Kluzák standardnà tÅÃdy ASW-15 byl zkonstruován u nÄmecké firmy Alexander Schleicher GmbH & Co. ing. Gerhardem Waiblem. Navržen byl podle tehdy platných pravidel pro soutÄžnà standardnà tÅÃdu, které nepÅipouÅ¡tÄly zatažitelný podvozek a vodnà pÅÃtÄž. Prvnà ASW-15 byl zalétán 20.4.1968. Celkem bylo vyrobeno 183 kluzáků v základnà verzi.
KÅÃdlo má v půdorysu tvar dvojitého lichobÄžnÃku a je aerodynamicky i geometricky zkrouceno. HlavnÃm konstrukÄnÃm materiálem kÅÃdel je laminátový sendviÄ s balsovou výplnÃ. Nevyvážená kÅidélka konÄà 0,5 m pÅed koncem kÅÃdla. Jejich výchylka Äinà +25° a â14°. Kovové brzdicà štÃty jsou umÃstÄny za hlavnÃm nosnÃkem na hornà i spodnà stranÄ kÅÃdla a jsou utÄsnÄny pružnou liÅ¡tou. NosnÃky kÅÃdla se v trupu spojujà pomocà dvou vodorovných Äepů. Od koÅene po kÅidélka je použit profil Wortmann FX 61-163, na koncÃch kÅÃdla pak FX 60-126.
VOP je plovoucà s nesymetrickým profilem. Na odtokové hranÄ pravé poloviny je ploÅ¡ka ovládajÃcà táhlo spojovacÃho Äepu obou polovin VOP. RozpÄtà VOP je 2,6 m, výchylky +10°, -9°. Na SOP je použit profil NACA 63A012. Výchylka SOP je ±30°. Mezery mezi kormidly jsou vÄtÅ¡inou utÄsnÄny pružnou páskou. Na nÄkterých letadlech je na kýlovce pÅed SOP nalepena turbulentnà âzig-zagâ páska (prokazatelnÄ na OK-2335 a OK-2371).
Trup tvoÅà skoÅepina z laminátového sendviÄe s výplnà pÄnovým polystyrénem. Kryt pilotnÃho prostoru je lisován z jednoho kusu a pro vstup do letadla se snÃmá celý. ZajiÅ¡Å¥uje se Äerveným táhlem nad pÅÃstrojovou deskou a v nouzi je odhoditelný. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou nastavitelné pomocà šedého táhla vedle ÅÃdÃcà páky. Na ÅÃdÃcà páce je tlaÄÃtko ovládánà radia. PololežÃcà pilot má možnost nastavenà opÄradla uzpůsobeného pro zádový padák. Za opÄrkou hlavy je zavazadlový prostor. Na levé stranÄ kabiny je Äerná páka ovládánà podvozku a pod nà modrá páka ovládánà brzd se zelenou páÄkou pružinového vyváženà VOP. NÄkteÅà piloti si upravili výÅezy pro nohy v palubnà desce pro pohodlnÄjÅ¡Ã posed. Pod pÅÃstrojovou deskou vpravo je umÃstÄno táhlo nastavovánà pedálů, vlevo táhlo vypÃnánà vleÄného lana. Na hÅbetÄ trupu je montážnà otvor, kterým se spojujà táhla ovládánà kÅidélek a klapek. Ve Å¡piÄce trupu je snÃmaÄ tlaku pro rychlomÄr a souÄasnÄ vstup vzduchu pro vÄtránà kabiny. Pro aerovleky se použÃvá asymetricky umÃstÄný závÄs, pro navijákové starty se montuje závÄs pÅed podvozkovým kolem.
PůvodnÄ pevné podvozkové kolo opatÅené aerodynamickým krytem bylo vesmÄs dodateÄnÄ nahrazováno kolem zatahovacÃm. Kolo je opatÅeno brzdou ovládanou spolu s brzdicÃmi klapkami.
Na nÄkterých ASW-15 byly pozdÄji provedeny úpravy zavedené na ASW-15 B jako výše uvedený zatahovacà podvozek nebo nádrže na vodnà pÅÃtÄž.
