Letadlo M-2 Skaut vyvinula po druhé svÄtové válce letecká továrna J. Mráz v Chocni. MÄlo navazovat na úspÄÅ¡ný stroj M-1 Sokol a vhodnÄ tak doplnit plánovanou typovou Åadu sportovnÃch a turistických letadel. Bohužel byl postaven pouze jediný prototyp a sériová výroba nebyla nikdy zahájena.
M-2 Skaut konstrukÄnÄ vycházel ze svého pÅedchůdce, letounu M-1 Sokol. Podle původnÃch návrhů konstruktéra ZdeÅka RubliÄe mÄl vypadat jako zmenÅ¡ený a zjednoduÅ¡ený Sokol se zatažitelným podvozkem. Prvnà prototyp (pozn. zn. OK-CEB) byl postaven v roce 1948 a výsledky zkuÅ¡ebnà letů byly opravdu vynikajÃcÃ. Letoun se choval naprosto ânezáludnÄâ, se startem ani pÅistánÃm nebyly žádné problémy a ve vzduchu byl dÃky velké svislé ocasnà ploÅ¡e a znaÄnému úhlu vzepÄtà kÅÃdla velice stabilnÃ. Továrnà pilot Alfons KoblÞek prý adepty na Skauta pÅeÅ¡koloval se slovy: âNic s tÃm nedÄlej, dej plyn a až budeÅ¡ chtÃt dolů tak jej stáhni a když to drcne, tak brzdi.â
Doba vÅ¡ak letounu M-2 Skaut nepÅála. Po âVÃtÄzném únoruâ byl pÅejmenován na politicky vhodnÄjÅ¡Ãho âSvazákaâ, avÅ¡ak prodej na západnà trhy byl nemyslitelný, proto musely být pÅÃpravy na výrobu dalÅ¡Ãch strojů M-2 zastaveny. StejnÄ dopadl i dalÅ¡Ã choceÅský projekt, M-3 Bonzo, a do výrobnÃho programu byla zaÅazena produkce dÃlů pro licenÄnà MiGy-15. Jediný prototyp Skauta v padesátých letech létal ve Vrchlabském aeroklubu, pozdÄji byl vyÅazen a zlikvidován.
Výr.Ä. | Imatrikulace | Datum zápisu | Datum výmazu |
1 | OK-CEB | 22.9.1948 | 1963 |
M-2 Skaut byl dvoumÃstný jednomotorový celodÅevÄný dolnoploÅ¡nÃk urÄený pro pilotnà výcvik a sportovnà létánÃ. KÅÃdlo mÄlo jeden hlavnà a jeden pomocný nosnÃk a klasickou dÅevÄnou strukturu â pÅednà torznà skÅÃÅ a vnitÅnà dÃl, k nÄmuž byly uchyceny odmontovatelné lichobÄžnÃkové vnÄjÅ¡Ã Äásti, byly potaženy pÅekližkou, zbytek plátnem. Trup byl také dÅevÄný, motorové kryty kovové, velký průhledný kryt se odsouval dozadu. Zadnà Äást trupu byla ze Sokola, stejnÄ jako ocasnà plochy. JednoduÅ¡e vybavená kabina mÄla dvÄ sedaÄky vedle sebe, dvojà ÅÃzenà a základnà pÅÃstroje. Plochý, ÄtyÅválcový, vzduchem chlazený motor Praga D o výkonu 55,2 kW (75 k) pohánÄl dvoulistou nestavitelnou dÅevÄnou vrtuli a umožÅoval letounu vyvinout rychlost až 185 km/h. Pevný tÅÃkolový pÅÃÄový podvozek mÄl pouze jednoduchou kapotáž.
â NÄmeÄek, Václav: Äeskoslovenská letadla II, NaÅ¡e Vojsko 1984.
- L+K 19/1998
- Aero Hobby 1/2007
- Pour, JiÅÃ: Äeskoslovenská letadla. Mladá fronta 1952.
Typ | M-2 |
---|---|
RozpÄtà | 10,00 m |
Délka | 6,75 m |
Výška | 2,37 m |
Nosná plocha | 13,80 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 370 kg |
Vzletová hmotnost | 660 kg |
PloÅ¡né zatÞenà | 47,9 kg/m2 |
Max. rychlost | 185 km/h |
Cestovnà rychlost | 150 km/h |
Praktický dostup | 4 200 m |
Dolet | 700 km |