Typem ASW-27 navázal konstruktér Gerhard Waibel na typ ASW-20, pÅiÄemž byly pÅi návrhu kluzáku zúroÄeny zkuÅ¡enosti nabyté vývojem typu ASW-24. Prvnà ASW-27 byl zalétán 3.4.1995 a postupnÄ bylo do roku 2006 vyrobeno 236 kusů.
Konstrukce kluzáku je celokompozitová s použitÃm uhlÃkových, aramidových a polyethylenových vláken.
ASW-27 základnà verze,
ASW-27 B vylepÅ¡ená verze se zvÄtÅ¡enými winglety a dodateÄnými nádržemi na vodu v trupu,
ASW-27 SL speciálnà odlehÄená veze s prázdnou hmotnostà 230 kg.
KÅÃdlo je speciálnÄ navrženo pro rozpÄtà 15 m, a proto nenà nabÃzena možnost zvÄtÅ¡enà rozpÄtà pomocà nástavců. Z důvodu snÞenà aerodynamického odporu byl novÄ tvarován pÅechod kÅÃdlo-trup, vÄetnÄ modifikace profilu v nábÄžné Äásti. DÃky této úpravÄ má nábÄžná hrana v délce 1 m od trupu menÅ¡Ã vzepÄtà než zbytek kÅÃdla, i když má celý nosnÃk vzepÄtà shodné po celém rozpÄtÃ. SkoÅepinu kÅÃdla tvoÅà sendviÄ uhlÃkový kompozit/plasÂt/pÄna. NosnÃk je uhlÃkový. TÅÃdÃlné kovové brzdicà klapky se vysouvajà pomocà táhel pouze nad hornà plochu kÅÃdla. Prostor pro klapky je vodotÄsnÄ oddÄlen od zbytku kÅÃdla a v zasunuté poloze zakryt pružnými kryty.
KÅidélka a vztlakové klapky jsou vyrobeny jako uhlÃková skoÅepina. Vztlakové klapky jsou, jako u pÅedchozÃch klapkových typů ASW, opÄt propojeny s kÅidélky a jejich maximálnà výchylka dolů Äinà 44°. Spáry mezi ÅÃdÃcÃmi plochami jsou zakryty pružnou páskou. KÅidélka i klapky jsou ovládány táhly a na spodnà stranÄ jsou vybaveny pneumatickým turbulátorem. V kÅÃdle jsou také v tÄžiÅ¡ti umÃstÄny vakové nádrže na vodnà balast o celkovém objemu 130 litrů. Plnà se skrze mechanicky ovládané výpustné ventily na spodnà stranÄ kÅÃdla, které mohou být vybaveny Å¡tÃtky pro usmÄrnÄnà proudu vytékajÃcà vody. Na kÅÃdle je použit profil DU 89â134/14 pÅecházejÃcà na konci kÅÃdla do DU 89â134/14MOD. Na koncÃch kÅÃdla jsou winglety s profilem DU 94â086 M4.
Ocasnà plochy v konfiguraci T majà profily navržené specielnÄ pro ASW-27. Stabilizátor je uhlÃkové sendviÄové konstrukce. Kýlová plocha je vyrobena z kompozitu sklolaminát/aramid. UvnitÅ kýlovky je zabudována anténa VHF a je zde i prostor pro baterii. Do nábÄžné hrany je vetknuta trubice se snÃmaÄi tlaků. VOP a SOP jsou sendviÄové konstrukce aramid/plast/pÄna a mezery mezi ovládacÃmi plochami jsou utÄsnÄny pružnou páskou. PÅed kormidly je na kýlové ploÅ¡e a stabilizátoru nalepena turbulentnà âzig-zagâ páska. VOP je ovládána táhlem, SOP ocelovým lankem vedeným v polyamidové trubce.