Po úpravÄ pravidel pro standardnà tÅÃdu se zaÄal vyrábÄt vylepÅ¡ený model se zvÄtÅ¡enou kabinou, SOP, zesÃleným kÅÃdlem, zatahovacÃm podvozkem a vodnà pÅÃtÄžÃ. Výroba této verze navazovala na výrobu základnà ASW-15 poÄÃnaje výrobnÃm ÄÃslem 15184 a v letech 1972-75 dala prokazatelnÄ 270 kusů.
Vodnà pÅÃtÄž je nesena ve vakových nádržÃch o obsahu 2x47 litrů umÃstÄných pÅed hlavnÃm nosnÃkem kÅÃdla. Ventily vypouÅ¡tÄnà vodnà pÅÃtÄže vyúsÅ¥ujà za podvozkovou Å¡achtou. PůsobenÃm vlhkosti, unikajÃcà z vodnÃch nádržÃ, vÅ¡ak byla naruÅ¡ována balsová výplÅ sendviÄe. Možná právÄ proto byla balsa v konstrukci kÅÃdla nahrazena od výrobnÃho ÄÃsla 15357 pÄnovou výplnà Conticell C60. KÅÃdla je možno opatÅit sklolaminátovými winglety (viz OK-2029). Ty majà profil E393, výšku 200 mm a hloubku 130 mm.
Kýlová plocha je oproti ASW-15 vÄtÅ¡Ã a SOP je opatÅena aerodynamickým vyváženÃm.
Aerovlekový závÄs byl pÅesunut do osy trupu pÅibližnÄ 0,6 m od Å¡piÄky. NapÅÃklad kluzák OK-2079 má vÅ¡ak závÄs umÃstÄn jeÅ¡tÄ nesymetricky.
Podvozek tvoÅà ruÄnÄ zatahované neodpružené kolo (zdá se, že vÄtÅ¡Ãho průmÄru než u ASW-15) a gumová ostruha s ocelovou patkou. Laminátové podvozkové kryty jsou ovládány padákovými gumiÄkami. Kolo je vybaveno brzdou spÅaženou s brzdÃcÃmi klapkami.
VÅ¡echny zdroje uvádÄjÃ, že ASW-15 B má vÄtÅ¡Ã kabinu než základnà verze. Kde doÅ¡lo ke zvÄtÅ¡enà mi bohužel nenà známo â na webových stránkách firmy Alexander Schleicher jsou bokorysy trupů ASW-15 i ASW-15 B naprosto identické, takže byla kabina pravdÄpodobnÄ zvÄtÅ¡ena pÅekonstruovánÃm vnitÅnÃch prostor trupu.
Do Äeskoslovenska byly prvnà ASW-15 dodány již v roce 1973 pro potÅeby státnà reprezentace.
A zajÃmavost na závÄr. PÅi jedné soutÄži v roce 1973 byl poÅ¡kozený kryt pilotnÃho prostoru jedné Äeskoslovenské ASW-15 B bÄhem noci opraven montážà krytu z vÄtronÄ Foka 5 do původnÃho rámu údajnÄ s velmi zdaÅilým výsledkem.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Poznámka | Fotografie |
---|---|---|---|---|
OK-0454 | ASW-15 B | 15349 | vyroben 1974, ex F-CEJM, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2008 |  |
OK-0507 | ASW-15 | 15047 | vyroben 1970, ex D-0507, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2001, vysoká SOP | [1] |
OK-0713 | ASW-15 | 15112 | vyroben 1971, ex D-0713, bez antény na trupu, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2000 | [1] |
OK-0822 | ASW-15 | 15159 | vyroben 1971, ex D-0822, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2001 | [1] |
OK-1272 | ASW-15 B | 15246 | vyroben 1972, ex OE-0956, ex D-1272, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2001, AK PlzeÅ-Letkov | [1] |
OK-1313 | ASW-15 | 15165 | vyroben 1971, ex D-0828, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2001 | [1] |
OK-1515 | ASW-15B | 15443 | vyroben 1971, ex PH-530, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2008 | [1] |
OK-1591 | ASW-15B | 15291 | vyroben 1973, ex F-CEGO, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2008, AK Mladá Boleslav | [1] |
OK-1777 | ASW-15B | 15255 | vyroben 1973, ex D-2113, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-1911 | ASW-15B | 15393 | vyroben 1972, ex D-0907, vybaven radiem Dittel FSG 40 S, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2002, AK Moravská TÅebová | [1] |
