JednomÃstný celokovový vysokovýkonný vÄtroÅ A-15 vznikl pod vedenÃm známého konstruktéra O. A. Antonova na základÄ požadavků sportovců DOSSAF, kteÅà se s nÃm chtÄli zúÄastnit plachtaÅského mistrovstvà svÄta v roce 1960. Tohoto mistrovstvà se nakonec sovÄtÅ¡tà plachtaÅi neúÄastnili, ale pÅesto na A-15 dosáhli nÄkolika svÄtových rekordů. Prototyp byl zalétán 26. 3. 1960 a ve své dobÄ byl velmi technologicky vyspÄlý dÃky zázemÃ, které poskytovala výroba dopravnÃch Antonovů. Podle údajů na Internetu bylo vyrobeno 350 kusů A-15.
BÄhem výroby se použÃvaly modernà technologie, které nebyly bÄžné u tehdejÅ¡Ãch vÄtroÅů. PatÅilo k nim napÅ. chemické obrábÄnà potahů kÅÃdel, bodové svaÅovánÃ, lepenà kovů atd.
Do Äeskoslovenska byl dovezen 26. 4. 1969 jeden A-15 s osmnáctiÂmetrovým kÅÃdlem, jenž mÄl sloužit jako vzor pro zamýšlenou licenÄnà výrobu v Aeru Vodochody. LicenÄnà stroje mÄly být upraveny podle návrhů L. Marcola, což obnášelo mimo jiné zabudovánà toalety, vyváženà podobného typu jako na vÄtroni Å ohaj, ke stavbÄ se mÄly použÃvat bÄžné duralové plechy a zmÄny byly plánovány i na podvozku. LicenÄnà výroba se nakonec neuskuteÄnila a jediný A-15 létal poté v AK Kralupy nad Vltavou.
OK-7906 | Antonov A-15 | v.Ä.0501 | Zalétán 30.9.1967, dodán do ÄSSR 26.4.1969, AK Kralupy nad Vltavou, 28.6.1981 poÅ¡kozen pÅi vzletu, V roce 1986 GO v Aeru Vodochody, 26.1.2007 zálet po GO v Aveku, prodán do NÄmecka |
---|
KÅÃdlo se vyrábÄlo ve dvou provedenÃch, a to buÄ s rozpÄtÃm 17 m nebo 18 m. Bylo jednonosnÃkové s tÅiceti žebry. NosnÃk se skládal z kovové stojiny a dvou lisovaných T pásnic. Žebra se dÄlila na pÅednà a zadnà Äást. PÅednà se skládala z hornà a spodnà Äásti a k potahu se lepila, zadnà Äást byla nýtována. Potah kÅÃdla mÄl tlouÅ¡Å¥ku 1â1,5 mm, u odtokové hrany odleptávanou na 0,4â0,6 mm. Materiálem byla speciálnà hlinÃková slitina, která se musela kvůli korozi pravidelnÄ leÅ¡tit k tomu urÄenou pastou. Na odtokové hranÄ byla dvoudÃlná kÅidélka a vztlakové klapky. Konstrukce kÅidélek byla jednonosnÃková s potahem 0,3 mm, výplnà bakelizovaným pÄnoplastem a výztužà ze skelných vláken. Výchylka kÅidélek Äinila 24° nahoru a 15° dolů. NavÃc se kÅidélka sklápÄla souÄasnÄ s klapkami a to maximálnÄ do 8,5°. Fowlerovy vztlakové klapky mÄly podobnou konstrukci jako kÅidélka. Potah klapek byl lepen a nýtován zapuÅ¡tÄnými nýty. Klapky byly upevnÄny na ÄtyÅech konzolách s kladkami s vedenÃm v kÅÃdle. Klapky se vychylovaly na maximálnÄ 18° a jejich rozpÄtà dle L+K 1981/22 bylo 2Ã4,5m. Na výkrese doprovázejÃcÃm monografii v L+K 1981/21 vycházà vÅ¡ak toto rozpÄtà spÃÅ¡e na 4,2 m a toto by odpovÃdalo i fotografiÃm. Aerodynamické brzdy Schempp-Hirth byly umÃstÄny na kÅÃdle mezi 7. až 10. žebrem. MÄly plochu 2Ã0,075 m2, rozpÄtà 2Ã0,9 m a snýtovány byly z úhelnÃků. Nádrže na vodnà pÅÃtÄž o obsahu 2Ã25 l se nacházely v kÅÃdle mezi 1. až 4. žebrem. Hloubka kÅÃdla u koÅene byla 1,07 m a vzepÄtà 1,5° (což opÄt nekoresponduje s výkresem ve výše uvedeném L+K). U koÅene byl použit profil NACA 64â618 a na konci NACA 64â616. Konce kÅÃdel byly ukonÄeny vÅeteny z plastické hmoty se spodnà Äástà zpevnÄnou ocelovým plechem.
