V prvnà polovinÄ Å¡edesátých let se Åada leteckých továren zabývala projekty malých proudových letadel, urÄených pro krátké tratÄ, s kapacitou kolem 50 cestujÃcÃch. MÄlo se jednat o náhradu zastaralých Dakot, které byly stále u leteckých dopravců zastoupeny ve velkých poÄtech.
Prvnà informace o novém letadle Fokker F.28 byly zveÅejnÄny v dubnu 1962. PozdÄji bylo zvoleno i jméno - Fellowship, jimž se Fokker snažil naznaÄit pokraÄovánà dobré tradice úspÄÅ¡ného typu F.27 Friendship. Vývoj nového letadla se ukázal být finanÄnÄ velice nároÄný, proto se firma Fokker snažila zÃskat státnà podporu a navázat spolupráci s jinými leteckými výrobci. V roce 1963 zÃskala dva partnery, kteÅà byli ochotni se podÃlet na vývojových nákladech a poté na sériové výrobÄ â francouzský Sud Aviation a nÄmecký Hamburger Flugzeugbau, jehož prostÅednictvÃm se zapojilo i sdruženà Weser Flugzeugbau. SpoleÄnost Sud Aviation pozdÄji od spolupráce odstoupila a nahradila ji britská firma Short. NÄmecké firmy se reorganizovaly, Hamburger Flugzeugbau se spojila s Messerschmittem a Bölkowem do koncernu MBB a z Weser Flugzeugbau se staly Vereinigte Flugzeugwerke VFW a poté se v kvÄtnu 1969 spojily s Fokkerem do Zentralgesellschaft VFW-Fokker GmbH (roku 1980 se tento koncern rozpadl).
Nakonec se tedy vývoje úÄastnily ÄtyÅi hlavnà subjekty â Fokker, MBB, VFW a Short. Nizozemská vláda podpoÅila projekt bezúroÄnou půjÄkou, kterou pokryla 50 % vývojových nákladů z podÃlu Fokkeru, nÄmecká vláda se zaruÄila financovat až 60 % nákladů nÄmeckých firem.
Výroba byla rozdÄlena takto:
Fokker â pÅÃÄ trupu s pilotnà kabinou, stÅednà Äást trupu, centroplán a finálnà montáž.
MBB a VFW â pÅednà a zadnà Äásti trupu, ocasnà plochy, nosnÃky a gondoly motorů.
Short â vývoj a výroba vnÄjÅ¡Ãch Äástà nosných ploch.
Dowty â podvozek.
Podle původnÃch návrhů mÄl mÃt letoun motory Bristol Siddeley BS-75, dolet cca 1650 km a byl urÄen pro 50 cestujÃcÃch, sedÃcÃch v Åadách po ÄtyÅech. Pro pohon byly pozdÄji zvoleny motory Rolls-Royce RB-183-1 Spey Junior, což byla zjednoduÅ¡ená verze motorů Rolls-Royce Spey bez zpÄtného tahu.
Prvnà prototyp s oznaÄenÃm F.28A-1 (výr.Ä. 11001) byl zalétán 9. kvÄtna 1967. V pilotnà kabinÄ sedÄli Jas Moll, Abe van der Schaaf a palubnà technik Cees Dik. Letoun nesl poznávacà znaÄky PH-JHG, v nichž byly zaÅ¡ifrovány iniciály jména šéfkonstruktéra dr. J.H. Greidanuse. Letovými ukázkami byl prototyp prezentován bÄhem aerosalónu v PaÅÞi 1967.
Druhý prototyp (F.28A-2, výr.Ä. 11002, PH-WEV; znaÄka tentokrát vycházela z pÅÃjmenà osoby zodpovÄdné za stavbu prototypů - Frans Wevers) následoval 3. srpna a tÅetà prototyp (F.28A-3, výr.Ä. 11003, PH-MOL; podle pÅÃjmenà testovacÃho pilota) 20. ÅÃjna. Letové zkouÅ¡ky probÄhly bez problémů, pouze pÅi pevnostnÃch zkouÅ¡kách praskal potah vnÄjÅ¡Ãho kÅÃdla v mÃstech vývodu vedenà palivomÄru. Tento problém byl odstranÄn lokálnÃm zesÃlenÃm kÅÃdla. ZkuÅ¡ebnà lety trvaly celkem 615 hodin, 165 dalÅ¡Ãch hodin bylo potÅeba pro certifikaci. Kvůli Å¡patnému poÄásà v Nizozemà se Äást zkuÅ¡ebnÃch letů provádÄla ve Å panÄlsku. Certifikát o způsobilosti k provozu od Rijksluchtwaartdienst (Nizozemský úÅad pro civilnà letectvÃ) typ zÃskal 24. února 1969, certifikát od FAA následoval v bÅeznu.