OK-2029 | ASW-15B | 15399 | vyroben 1975, ex D-2029, winglety, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 1999 | [1] |
OK-2079 | ASW-15B | 15254 | Vyroben 1972, ex D-2079, od roku 2009 AK Å umperk | Â |
OK-2141 | ASW-15B | 15275 | Vyroben 1973, ex D-2141, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2009 |  |
OK-2186 | ASW-15B | 15304 | Vyroben 1974, ex D-2186, do Äeského rejstÅÃku zapsán 2009 | [1] |
OK-2330 | ASW-15B | 15335 | vyroben 1974, ex D-2330, dlouhé kapkovité opÄrky kÅÃdel, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2004 | [1] |
OK-2335 | ASW-15B | 15337 | vyroben 1974, ex D-2335, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2005, AK PoliÄka | [1] |
OK-2371 | ASW-15B | 15363 | vyroben 1974, ex D-2371, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2001, AK PoliÄka, zig-zag páska pÅed SOP | [1] |
OK-3141 | ASW-15 | 15052 | vyroben 1970, ex D-0536, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2008 | [1] |
OK-3300 | ASW-15B | 15311 | vyroben 1973, dodán do ÄSSR a zapsán roce 1974 | [1] |
OK-3302 | ASW-15B | 15312 | vyroben 1973, dodán do ÄSSR a zapsán roce 1974, v souÄasnosti AK Vrchlabà | [1] |
OK-3304 | ASW-15B | 15313 | vyroben 1973, dodán do ÄSSR a zapsán roce 1974, v souÄasnosti AK KÅÃižanov | [1] |
OK-3306 | ASW-15B | 15314 | vyroben 1973, dodán do ÄSSR a zapsán roce 1974, v souÄasnosti AK Ãstà nad Orlicà | [1] |
OK-3985 | ASW-15B | 15433 | vyroben 1975, ex D-3985, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2001, AK Å umperk | [1] |
OK-5310 | ASW-15B | 15428 | vyroben a dodán do ÄSSR roce 1975, od roku 1992 AK Ãstà nad Orlicà | [1] |
OK-6869 | ASW-15B | 15436 | vyroben 1975, ex D-6869, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2003, AK Hodkovice | [1] |
OK-6880 | ASW-15B | 15445 | vyroben 1975, ex D-6880, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-6969 | ASW-15 | 15029 | vyroben 1969, ex F-CDRY do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2000, AK Å umperk | [1] |
OK-7111 | ASW-15 | 15119 | vyroben 1971,ex HB-1020, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-7477 | ASW-15 | 15029 | vyroben 1971, ex F-CGCY , do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2009 | |
OK-8455 | ASW-15 | 15149 | vyroben 1971, ex D-0797, ex PH-845, v Äeském rejstÅÃku od roku 2004 až 2007, to OM-5177 | [1] |
OK-8641 | ASW-15 B | 15397 | vyroben 1975, ex D-8641, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2003 | [1] |
OK-8656 | ASW-15 B | 15408 | vyroben 1975, ex D-8656, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2004 | [1] |
OK-8661 | ASW-15 B | 15416 | vyroben 1975, ex D-8661, do Äeského rejstÅÃku zapsán v roce 2001 | [1] |
Typ | ASW-15 | ASW-15B |
---|---|---|
RozpÄtà | 15,00 m | 15,00 m |
Délka | 6,45 m | 6,48 m |
Výška | 1,45 m | 1,56 m |
Nosná plocha | 11,00 m2 | 11,00 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 205 kg | 230 kg |
Vzletová hmotnost | 318 kg | 408 kg |
Maximálnà rychlost | 220 km/h | 220 km/h |
Klouzavost | 1:36,5 | 1:36,5 |