Na jaÅe 1946 vzlétl z choceÅského letiÅ¡tÄ slavný M-1 Sokol. I když dalÅ¡Ã léta ukázala jeho neobyÄejnou vÅ¡estrannost, uvÄdomoval si jeho konstruktér ZdenÄk RubliÄ potÅeby modernÃho sportovnÃho letectvà a navrhl kompletnà Åadu sportovnÃch a turistických letadel. Na Sokola proto navazoval dvousedadlový M-2 âSkautâ a ÄtyÅmÃstný M-3 âBonzoâ.
Vznik Bonza vÅ¡ak nebyl bez problémů. JednÃm z hlavnÃch problémů byla nedostateÄná finanÄnà podpora od státu, protože poloha ChocnÄ blÃzko západnÃch hranic nevyhovovala tehdejÅ¡Ãm pÅedstavám úÅadů a choceÅský závod také nebyl zaÅazen do dvouletého plánu obnovy, takže na rozdÃl od jiných leteckých závodů nemÄl zajiÅ¡tÄn odbyt svých výrobků.
PÅesto se ZdenÄk RubliÄ rozhodl stavbu svého novÄ navrženého letounu zahájit. Na Ministerstvu dopravy zažádal o finance na výrobu dvou prototypů a dalÅ¡Ãch Äástà letounu, ale neuspÄl a výroba jediného prototypu musela být financována z jiných zdrojů. KonstrukÄnà práce si vyžádaly pouze 10 974 hodin a prototyp byl zalétán v dubnu 1948. NásledujÃcà letové zkouÅ¡ky neprokázaly žádné závažnÄjÅ¡Ã nedostatky, možná až na malé nedostatky ve smÄrové stabilitÄ, ty byly ale odstranÄny zvÄtÅ¡enÃm smÄrovky. Podle původnÃho plánu mÄla být výroba zahájena v roce 1950. K tomu ale nakonec nedoÅ¡lo pro omezené možnosti odbytu. V PaÅÞi na Aerosalónu v roce 1949 se sice lÃbil, i zájemci se objevovali, ale možnost prodeje na západnà trhy byla po âVÃtÄzném únoruâ velmi malá a domácà sportovnà letectvà již nemohlo Bonzo zachránit.
Bonzo vÅ¡ak bylo navrženo velmi modernÄ jako elegantnà dolnoploÅ¡nÃk s tÅÃkolým zatahovacÃm podvozkem, který vycházel z podvozku Messerschmittu Bf 108, prostornou a pohodlnou kabinou i s kvalitnà tepelnou a zvukovou izolacÃ. Touto koncepcà Z. RubliÄ o nÄkolik let pÅedstihl svou dobu. Možná proto byl neúspÄÅ¡ný.
Ve výrobnÃm závodÄ byl prototyp Bonza do konce roku 1949, poté jej pÅevzal Slovenský zemÄmÄÅiÄský a kartografický ústav v BratislavÄ, který jej provozoval až do roku 1952. V dalÅ¡Ãch letech sloužil už jen v aeroklubech Kralupy nad Vltavou a pozdÄji ve VrchlabÃ. NejvÄtÅ¡Ãm důkazem jeho kvalit se stala Åada rekordů z roku 1961. Zahájila ji VÄra Å lechtová 19. ÅÃjna na Vrchlabském trojúhelnÃku. PÅekonala národnà rekordy v rychlosti na uzavÅené trati 100 a 500 m výkony 243 km/h, 237 km/h a zároveÅ ve vzdálenosti na uzavÅené trati 500 km.
23.10.1961 dosáhl na základnÄ 3 km Václav Bäuml rychlosti 271 km/h a JiÅà Äerný na základnÄ 15â25 km rychlosti 285 km/h. Tyto dva rekordy zapsaly Bonzo do tabulek svÄtových rekordů. Tentýž den padl na základnÄ 3 km také ženský rekord výkonem 264 km/h a koneÄnÄ 2.11.1961 ženský rekord na základnÄ 15â25 km. Rychlostà 254 km/h uzavÅela tuto rekordnà sérii opÄt VÄra Å lechtová. Zanedlouho potom byl jediný exempláŠM-3 Bonzo zruÅ¡en.
Výrobnà ÄÃslo | Imatrikulace | Zápis do rejstÅÃku | Výmaz z rejstÅÃku |
1 | OK-CIZ | 20.4.1949 | 1963 |
Bonzo M-3 byl ÄtyÅsedadlový, samonosný dolnoploÅ¡nÃk celodÅevÄné konstrukce, s tÅÃkolovým zatahovacÃm podvozkem pÅÃÄového typu. Nosný systém byl dimenzován na násobek zatÞenà n = 7.
