-HLD (odletÄl 22.10. do Montpellier) a OM-HLE (23.10. do Sofie) i B737-300 OM-HLC (20.10. do Bournemouth),OM-HLX (23.10. do Sofie), OM-HLA (27.10. do BukureÅ¡ti-Baneasa) a OM-HLB (4.11. do Bournemouth). SpoleÄnost nebyla schopna platit obchodnÃm partnerům za odebrané služby a zamÄstnancům posÃlat výplaty. Na zimu se nepodaÅilo najÃt uplatnÄnà pro pronajatá letadla â původnÄ sice mÄla být trojice letadel pronajata novÄ založené italské spoleÄnosti Skyone Italy, ale ta od smlouvy odstoupila.
7. prosince slovenské ministerstvo dopravy zahájilo správnà ÅÃzenà za úÄelem odebránà licence Seagle Air a 16. prosince ji odebralo. V dubnu 2010 pak spoleÄnost na sebe podala u soudu návrh na vyhlášenà konkurzu.
JeÅ¡tÄ pÅed vyhlášenÃm konkurzu chtÄl Seagle Air zÃskat osvÄdÄenà leteckého provozovatele v Äeské republice [3]. V Äeském obchodnÃm rejstÅÃku byla zapsána firma Seagle Air Czechia. Jako jejà jednatel byl uveden Peter Hanák, Åeditel slovenské Seagle Air. PotÅebnou licenci vÅ¡ak nezÃskala a 23. února 2010 na nà byl také vyhlášen konkurz [4].
LET L-410 Turbolet |
||||
---|---|---|---|---|
Registrace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Dodáno | VyÅazeno |
OM-HLB OM-CGL |
L-410UVP-E3 | 871914 | ?? | ?? |
Poznámky |
dÅÃve VVS SSSR (ev. ÄÃslo 1914)
pÅed dodánÃm Boeingu 737 OM-HLB pÅeregistrován na OM-CGL
nynà je v neletuschopném stavu odstaven na letiÅ¡ti v TrenÄÃnÄ
|
|||
OM-HLD | L-410UVP-E | 872008 | ?? | ?? |
Poznámky |
dÅÃve VVS SSSR (ev. ÄÃslo 2008), poté RA-67674
nynà vojenské letectvo Libye (ev. ÄÃslo 2008)
|
|||
OM-HLF | L-410UVP-E | 861726 | ?? | ?? |
Poznámky
|
dÅÃve VVS SSSR (ev. ÄÃslo 1726), YL-KAI
nynà vojenské letectvo Libye (ev. ÄÃslo 1726)
|
|||
OM-SDA | L-410UVP-E | 872006 | ?? | ?? |
dÅÃve Aeroflot (CCCP-67600)
poté 3D-MSC, nynà Kin Avia (9Q-CRJ)
|
||||
Na nÄkolika internetových stránkách je uvedeno, že Seagle Air provozoval pouze 3 Turbolety. U letadel OM-SDA, HLB a HLD je 100% jistota, ale u OM-HLF si nejsem jistý. Pokud byste nÄkdo mohl potvrdit nebo vyvrátit provozovánà tohoto konkrétnÃho letadla u Seagle Air, byl bych velice rád, kdybyste mne kontaktovali. | ||||
Cessna C-525 Citation Jet |
||||
Registrace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Dodáno | VyÅazeno |
OM-HLY | C-525 | 525-0393 (rok 1997) | 2008 | v provozu u VIP Wings |
OM-HLZ | C-525 | 525-0223 (rok 1997) | 2008 | v provozu u VIP Wings |
Boeing 737 |
||||
Registrace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Dodáno | VyÅazeno |
OM-HLA | 737-329 | 23773/1441 | 20.12.2007 | 27.10.2009 |
Historie |
Prvnà let 31.8.1987
Od 15.9.1987 Sabena (OO-SDX)
Od 1.8.2002 do dubna 2004 Fly-DBA (D-ADID)
Od 26.10.2004 do listopadu 2007 Adam Air (PK-KKE)
Od 20.12.2007 Seagle Air, leasing u CIT Leasing Corporation
|
|||
OM-HLB | 737-33A | 25011/2012 | 4.6.2008 | 4.11.2009 |
Historie |
Prvnà let 1.3.1991
Od 10.4.1991 VASP
Poté AnstWW, Eurobelgian Airlines, Maersk Air, EBA Belgium, Oman Air,...
Od 10.5.2005 Astraeus (G-STRI)
Od 4.6.2008 Seagle Air
|
|||
OM-HLC | 737-33A | 25119/2069 | 25.4.2008 | 20.10.2009 |
Historie |
Prvnà let 6.6.1991
Od 20.6.1991 VASP
Poté Transbrasil, Qantas, Jetconnect - Qantas NZ,...
Od 9.4.2005 Astraeus (G-STRJ)
Od 25.4.2008 Seagle Air
|
|||
OM-HLX | 737-3G7 | 24011/1608 | 3.7.2009 | 23.10.2009 |
Historie |
Prvnà let 8.9.1998
Od 6.10.1988 America West Airlines (N304AW)
Poté Pace Airlines, Hooters Air, KD Avia
Od 3.7.2009 Seagle Air
|
|||
Airbus A320 |
||||
OM-HLD | A320â211 | 234 | 8.4.2009 | 22.10.2009 |
Historie |
Prvnà let 12.7.1991 (F-WWDF), zakoupeno leasingovou spoleÄnostà GATX (N493GX).
V provozu u TAP, Yes Air Charter, Jordan Aviation, Aqaba Airlines, Karthago Airlines, LTE
Od 8.4.2009 Seagle Air
|
|||
OM-HLE | A320â232 | 453 | 1.5.2009 | 23.10.2009 |
Historie |
Prvnà let 4.11.1993 (F-WWBG), zakoupeno leasingovou spoleÄnostà ILFC (N921LF).
V provozu u Onur Air, LACSA, America West Airlines, TAM
Od 1.5.2009 Seagle Air
Poté Thomas Cook Airlines
|