DvoumÃstný vÄtroÅ byl prvnà celolaminátovou konstrukcà nÄmecké firmy Scheibe-Flugzeugbau GmbH z Dachau. Navrhl jej Wolf Hoffman a prvnà kus byl zalétán 28.10.1978 jeÅ¡tÄ pod původnÃm oznaÄenÃm SF H34. Sériová výroba sice byla zahájena, ale vzhledem k tomu, že v té dobÄ již byly nabÃzeny konkurenÄnà laminátové dvousedadlovky Twin Astir firmy Grob, SF-34 se na trhu výraznÄ neprosadil a výroba skonÄila po postavenà 26 kusů. DalÅ¡Ãch asi ÄtyÅicet kluzáků bylo vyrobeno licenÄnÄ ve Francii u firmy Centrair pod oznaÄenÃm SNC-34 Alliance 34.
Po smrti zakladatele a majitele firmy dipl. Ing. Egona Scheibe jeho původnà firma zanikla. Práva na výrobu pÅevzala nástupnická firma Scheibe Aircraft GmbH z Heubachu, která vÅ¡ak pokraÄovala jen ve výrobÄ ÃºspÄÅ¡nÄjÅ¡Ã konstrukce SF-25. NicménÄ od roku 2010 byla obnovena výroba také typu SF-34. VÄtronÄ z obnovené produkce odpovÃdajà dÅÃvÄjÅ¡Ã verzi SF-34 B a jsou nabÃzeny i s nástavci kÅÃdla zvÄtÅ¡ujÃcÃmi rozpÄtà na 17,8 m.
DÄlené lichobÄžnÃkové kÅÃdlo s nábÄžnou hranu kolmou k ose trupu je mÃrnÄ lomeno do M. SkoÅepina kÅÃdla i jeho nosnÃk jsou vyrobeny ze sendviÄe sklolaminát â pÄna. Na kÅÃdle jsou použity profily Wortmann FX 61-184 u koÅene a FX 60-126 na koncÃch. BrzdÃcà klapky typu Schempp-Hirth jsou pouze na hornà ploÅ¡e kÅÃdla. KÅidélka i brzdicà klapky jsou ovládány táhly, které se pÅi montáži kÅÃdla automaticky propojà s ÅÃzenÃm v trupu. KÅidélka majà diferencované výchylky s krajnÃmi hodnotami 31° nahoru a 14° dolů. ZavÄÅ¡ena jsou na pianových závÄsech s osou otáÄenà v hornÃm obrysu profilu. Konce kÅÃdel jsou zakonÄeny ochrannými lyžinami. V ochranných lyžinách jsou také otvory pro kotvenà letadla na zemi. Tyto otvory mohou být buÄ v úrovni zavÄÅ¡enà kÅidélek, nebo posunuty vÃce ke stÅedu hloubky kÅÃdla, pÅiÄemž u OK-3400 byly s výhodou použity pro montáž pomocných koleÄek. U koÅene kÅÃdla jsou na hornà ploÅ¡e zajiÅ¡Å¥ovacà montážnà kolÃky a spára mezi kÅÃdlem a trupem je vÄtÅ¡inou pÅelepována páskou.
Ocasnà plochy majà podobnou konstrukci jako kÅÃdlo. V kýlové ploÅ¡e je zabudovaná anténa radiostanice a trubice se snÃmaÄi tlaků různého provedenÃ. DÄlené vodorovné ocasnà plochy se po nasazenà zajiÅ¡Å¥ujà pomocà zapuÅ¡tÄného Äepu v koÅenech nábÄžných hran. RozpÄtà VOP je 3000 mm. SmÄrovka je ovládána lany, výškovka táhly. Do ÅÃzenà výškovky je zapojeno pružinové vyváženÃ. Mezera mezi stabilizátorem a výškovým kormidlem je u OK-3434 utÄsnÄna pružnou páskou. Výchylky smÄrového kormidla jsou ±34°, výškového ±24°.
