aa DalÅ¡Ã konstrukce Gerharda Waibela vycházela pÅÃmo z typu ASW-19, ze které byl pÅevzat trup a pozmÄnÄné ocasnà plochy. NovÄ bylo konstruováno kÅÃdlo se vztlakovou klapkou. Prototyp byl zalétán v roce 1977. Celkem bylo vyrobeno 511 ASW-20/20 L, 255 ASW-20 ve verzÃch B/BL a C/CL a 140 ASW-20 ve francouzské licenci.
ASW-20 Základnà varianta.
ASW-20 L Verze bez vodnà pÅÃtÄže a s možnostà zvÄtÅ¡enà rozpÄtà pomocà nástavců.
ASW-20 B Verze s pneumatickým turbulátorem na spodnà stranÄ kÅÃdla, upraveným profilem, výchylka klapky dolů zmenÅ¡ena na 40°, konstrukce byla zesÃlena pro nesenà vÄtÅ¡Ã vodnà pÅÃtÄže, vzletová hmotnost až 525 kg.
ASW-20 C Modifikace s pneumatickým turbulátorem a upraveným profilem, vodnà pÅÃtÄž jako základnà ASW-20, výchylka klapky dolů 40°.
ASW-20 BL ASW-20 B vybavená winglety, vodnà pÅÃtÄž pouze 100 l.
ASW-20 CL ASW-20 C s winglety, vodnà pÅÃtÄž jen 50 kg.
ASW-20 F ASW-20 vyrábÄné v licenci u francouzské firmy Centrair.
ASW-20 FL Francouzský licenÄnà ekvivalent ASW-20 L.
ASW-20 FP/FLP PÃsmenem P jsou nÄkdy oznaÄovány francouzské verze s winglety.
ASW-20 TOP ASW-20 s pomocným motorem.
KÅÃdlo je vyrobeno ze sendviÄe sklolaminát/pÄna. Profil kÅÃdla u koÅene a uprostÅed je FX-62K-131, na koncÃch FX-60â126. Celou délku odtokové hrany zaujÃmajà vzájemnÄ mechanicky propojená vztlaková klapka a kÅidélka. Výchylka klapky se ovládá pákou na levé stranÄ kabiny a pohybuje se v rozmezà maximálnÄ 17° nahoru a 60° dolů. SouÄasnÄ se vÅ¡ak správná poloha klapky âmixujeâ na každém kÅÃdle rozdÃlnÄ podle polohy pÅÃÄného ÅÃzenà (pÅi ÅÃdÃcà páce v neutrálnà poloze jsou krajnà polohy klapky 11° nahoru a 55° dolů). Výchylky kÅidélek pak v závislosti na poloze klapek mohou dosahovat krajnÃch poloh 21° nahoru a 40° dolů. Kovové brzdicà klapky typu Schempp-Hirth se vysunujà nad hornà plochu kÅÃdla a jsou ovládány táhlem. Vakové nádrže na vodnà pÅÃtÄž o celkovém objemu 120 l se vsunujà pÅed nosnÃk. VzepÄtà kÅÃdla Äinà 2,33°.
Ocasnà plochy tvaru T majà konstrukci podobnou jako kÅÃdlo. Oproti ASW-19 má VOP menÅ¡Ã rozpÄtÃ, které je nynà 2,2 m. Profil svislé i vodorovné plochy je FX 71-L-150/30. SOP je ovládána lany, ostatnà ÅÃdÃcà plochy soustavou táhel.