TÅi prototypy konstrukÄnÄ odpovÃdaly prvnà sériové verzi F.28-1000, která byla urÄena pro pÅepravu až 65 cestujÃcÃch v Åadách po pÄti. NabÃzena byla také varianta F.28-1000C (Convertible) pro smÃÅ¡enou dopravu cestujÃcÃch a nákladu. Na levém boku trupu pÅed kÅÃdlem jsou umÃstÄny nákladové dveÅe.
V roce 1971 byla pÅedstavena verze F.28-2000 s trupem prodlouženým o 2,21 m, kapacitou 79 cestujÃcÃch a doletem 1300 km. Prototyp byl pÅestavÄn z původnÃho PH-JHG a poprvé vzlétl 2.6.1982. Nárůst vzletové hmotnosti vÅ¡ak nebyl kompenzován výkonnÄjÅ¡Ãmi motory a tak Fokker prodal pouze 10 kusů.
U prvnÃch verzà vadila zejména pomÄrnÄ dlouhá rozjezdová dráha, proto byly v roce 1972 zahájeny práce na zdokonalené verzi F.28-6000, která mÄla nové motory Rolls Royce 555-15H, nové kÅÃdlo s rozpÄtÃm vÄtÅ¡Ãm o 1,5 m, sloty na nábÄžných hranách a vyztuženou kostru, aby se zvýšila vzletová hmotnost na 33 110 kg. Zálet prototypu, upraveného z PH-JHG, se uskuteÄnil 27.9.1973, certifikaci obdržel v ÅÃjnu 1975. Dolet pÅi maximálnà obsazenosti (85 cestujÃcÃch) byl 1630 km. Délka potÅebné vzletové dráhy na úrovni hladiny moÅe je 1310 m, v nadmoÅské výšce 915 metrů je ke vzletu potÅeba 1680 m. KromÄ prototypu byly vyrobeny pouze dva letouny F.28-6000.
JeÅ¡tÄ delÅ¡Ã trup než -2000 mÄl F.28-4000, zalétaný 20. ÅÃjna 1976, se zdokonalenými motory Rolls Royce Spey 555-15P, jejichž prvnà stupeÅ turbÃny byl chlazen vodnÃm filmem, takže se tah mohl pÅi vyÅ¡Å¡Ã teplotÄ plynů zvýšit na 44 kN za souÄasného zlepÅ¡enà životnosti a snÞenà spotÅeby. Nové motory umožnily pÅepravu až 85 cestujÃcÃch. Maximálnà vzletová hmotnost vzrostla na 32 300 kg, užiteÄný náklad až na 9076 kg. Celkem bylo vyrobeno 112 kusů.
Fokker ve snaze zÃskat dalÅ¡Ã zákaznÃky uvedl i dva mezitypy. Kombinacà trupu 2000 a kÅÃdly verze 4000 vznikl typ F.28-3000, kterého se prodalo 19 kusů. DalÅ¡Ã verze, F.28-5000, mÄl vzniknout kombinacà trupu verze 2000 s kÅÃdly 6000. Nenalezl se vÅ¡ak žádný zájemce, takže se tato varianta nevyrábÄla.
Za zmÃnku stojà také F.28-6600 projektovaná pro Japonský trh. MÄla mÃt vÃce sedadel, na úkor doletu.
Co se týÄe poÄtu vyrobených kusů, prameny jsou do jisté mÃry neúplné a každý uvádà jiná ÄÃsla. Jako nejdůvÄryhodnÄjÅ¡Ã a nejúplnÄjÅ¡Ã jsem shledal tento seznam (http://www.planelist.net/fokker.zip) a z nÄj jsem vycházel. Na rozdÃl od jiných uvádà konkrétnà letadla a ne pouze ÄÃsla. Äasto bývá uvádÄn celkový poÄet vyrobených letadel 241 (uvádà mj. L+K 15-16/2002 nebo International Directory of Civil Aircraft od Gerarda Frawleyho). Na prvnà pohled to tak vypadá, protože letadla nesou výrobnà ÄÃsla 11001 až 11241. AvÅ¡ak ÄtveÅice dalÅ¡Ãch F.28 má výrobnà ÄÃsla 11991 â 11994. TÃm se dostáváme na poÄet 245, ale draky výrobnÃch ÄÃsel 11005 a 11007 byly použity pro statické zkouÅ¡ky, takže celkový poÄet vyrobených letadel by mÄl být 243. Pokud máte nÄkdo jiné informace, budu rád, když mÄ kontaktujete. Výroba typu F.28 byla zastavena v roce 1987, kdy byla zahájena produkce Fokkeru F.100.
