Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaKubíček aircraft M-2 Scout

Kubíček aircraft M-2 Scout

Kubíček aircraft M-2 Scout

V roce 1948 v ÄŒeskos­lovensku vznikl nadějný sportovní letoun M-2 Skaut. Jeho letové vlastnosti byly vynikající a naÅ¡li se i zahraniční zájemci. Komunistický převrat vÅ¡ak tomuto letadlu zabránil v „rozletu“ a zůstalo u jediného prototypu. Dnes to vÅ¡ak vypadá, že Skaut (byÅ¥ v omlazené podobě) se přeci jen dočká lepší budoucnosti.

Se zajímavou myšlenkou oživení projektu letounu M-2 přišli v roce 2005 studenti z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně – Ivan Března, Petr Kubíček, Jiří Mička a Radek Palička. Všichni čtyři se rozhodli napsat diplomové práce na téma rekonstrukce tohoto letounu. Pustili se také do stavby RC makety Skauta o rozpětí křídel 2,5 m, na které si chtěli ověřit letové vlastnosti typu M-2. Velkou výzvou byla pro studenty soutěž Aircraft Design and Handling Competition ve Velké Británii, které se účastní britské univerzity věnující se výuce letectví a projektování letadel. Díky tomu, že Petr Kubíček studuje v rámci výměnného programu na univerzitě v Bristolu, se mohl soutěže zúčastnit i český tým se svým Skautem. Společně vytvořili simulaci letounu M-2 a poté zkušení piloti (bývalý testovací pilot letounu Harrier John Farley a letecký instruktor školy ETPS David Southwood) na simulátoru uskutečnili testy jeho ovladatelnosti při startu, testy letových vlastností a také chování stroje při přistání. Díky výborným vlastnostem letounu a také skvěle připravené prezentaci projektu se čeští studenti umístili na prvním místě. Získali tak putovní Harrier Trophy a roční členství v prestižní Královské letecké společnosti. V roce 2006 byl projekt oceněn prestižní cenou Česká hlava.

Za účelem vývoje a výroby letounu byla založena společnost Kubíček Aircraft. Jméno Kubíček je v letectví dnes známé zejména díky firmě Kubíček Ballons, která patří mezi nejvýznamnější výrobce horkovzduÅ¡ných balónů. Označení letounu, M-2 Scout, také navazuje na původního Skauta. Při konstrukci bylo dbáno na zachování původních letových vlastností při použití moderních technologií. Namísto celodřevěné konstrukce je použita celokovová, pohon zajiÅ¡Å¥uje motor Rotax 912. Na první pohled nejvýraznější změnou je jiný tvar pilotní kabiny, motorové krytu a také třílistá vrtule. Typická velká ocasní plocha a velké vzepětí křídel zůstalo zachováno.

Zálet prototypu proběhl 7.5. 2009 na letišti v Miroslavi. Nejprve byla ověřena ovladatelnost letounu na zemi, pak zkušební pilot odstartoval k prvnímu letu. Po padesátiminutovém letu bez problémů přistál. V roce 2010 došlo v ČR k legislativní změně, která která umožňuje legálně postavit a provozovat letoun o maximální vzletové hmotnosti 600 kg za podobných podmínek jako současné UL (maximální vzletová hmotnost 450 kg). Společnost Kubíček Aircraft proto nabízí dvě varianty - (E)LSA a UL. V kategorii ELSA je letoun dodáván jako stavebnice.

Ceny letounu jsou dle webu výrobce následující:

Hotový letoun, varianta UL: 1 625 000 Kč (zaváděcí cena 1 300 000 Kč)

Hotový letoun, s padákovým záchranným systémem, varianta UL: 1 700 000 Kč (zaváděcí cena 1 360 000 Kč)

ELSA rychlostavebnice: 700 000 Kč (875 000 Kč)

V současné době jsou u nás v provozu dvě letadla M-2 Scout - prototyp se značkou OK-OUR 51 a první sériový letoun OK-QUR 52, který byl dodán na konci července 2011 na letiště ve Slušovicích a létá v červeno-modro-bílém zbarvení.

Popis

M-2 Scout je celokovový jednomotorový doplnoploÅ¡ný dvoumístný LSA a UL letoun. Nosná konstrukce draku je řeÅ¡ena jako celokovová, pro spoje je použita kombinace lepení a nýtování. K centroplánu s rovnou náběžnou hranu a nulovým vzepětím jsou připojeny vnější části křídla lichoběžníkového tvaru s výrazným vzepětím. Příďový podvozek je pevný, tříkolý. Podvozkové nohy jsou uchyceny v trupu, přední podvozková noha je odpružena Å¡roubovitou pružinou. VÅ¡echna podvozková kola jsou opatřena aerodynamickými kryty. Řízení letounu při pohybu po zemi zajiÅ¡Å¥uje řiditelné přední kolo a hydraulické brzdy na hlavním podvozku. K pohonu slouží motor Rotax 912 o výkon 74 kW (100 k), který pohání třílistou na zemi stavitelnou vrtuli VZLÚ V331-3NS. Kryt motoru je kompozitový. Ocasní plochy jsou klasické, na výškovce je umístěna vyvažovací ploÅ¡ka. Pilotní kabina je Å¡iroká 120 cm a je vybavena dvojicí sedadel se čtyřbodovými popruhy. Kabina je osazena plnohodnotným dvojím řízením s podélně seřiditelnými pedály. Páky plynu, brzdy podvozku a vyvážení, stejně jako vypínače, jsou umístěny na středovém panelu. První prototyp byl vybaven dopředu odklopným překrytem kabiny, letoun OK-QUR 52 má dopředu odsuvný překryt. Elektricky ovládané jednoduché klapky mají tři polohy 18°, 30° a 45°, přičemž jejich ovladač je umístěn na středovém panelu. Palivové nádrže v křídle mají objem 90 litrů.

Základní technické údaje

Typ Scout LSA Scout UL
Rozpětí 9,60 m
Délka 6,87 m
Výška 2,35 m
Nosná plocha 12,9 m3
Provozní násobky +4 / -2 g
Nepřekročitelná rychlost 260 km/h
Maximální rychlost 215 km/h
Cestovní rychlost 140 - 220 km/h
Stoupavost 5 m/s 6 m/s
Pádová rychlost bez klapek 81 km/h 70 km/h
Pádová rychlost s klapkami 72 km/h 65 km/h
Dolet 950 km
Praktický dostup 4 200 m
Prázdná hmotnost 320 kg 295 kg
Maximální vzletová hmotnost 600 kg 450 kg
Max. hmotnost zavazadel 30 kg 20 kg
Plošné zatížení 46,5 kg/m2 36,6 kg/m2

Použitá literatura

  • http://www.kubicekaircraft.cz/
  • Simulace letounu Skaut nadchla Londýn: http://www.bmbrno.cz/clanky/402 (momentálně mimo provoz)
  • Technický týdeník 20/2006
  • Časopis Pilot LAA ČR 9/2011
  • Jane´s All the World´s Aircraft 2011-12 str. 169

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Zveřejněno: 23.7.2009
Poslední úprava: 8.8.2017

Kapitoly

Výkresy

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]