Ocasnà plochy motýlkového typu svÃraly mezi sebou úhel 90°. Kostru tvoÅila kovová kostra z nosnÃků a žeber. Pevné Äásti mÄly lepený kovový potah, pohyblivé potah plátÄný. Kormidla mÄla hmotové vyváženà a jejich výchylky Äinily ±20° ve funkci VOP a ± 18° jako SOP. Na ocasnÃch plochách byl použit profil NACA 0010/0008.
Trupová poloskoÅepina byla bez podélnÃků a sestávala z devatenácti pÅepážek lepených a bodovÄ svaÅovaných k potahu. Hlavnà pÅepážky 7 a 8 byly navÃc nýtovány a bylo na nÄ pÅipojeno ve tÅech bodech kÅÃdlo. Na Å¡piÄce trupu se nacházela rychlomÄrná trubice, mezi 1. a 2. pÅepážkou vypÃnaÄ vleÄného lana a dále pilotnà kabina. Duralové sedadlo mÄlo opÄradlo svaÅené z ocelových trubek. Jeho sklon bylo možno regulovat i za letu. Klasické ÅÃzenà mÄlo nastavitelné pedály, pÅiÄemž každý z nich bylo možno nastavit individuálnÄ. ÅÃdÃcà páka byla v Äeskoslovensku upravena montážà zvláštnÃho vyvažovacÃho zaÅÃzenà ve formÄ mohutného kovového nástavku s podélnými otvory. Palubnà deska obsahovala kompas, umÄlý horizont, rychlomÄr, výškomÄr a vario. K výbavÄ patÅila i radiostanice LastoÄka a mohl se zabudovat i kyslÃkový pÅÃstroj. Pod hornà Äástà pÅekrytu kabiny byla látková záclonka proti oslnÄnÃ.
Za kabinou mÄlo své mÃsto mezi 8. a 9. pÅepážkou zatahovacà odpružené kolo o rozmÄrech 300Ã125, kryté v zatažené poloze dvoudÃlnými dvÃÅky. Zatahovánà se provádÄlo mechanicky klikou, umÃstÄnou na pravé stranÄ kabiny. Spodnà Äást trupu pÅed kolem mÄla vyztuženà ocelovou lyžÃ. Na 19. pÅepážce byla umÃstÄna ostruha tvoÅená patkou a tlumiÄem.
Typ | A-15 |
---|---|
RozpÄtà | 18,00 m |
Délka bez pitotovy trubice | 7,20 m |
Výška | 1,17 m |
Nosná plocha | 12,30 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 310 kg |
Vzletová hmotnost | 390 kg |
Vzletová hmotnost s pÅetÞenÃm | 460 kg |
PloÅ¡né zatÞenà | 31,70 kg/m2 |
Maximálnà rychlost | 225 km/h |
PÅistávacà rychlost | 65 km/h |
Klouzavost | 40 (namÄÅeno 36-37) |