RozdÄlenà mezi jednotlivé verze by mÄlo být následujÃcÃ:
1000 â 98 + 2*1000 C
2000 â 10
4000 â 112
3000 â 19
6000 â 2
PůvodnÄ byla plánována také licenÄnà výroba u americké firmy Fairchild â Hiller, která mÄla navázat na úspÄch s F.27 Friendship. LicenÄnà verze, znaÄená F-228 a pohánÄná motory Rolls-Royce Trent, mÄla být urÄena pro 50 cestujÃcÃch. V prvnà fázi mÄl Fairchild odebrat 50 kompletů stavebnÃch dÃlů, které by se montovaly v USA. Z objednávky vÅ¡ak seÅ¡lo a Fairchild objednal 10 kompletnÃch Fokkerů F.28, z nich se mu ale podaÅilo prodat pouze tÅi kusy. Zbylé vrátil výrobci. Velkou konkurenci nejen na americkém trhu totiž pÅedstavovaly letouny Boeing 737 a Douglas DC-9.
Je pomÄrnÄ málo známou skueÄnostÃ, že necelý rok létala dvojice Fokkerů F.28 se znaÄkou OK. Letecká spoleÄnost Air Ostrava vznikla roku 1994 jako nástupce Air VÃtkovice a provozovala letadla typů L-410, BAe Jetstream 31 a BAe ATP. V roce 1996 si původnÄ chtÄla pronajmout ÄtyÅi Fokkery F.28-4000, pro které již byly vyhrazeny Äeské imatrikulace. Nakonec ale zÃskala pouze dva:
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Dodáno | VyÅazeno |
---|---|---|---|---|
OK-IEL | F.28-4000 | 11138 | 7.6.1996 | 8.11.1996 |
Zálet 30.10.1978 (PH-EXT) Od 7.12.1978 NLM Cityhopper (PH-CHB) Od 1.8.1990 do 30.12.1995 KLM Cityhopper (PH-CHB) Od 4.6.1996 do 6.11.1996 Air Ostrava (OK-IEL) Od 6.2.1997 do 10.3.1998 Merpati Nusantara Airlines (PK-MSW) Od 9.7.1999 do 2006 u Air Mauretania, nynà odstaven na letišti Nouakchott (NKC) |
||||
OK-JEM | F.28-4000 | 11139 | nedodán | |
OK-JEN | F.28-4000 | 11140 | nedodán | |
OK-MEO | F.28-4000 | 11176 | 11.6.1996 | 8.11.1996 |
Zálet 28.12.1981 (PH-EXU) Od 16.7.1982 NLM Cityhopper (PH-CHN) Od 1.8.1990 do 15.2.1996 KLM Cityhopper (PH-CHN) Od 11.6.1996 do 5.11.1996 Air Ostrava (OK-MEO) Od 6.2.1997 do 14.4.1998 Merpati Nusantara Airlines (PK-MSX) Od 21.7.1999 do srpna 1999 Montenegro Airlines (YU-AOI) Od 13.6.2000 do 8.7.2000 DDH Aviation Inc. (N800DH), poté odstaven na letišti Woensdrecht (WOE). |
Fokker F.28 Fellowship je samonosný dolnokÅÃdlý dvoumotorový jednoploÅ¡nÃk s ocasnÃmi plochami ve tvaru T a tÅÃbodým zatahovacÃm podvozkem.
