Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAvia BH-8

Avia BH-8

Avia BH-8

Na konci roku 1922 vyhlásilo MNO konkurs na nový stíhací stroj pro motor HS 8Fb, jehož výroba se právě rozbíhala v plzeňské Škodovce. Konstruktéři Avie, Beneš a Hajn, na něj zareagovali dvouplošným strojem Avia BH-6. Tomu však nepřálo štěstí – čtyři dny po záletu začal při zkušebním letu hořet a musel být odepsán. V Avii se však nevzdali a během pár měsíců postavili jako náhradu stroj BH-8.

Historie letounu

Oproti svému předchůdci byl poněkud menší, avšak koncepčně i konstrukčně naprosto shodný. Mjr. Skála ho zalétal již 5. září 1923 (tedy necelé čtyři měsíce po havárii prototypu BH-6!) a s letovými vlastnostmi byl nadmíru spokojen. Vojenské porovnávací zkoušky s konkurenčními letouny Letov Š-7 a Aero A-20 byly zahájeny 22. září a protáhly se až do konce roku.1) Zkoušky prokázaly jasnou převahu Avie BH-8 – dle zkušebních pilotů byl letoun velmi dobře ovladatelný, dosahoval s plným vojenským zatížením rychlosti 220 km/h a do 5000 m vystoupal za 14 minut 40 sekund. Přesto vojáci neměli prozatím o tento typ zájem – měli výhrady zejména k pylonu nesoucímu horní křídlo, který bránil výhledu; komise také požadovala změny v řešení nožního řízení, v tvarování větrného štítku a kapotáži motoru.2)

Po zkouškách byl prototyp předán továrně, kde probíhaly další zkoušky a úpravy letounu. Až na konci roku 1924 byla Avia BH-8 předána armádě, konkrétně k Vojenskému leteckému učilišti v Chebu. Změny požadované vojenskou komisí vedly továrnu ke konstrukci „nového“ letounu – Avie BH-17, což byl vlastně typ BH-8 částečně upravený podle požadavků armády.

Technický popis

Avia BH-8 byl jednomístný vzpěrový dvouplošník poháněný řadovým motorem Hispano Suiza HS-8Fb o výkonu 300 k (220 kW). Konstrukce byla celodřevěná se skříňovým trupem a horním průběžným křídlem o menším rozpětí. Křidélka neslo pouze dolní křídlo, SOP tvořilo pouze směrové kormidlo – kýlovou plochu nahrazoval vysoký trup. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Podvozek pevný, záďový s ostruhou.

Rozdíly oproti BH-6

Z viditelných vnějších změn oproti BH-6 lze jmenovat zejména přemístění chladiče – namísto dvou sekcí na podvozkových nohách byl nyní v jednom bloku umístěném vodorovně mezi podvozkovými vzpěrami. Dalšími viditelnými úpravami byly jak vystupující lapač vzduchu pro karburátor na přídi trupu, tak změněný tvar mezikřídelních vzpěr. Méně patrné vylepšení představovalo potažení náběžné hrany křídel překližkou. Tímto zásahem se podstatně zvýšila pevnost a tuhost nosného systému, i při redukci počtu žeber. Předpokládanou výzbrojí měly být dva kulomety Vickers umístěné před pilotním prostorem, střílející okruhem vrtule. Nikdy však nebyly namontovány, přestože prolisy v motorovém krytu a další potřebné instalace letoun měl.3)

Zbarvení a označování

Avia BH-8 létala v klasickém tříbarevném schématu, používaném v té době. Celý motorový kryt až k pilotní kabině včetně středového pylonu a vrtulového kužele byl ponechán v barvě hliníkového plechu. Chladiče oleje i vody byly černé, vodní chladič měl boční stěny stříbrné. Bandáže mezikřídleních lan měly přírodní barvu surového plátna, u konců byly natřeny černě. Vrtule zůstala v přírodní barvě dřeva, natřena čirým lesklým lakem. Na křídlech a směrovce byly výsostné znaky praporového typu, žádné jiné označení letoun nenesl.

Poznámky

1) Tento údaj pochází z Triády, Václav Němeček v Československých letadlech I uvádí, že vojenské zkoušky proběhly 31. prosince 1923. 2) Krumbach, Jan: Ilustrovaná historie letectví – Avia BH-21, Jakovlev Jak-15/17/23, Spitfire Mk.IX a Mk.XVI (Naše vojsko 1986). 3) Hrozinka, Ivan: Avia BH-8 (Letectví + Kosmonautika 12/1984; strany 27–28).

Zdroje

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ BH-22
Rozpětí horního křídla8,73 m
Rozpětí dolního křídla9,48 m
Hloubka křídel1,30 m
Vzdálenost mezi křídly1,44 m
Stupnění křídel0,190 m
Délka6,490 m
Výška2,770 m
Nosná plocha22,12 m2
Hmotnost prázdného letounu838 kg
Vzletová hmotnost1137 kg
Max. rychlost220 km/h
Cestovní rychlost200 km/h
Přistávací rychlost75 km/h
Dolet na plný plyn275 km
Dolet na cestovní plyn400 km
Praktický dostup7 000 m

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Zveřejněno: 23.7.2009
Poslední úprava: 15.1.2013

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]