Trup tvoÅà sklolaminátová skoÅepina s vnitÅnÃmi výztuhami ze stejného materiálu. JednodÃlný kryt pilotnÃho prostoru z organického skla se odklápà do boku spolu s krytem pÅednà pÅÃstrojové desky. U OK-3434 je pÅekryt upraven, takže se odklápà bez tohoto krytu a pÅÃstrojová deska je standardnÄ krytá. PáÄky otevÅenà kabiny jsou umÃstÄny na levé stranÄ spodnà Äásti rámu pÅekrytu. V otevÅené poloze pÅekryt držà lano ukotvené pÅed zadnà pÅÃstrojovou deskou. ÅÃzenà je zdvojené, pÅi jednomÃstném obsazenà sedà pilot vepÅedu. Na podlaze pÅednÃho pilotnÃho prostoru je mÃsto pro pÅipevnÄnà olovÄných závažÃ, kterými lze dovážit hmotnost lehkého pilota kvůli zachovánà tÄžiÅ¡tÄ letadla. Po levé stranÄ jsou umÃstÄny modré páky ovládánà brzdicÃch klapek a zelené páÄky ovládánà podélného pružinového vyváženÃ. Na pravé stÄnÄ jsou pak Äerné páky pro nastavenà zádové opÄrky sedadla a Äervené páky nouzového odhozu pÅekrytu. Pod pÅednà pÅÃstrojovou deskou je táhlo nastavenà pÅednÃch pedálů nožnÃho ÅÃzenÃ, zadnà lze nastavit pomocà táhla vyvedeného po pravé stranÄ zadnÃho sedadla. Za kabinou je nad nosnÃkem kÅÃdla zavazadlový postor. Radiostanice je zabudovaná v pÅednà palubnà desce. Mikrofony jsou instalovány v ohebných trubkách uchycených na pravé stÄnÄ obou pilotnÃch prostorů. VÄtránà kabiny umožÅujà dvÄ posuvná okénka na levé stranÄ pÅekrytu a výduch nad pÅednà pÅÃstrojovou deskou. VleÄná zaÅÃzenà jsou umÃstÄna v pÅÃdi a nesymetricky pÅed hlavnÃm podvozkovým kolem.
Pevný podvozek je tvoÅen jednÃm hlavnÃm kolem pod trupem, pomocným pod pÅÃdà a ostruhovým koleÄkem. Hlavnà podvozkové kolo o rozmÄru 5.00 x 5' je pneumaticky odpružené a opatÅené kotouÄovou brzdou, která se ovládá pákou brzdÃcÃch klapek. Způsob zakrytà hlavnÃho podvozkového kola má nÄkolik mÃrnÄ odliÅ¡ných provedenà a rozdÃly jsou i v umÃstÄnà brzdy na jedné Äi druhé stranÄ kola. PÅÃÄové kolo má rozmÄr 260 x 85 mm. Ostruha může být rovnÄž dvojÃho provedenÃ. Montováno je buÄ klasické polozapuÅ¡tÄné kolo s pneumatikou nebo ostruhová patka s malým koleÄkem z plného materiálu.
Imatrikulace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Poznámka |
---|---|---|---|
OK-3400 | SF-34 | 5114 | Vyroben 1982, provozován v Dánsku jako OY-XMC, výmaz z dánského rejstÅÃku 2.10.2008, poté v NÄmecku jako D-6006, zápis do Äeského rejstÅÃku 29.8.2012, AK Slaný. |
OK-3401 | SF-34 | 5115 | Vyroben 1982, ex BGA2843, G-DEPM, zápis do Äeského rejstÅÃku 15.3.2012, AK Liberec. |
OK-3434 | SF-34 | 5103 | Vyroben v roce 1981 jako D-3337, poté ve Å védsku jako SE-UEA, 28.5.1989 havárie, v letech 1991 až 2005 registrován v Dánsku jako OY-XTT. Do Äeského rejstÅÃku zapsán 18.5.2005 a provozován v AK Å umperk. |
PoÄet vyrobených SF-34 se v různých pramenech dost liÅ¡Ã. Na wikipedii je dokonce zmÃnka o výrobÄ SF-34 B v MaÄarsku.
Bohužel se mi také nepodaÅilo zjistit rozdÃly mezi verzemi SF-34. Má-li tedy nÄkdo ze ÄtenáÅů k dispozici jakékoliv dalÅ¡Ã informace, neváhejte mne kontaktovat - trusek@quick.cz
RozpÄtà | 15,8 m |
---|---|
Délka | 7,5 m |
Výška | 1,45 m |
Nosná plocha | 14,8 m2 |
Prázdná hmotnost | 320 kg |
Vzletová hmotnost | 540 kg |
Max. rychlost | 250 km/h |
Klouzavost | 1:35 |