Trup kruhového průÅezu, postavený jako celokovová skoÅepina z potahových panelů s podélnými výztužnými profily tvaru Z, má lepené i okennà výztuhy a dalÅ¡Ã pevnostnà Äásti. Podlahové panely jsou ze sendviÄů plech/balsa/plech. Zcela v pÅÃdi se nacházà souprava povÄtrnostnÃho radiolokátoru. Následuje pilotnà kabina se dvÄma mÃsty vedle sebe. Na levém boku za kabinou umÃstili konstruktéÅi vstupnà dveÅe sklápÄné dolů a opatÅené zevnitÅ vestavÄnými schůdky. Ve vstupnà pÅedsÃni majà kabinku dvÄ stevardky. Vlastnà kabina cestujÃcÃch sahá až k motorům. Zavazadlové prostory jsou rozmÃstÄny za kabinou, pod podlahou kabiny i za kÅÃdlem. V pÅetlakové kabinÄ je udržován tlakový rozdÃl 0,48 kg/cm2. Na zádi trupu se v pÅÃpadÄ potÅeby na obÄ strany rozevÃrajà hydraulicky ovládané brzdÃcà štÃtky, které nahrazujà obraceÄe tahu motorů.
KÅÃdla o Å¡Ãpovitosti 16° a vzepÄtà 2°30 majà dvounosnÃkovou konstrukci. Skládajà se z pÄti Äástà â centroplánu spojeného s trupem, dvou stÅednÃch Äástà a dvou vnÄjÅ¡Ãch dÃlů. KÅidélka se ovládajà hydraulicky. Jestliže se dvouÅ¡tÄrbinové vztlakové klapky typu Fowler vysounou na vÃce než 5°, pomáhajà kÅidélkům jeÅ¡tÄ hydraulicky ovládané spoilery, jichž je na každé stranÄ stranÄ kÅÃdla 5. Vztlakové klapky jsou neseny na plochých, kapkovitÄ tvarovaných tÄlesech. Nosná plocha má profil NACA 0000X40Y se zakÅivenÃm promÄnným podle rozpÄtÃ. TlouÅ¡Å¥ka profilu Äinà 14 % u koÅene a 10 % na koncÃch.
Ocasnà plochy jsou tvaru T, stabilizaÄnà plocha a smÄrové kormidlo jsou ovládané hydraulicky, výškové kormidlo mechanicky.
PÅistávacà zaÅÃzenà tvoÅà hydraulicky ovládaný podvozek pÅÃÄového typu. Dvojitá pÅÃÄová kola rozmÄrů 24Ã7,7 se zatahujà kupÅedu, zdvojená hlavnà kola (39Ã13) smÄrem do trupu. BrzdÃcà systém má elektronické kontrolnà zaÅÃzenÃ.
Motorová skupina: Na bocÃch zadnà Äásti trupu jsou umÃstÄny gondoly dvou dvouproudových dvouhÅÃdelových motorů Rolls Royce Spey 555-15 různých verzÃ. NÃzkotlaký kompresor se ÄtyÅmi stupni a dvanáctistupÅový vysokotlaký pohánÄjà dvÄ dvojstupÅové turbÃny, z nichž prvnà je u původnÃho motoru 555-15 chlazena vzduchem, zatÃmco u dalÅ¡Ãch verzà 555-15P a 555-15H je chlazen vodou.
Systémy a zaÅÃzenÃ: Letadlo je vybaveno dvÄma nezávisle pracujÃcÃmi hydraulickými systémy s tlakem 210 kg/cm2. Elektrický proud o napÄtà 120/208 V dodávajà dva generátory hnané motory. Pomocný palubnà motor AiResearch GTCP36-3, umÃstÄný v trupu za motory, má za úkol pohon klimatizaÄnÃho systému na zemi, startovánà motorů a nouzový pohon generátorů. Automatický ovládácà systém Smith SEP6 ÅÃdà celý let s výjimkou vzletu a pÅistánÃ.
Verze | -1000 | -2000 | -4000 | -6000 |
---|---|---|---|---|
RozpÄtà (m) | 23,58 | 23,58 | 25,07 | 25,07 |
Délka (m) | 27,40 | 29,61 | 29,61 | 29,61 |
Výška (m) | 8,47 | 8,47 | 8,47 | 8,47 |
Nosná plocha (m2) | 76,40 | 76,40 | 79,00 | 79,00 |
Prázdná hmotnost (kg) | 16 084 | 16 690 | 17 117 | 17 377 |
Maximálnà vzletová hmotnost (kg) | cca 29 000 | cca 29 000 | cca 33 000 | cca 33 000 |
Maximálnà rychlost (km/h) | 849 | 849 | 843 | 843 |
Cestovnà rychlost (km/h) | 670 | 670 | 680 | 678 |
Dolet (km) | 1850-2150 | 1350-1900 | 1900-2085 | 1700-1900 |
Dostup (m) | cca 11 000 | cca 11 000 | cca 11 000 | cca 11 000 |