Kompozitová skoÅepina trupu je na pÅÃdi vyztužena polyethylenovými vlákny. JednodÃlný pÅekryt kabiny se odklápà dopÅedu nahoru spolu s pÅÃstrojovou deskou a v nouzi je odhoditelný. Kabina je vysoká 0,8 m a Å¡iroká 0,64 m. OpÄradlo zad je nastavitelné za letu a uzpůsobeno pro zádový padák. OpÄrka hlavy a sedadlo (se ÄtyÅbodovými upÃnacÃmi pásy) jsou potaženy jehnÄÄà kůžÃ. Pedály nožnÃho ÅÃzenà je možno nastavit za letu. Vstup vzduchu pro ventilaci kabiny je v pÅÃdi, plynule regulovatelné výduchy pak vepÅedu na rámu kabiny a na pravé stranÄ kabiny. V pÅekrytu kabiny je navÃc na levé stranÄ malé posuvné okénko. V zavazadlovém prostoru je také druhé mÃsto pro baterii. UmÃstÄnÃm baterie v zavazadlovém prostoru nebo v kýlovce lze dovážit kluzák podle hmotnosti pilota. Na hlavnà trupové pÅepážce je mÃsto pro uchycenà kyslÃkové láhve. ZávÄs pro aerovlek je umÃstÄn v pÅÃdi, závÄs pro navijákové starty pÅed podvozkovým kolem a za letu je zakryt podvozkovými dvÃÅky. SnÃmaÄe statického tlaku jsou vyvedeny po bocÃch ocasnÃho nosnÃku.
Hlavnà podvozkové kolo je zatažitelné. Podvozek, odpružený gumou, je osazen kolem 5.00â5 (350Ã125 mm) s hydraulickou kotouÄovou brzdou propojenou s brzdicÃmi klapkami. Podvozková Å¡achta je uzavÅená a oddÄlená od zbytku interiéru. Ostruhu tvoÅà malé koleÄko s pneumatikou o velikosti 210Ã65.
V pÅÃpadÄ ASW-27 imatrikulace OK-2727 by se podle výrobnÃho ÄÃsla mÄlo jednat o základnà verzi. Tento kluzák je vÅ¡ak již vybaven vysokými winglety verze ASW-27 B a patrnÄ také trupovou nádržà na vodu.
Modernizovaná verze, která je nabÃzena od roku 1999. KÅÃdla majà novÄ navržené winglety vysoké 0,45 m. Vakové nádrže v kÅÃdle byly pÅekonstruovány na integrálnà o objemu 155 litrů a doplnÄny dalÅ¡Ãmi nádržemi v trupu pÅed a za hlavnÃm nosnÃkem kÅÃdla o objemu 35 litrů, které jsou montovány na objednávku. Celková hmotnost vodnÃho balastu tak může dosáhnout až 190 kg. Na pÅánà zákaznÃka lze doplnit jeÅ¡tÄ nádrž do kýlové plochy. U nás provozovaný kluzák OK-7272 v.Ä. 27214 byl vybaven fotovoltaickými Älánky na hÅbetÄ trupu za kabinou, pomocà kterých lze za letu dobÃjet palubnà baterii.
OK-2727 | ASW-27 | v.Ä.26150 | A7 na SOP, Vyroben v roce 1998, v ÄR zapsán od 2.11.1998 do 24.1.2005, vysoké winglety |
---|---|---|---|
OK-7272 | ASW-27 B | v.Ä.27185 | Vyroben v roce 2002, v ÄR zapsán od 22.3.2002 do 7.5.2003, to D-3356 |
OK-2727 | ASW-27 B | v.Ä.27214 | 7A na SOP, vyroben v roce 2003, v ÄR zapsán od 19.6.2003 do 17.5.2007, fotovoltaické Älánky na hÅbetÄ trupu |
Typ | ASW-27 | ASW-27B |
---|---|---|
RozpÄtà | 15 m | 15 m |
Délka | 6,55 m | 6,55 m |
Výška | 1,3 m | 1,3 m |
Nosná plocha | 9 m2 | 9 m2 |
Prázdná hmotnost | 235 kg | 245 kg |
Vzletová hmotnost | 500 kg | 500 kg |
Max. rychlost | 285 km/h | 285 km/h |
Klouzavost | 48 | 48 |