KÅÃdlo lichobÄžnÃkového půdorysu o Å¡tÃhlosti 7,1 a vzepÄtà 7° mÄlo vlastnà choceÅský profil použitý rovnÄž na Sokolu. Základnà systém tvoÅil hlavnà skÅÃÅový nosnÃk a pomocný diagonálnà nosnÃk. Spojenà s centroplánem zajiÅ¡Å¥ovaly tÅi horizontálnà Äepy. Na hlavnÃm nosnÃku expanzivnÃ, na pomocném obyÄejné. Celé kÅÃdlo bylo potaženo diagonálnà bÅezovou pÅekližkou různé tlouÅ¡Å¥ky. Å tÄrbinová vztlaková klapky a podobnÄ ÅeÅ¡ená kÅidélka byly vzájemnÄ propojeny pÅedlohou. Klapku bylo možno vychýlit až o 40°. jejà polohu udával ukazatel na palubnà desce. Pomocà zmÃnÄné pÅedlohy se snà vychylovalo až o 19° také kÅidélko. KÅidélka i klapky mÄly zadýhovanou nábÄžnou Äást a plátÄný potah. Trup jednoduché pÅÃhradové konstrukce mÄl oválný průÅez od motorové pÅepážky s rovnou spodnà stranou. Prostorná kabina s kostrou z ocelových trubek byla bohatÄ zasklena. Vstup zajiÅ¡Å¥ovaly Å¡iroké dveÅe na pravé stranÄ a odklopné smÄrem nahoru s kapkovitými kryty na kabinou a pružinami staticky vyvažujÃcÃmi jejich chod. Zavazadlový prostor o objemu 0,5 m3 byl pÅÃstupný po odklopenà opÄradel zadnÃch sedadel. Centroplán jako organická Äást trupu nesl hlavnà palivové nádrže, podvozkové nohy a kovánà pro pÅipojenà vnÄjÅ¡Ãch Äástà kÅÃdla. VÅ¡echny pÅechody byly peÄlivÄ tvarovány.
Ocasnà plochy byly jednoduché konstrukce. Kýlovka i stabilizátor s potahem pÅekližkovým, pohyblivé plochy s potahem plátÄným. PloÅ¡ka na smÄrovce byla stavitelná na zemi, vyvažovacà ploÅ¡ku VOP ovládal pilot.
Motorovou skupinu pÅedstavoval invertnà vzduchem chlazený Å¡estiválec Minor 6-III o vzletové výkonnosti 118 kW (160 k) s pevnou dÅevÄnou vrtulà o průmÄru 1950 mm. PozdÄji byla nahrazena stavitelnou vrtulà V-410. Hlavnà palivové nádrže o celkovém obsahu 150 l byly v centroplánu, pomocná (15 l) pÅed kabinou. Olejová nádrž o obsahu 10 l byla pÅÃmo na motoru. SouÄástà motorového lože byl také kozlÃk pÅÃÄové podvozkové nohy se zatahovacÃm mechanismem.
PÅistávacà zaÅÃzenà tvoÅil tÅÃkolový podvozek s pÅÃÄovým kolem. Zatahovánà se dÄlo prostÅednictvÃm torznÃch trubek, Å¡neků a ozubených segmentů. Ovládacà skÅÃÅku v kabinÄ propojoval s torznÃmi trubkami Gallův ÅetÄz. VÅ¡echny podvozkové nohy mÄly olejopneumatické tlumiÄe PAL. Hlavnà podvozek byl v zatažené poloze zcela zakryt, pÅÃÄové kolo ÄásteÄnÄ vystupovalo z obrysu. PÅed nÃm byl umÃstÄn aerodynamický plechový kryt. RozmÄry kol 420 à 150 a 380 à 150. ÅÃzenà Podélné a pÅÃÄné ÅÃzenà bylo táhlové. Volant na levé stranÄ i ÅÃdÃcà páku na pravé urÄenou pro pÅeÅ¡kolovánà bylo možno vzájemnÄ vymÄnit. pÅevod pohybu z pedálů na smÄrovku zajiÅ¡Å¥ovala lanka. Vztlakové klapky se ovládaly pákou podvozku.
â L+K 3/1978
- NÄmeÄek, Václav: Äeskoslovenská letadla II, NaÅ¡e Vojsko 1984.
Typ | M-3 |
---|---|
RozpÄtà | 10,6 m |
Délka | 7,725 m |
Výška | 2,50 m |
Nosná plocha | 15,9 m2 |
Hmotnost prázdného letadla | 580 kg |
Vzletová hmotnost | 1 100 kg |
PloÅ¡né zatÞenà | 69 kg/m2 |
Minimálnà rychlost letu | 80 km/h |
Max. rychlost u zemÄ | 265 km/h |
Cestovnà rychlost | 235 km/h |
Praktický dostup | 4 800 m |
Dolet | 1 000 km |
Délka vzletu | 220 m |
Délka pÅistánà | 140 m |