Trup je pÅevzat témÄÅ beze zmÄn z typu ASW-19 a je vyroben jako laminátová skoÅepina. Å ÃÅka kabiny je 0,64 m. PÅekryt pilotnà kabiny se odklápà dopÅedu nahoru a v nouzi je celý odhoditelný. Posuvné vÄtracà okénko je umÃstÄno jen na levé stranÄ. ZpoÄátku se spolu s pÅekrytem zvedal pouze kryt pÅÃstrojové desky, u pozdÄjÅ¡Ãch strojů již pÅÃstrojová deska celá. K základnÃmu pÅÃstrojovému vybavenà patÅà rychlomÄr, výškomÄr, variometr, pÅÃÄný sklonomÄr a kompas. Polstrovánà sedadla je vyrobeno z pÄnové gumy potažené manÅ¡estrem. OpÄrka hlavy se montuje na pÅánà zákaznÃka. Pedály nožnÃho ÅÃzenà jsou nastavitelné za letu. PÅed pedály je umÃstÄn Äep pro umÃstÄnà až 7 kusů jednokilogramových olovÄných závažà pro dováženà letadla.
Hlavnà podvozkové kolo o rozmÄru 5.00â5 je odpružené, zatažitelné do trupu a je opatÅeno hydraulickou kotouÄovou brzdou. Ostruha z rozpÃnavé plastové pÄny má vymÄnitelnou ocelovou patku. Na pÅánà se montuje pevné ostruhové kolo velikosti 210Ã65.
KÅÃdlo má nosnÃky z uhlÃkatého kompozitu s možnostà montáže nástavců, které zvÄtÅ¡ujà rozpÄtà na 16,6 m. SouÄástà tÄchto nástavců je i prodlouženà kÅidélek. MÃsto nástavců lze kÅÃdlo vybavit také winglety nÄkolika provedenÃ.
PÅi použità nástavců kÅÃdel je zakázáno létat s vodnà pÅÃtÄžÃ. V patnáctimetrové konfiguraci je pak možno nádrže na vodu naplnit až do vzletové hmotnosti 454 kg.
ASW-20 L vyrábÄné ve francouzské licenci u firmy SN Centrair SA. HlavnÃm rozpoznávacÃm znakem ve Francii vyrobených ASW-20 je pÅÃstrojová deska s krytem hranatého tvaru, narozdÃl od oblých nÄmeckých originálů. U vÅ¡ech francouzských strojů se také odklápà s pilotnÃm pÅekrytem celá pÅÃstrojová deska. U nás provozované ASW-20 FL a ASW-20 L se také liÅ¡Ã rámem kabiny a jinak tvarovanými rychlomÄrnými trubicemi.
V nÄkterých pramenech lze narazit na oznaÄenà ASW-20 FLP pro letadla s winglety. NevÃm, zda toto oznaÄenà je oficiálnÃ, vzhledem k faktu, že winglety lze u verze FL kdykoliv nahradit klasickým koncovým obloukem nebo nástavcem.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Poznámka | Fotografie |
---|---|---|---|---|
OK-1100 | ASW-20 | 20566 | vyroben 1982, ex SE-TXS, od roku 2002 AK Kralupy nad Vltavou | [1] [2] |
OK-2828 | ASW-20 L | 20149 | vyroben 1979, odklopná celá pÅÃstrojová deska, ex BGA 2492, D-6860, PH-828, v ÄR od roku 2003 | [1] [2] |
OK-6226 | ASW-20 FL | 20519 | vyroben 1982, ex F-CFSB, v ÄR od roku 2005 | [1] |
OK-6722 | ASW-20 | 20568 | vyroben 1982, odklopný jen kryt pÅÃstrojové desky, ex OH-672, od roku 2002 AK Kladno | [1] |
Typ | ASW-20 | ASW-20 L | ASW-20 FL |
---|---|---|---|
RozpÄtà | 15,00 m | 16,60 m | 16,60 m |
Délka | 6,82 m | 6,82 m | 6,82 m |
Výška | 1,42 m | 1,42 m | 1,42 m |
Nosná plocha | 10,50 m2 | 11,05 m2 | 11,05 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 260 kg | 267 kg | 260 kg |
Vzletová hmotnost | 454 kg | 380 kg | 380 kg |
Maximálnà rychlost | 265 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Klouzavost | 42 | 45 | 45 |