Airbus A319 je tÅetÃm Älenem rodiny A320. Jedná se o zkrácenou verzà úspÄÅ¡ného modelu A320, urÄenou pro provoz na krátkých a stÅednÃch tratÃch. Na Äeském nebi můžeme Airbusy 319 vÃdat pomÄrnÄ Äasto â provozujà je Äeské aerolinie a také Armáda Äeské republiky.
Informace o zahájenà pracà na výrobÄ Airbusu A319 byla oficiálnÄ zveÅejnÄna 10. Äervna 1993 na Aerosalonu v PaÅÞi. PÅedcházela jà objednávka od leasingové spoleÄnosti ILFC, která si na konci roku 1992 objenala Å¡est letadel s menÅ¡Ã kapacitou, než mÄl Airbus A320. Prvnà objednávka od leteckého operátora poté pÅiÅ¡la v únoru 1994 od francouzského dopravce Air Inter. Roll-out prvnÃho stroje se odehrál ve výrobnÃm závodÄ Airbus v Hamburgu 24.8. 1995 a prvnà let následoval den poté. Letadlo s výrobnÃm ÄÃslem 546 a imatrikulacà F-WWDB provedlo let trvajÃcà 3,5 hodiny. DalÅ¡Ã testy poté pokraÄovaly ve francouzském Toulouse. Certifikace Evropského leteckého úÅadu JAA zÃskal Airbus A319 10. dubna 1996 a ve stejném mÄsÃci byl u spoleÄnosti Swissair poprvé nasazen do bÄžného provozu.
Tento typ konstrukÄnÄ vycházà z Airbusu A320, ze kterého je pÅevzato zhruba 95 % dÃlů. Hlavnà odliÅ¡nost spoÄÃvá v trupu zkráceném o sedm pÅepážek. Rozvor podvozku je 11,05 m. Typická obsaditelnost je 124 pasažérů ve dvou tÅÃdách. Kapacita palivových nádržà zůstala shodná jako u A320-200 a dÃky tomu má A319 maximálnà dolet až 6800 km.
Naprostá vÄtÅ¡ina Airbusů A319 má na každé stranÄ trupu dvoje vstupnà dveÅe a jedny nouzové nad kÅÃdlem. V roce 2003 si vÅ¡ak easyJet objednal 120 kusů A319 s menÅ¡Ãmi kuchyÅkami pro 156 cestujÃcÃch v jedné tÅÃdÄ. Kvůli požadavku na rychlou a bezpeÄnou evakuaci cestujÃcÃch majà letadla easyJetu nad kÅÃdlem dvojici nouzových východů.
Pohonné jednotky jsou zavÄÅ¡eny nad kompozitových pylonech pod kÅÃdlem. NabÃzeny jsou dva typy dvouproudových motorů - CFM56-5 nebo IAE V2500.
Podle verze použitého motoru se letadla oznaÄujà následovnÄ:
A319-111 CFM56-5B5 nebo 5B5/P
A319-112 CFM56-5B6 nebo 5B6/P nebo 5B6/2P
A319-113 CFM56-5A4 nebo 5A4/F
A319-114 CFM56-5A5 nebo 5A5/F
A319-115 CFM56-5B7 nebo 5B7/P
A319-131 IAE Model V2522-A5
A319-132 IAE Model V2524-A5
A319-133 IAE Model V2527M-A5
DalÅ¡Ã informace o původnÃm A320 lze nalézt v samostatném Älánku.
Airbus nabÃzà také obchodnà verzi znaÄenou A319CJ (Corporate Jet), nÄkdy také pouze ACJ (Airbus Corporate Jet). Projekt byl pÅedstaven na Paris Airshow v roce 1997, prvnà let se uskuteÄnil v kvÄtnu 1999.
Od klasického Airbusu 319 se odliÅ¡uje výkonnÄjÅ¡Ã klimatizacÃ, vestavÄnými nástupnÃmi schůdky po pÅednÃmi dveÅmi a zejména pÅÃdavnými palivovými nádržemi v nákladovém prostoru. Jsou umÃstÄny v klasických nákladových kontejnerech, takže je lze podle potÅeby naložit nebo vyložit. Maximálnà dolet je až 12 000 km. Zásadnà rozdÃl pak spoÄÃvá v možnosti dodánà jakékoliv konfigurace interiéru.
Podrobné informace o A319CJ můžete nalézt v Älánku Airbus A319 Corporate Jet od Ing. Milana Cvrkala v L+K 02/2006.
A319LR má na palubÄ pouze 48 sedadel pro cestujÃcÃ, vÅ¡echny v âBusiness tÅÃdÄâ a je urÄen zejména pro mezikontinentálnà lety. Oproti A319CJ má jen ÄtyÅi pÅidané palivové nádrže, typický dolet je 8300 km.
Äeské Aerolinie provozujà celkem devÄt âmalých Airbusůâ - A319. Å est pocházà z prvnà objednávky z roku 2004. Prvnà dva byly dodány v roce 2007, dalÅ¡Ã ÄtyÅi následovaly v roce 2008. Äeské aerolinie také využily pÅedkupnà práva na 8 nových A319, které budou dodány v následujÃcÃch letech. V roce 2009, 2010 a 2011 bylo zÃskáno po jednom letounu. Interiér letadel je uspoÅádán do dvou tÅÃd - Economy a Business - a je urÄen pro 135 cestujÃcÃch. PůvodnÄ byly obÄ tÅÃdy vybaveny univerzálnÃmi sedaÄkami, které se roztahujà Äi stahujà podle požadavku, kolik cestujÃcÃch má sedÄt na jedné stranÄ v ÅadÄ. Nynà majà být Airbusy 319 postupnÄ vybaveny v obchodnà tÅÃdÄ novými sedaÄkami, jako prvnà obdržel tyto sedaÄky A319 OK-PET v únoru 2011, viz obrázek.
Registrace | Typ | Výrobnà ÄÃslo | Jméno | Dodáno | Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
OK-MEK | A319-112 | 3043 | Šumava | 8.3.2007 | Nový, zálet 19.2.2007 (D-AVWL) |
OK-MEL | A319-112 | 3094 | VysoÄina | 19.4.2007 | Nový, zálet 5.4.2007 (D-AVWN) |
OK-NEM | A319-112 | 3406 | Vltava | 21.2.2008 | Nový, zálet 13.2.2008 (D-AVYB), nové zbarvenà |
OK-NEN | A319-112 | 3436 | Labe | 17.3.2008 | Nový, zálet 5.3.2008 (D-AVYJ), nové zbarvenà |
OK-NEO | A319-112 | 3452 | Dyje | 3.4.2008 | Nový, zálet 19.3.2008 (D-AVYY), nové zbarvenà |
OK-NEP | A319-112 | 3660 | Odra | 30.9.2008 | Nový, zálet 23.9.2008 (D-AVYT), nové zbarvenà |
OK-OER | A319-112 | 3892 | 7.5.2009 | Nový, zálet 28.4.2009 (D-AVWK), nové zbarvenà | |
OK-PET | A319-112 | 4258 | 31.3.2010 | Nový, zálet 25.3.2010 (D-AVYM), nové zbarvenà | |
OK-REQ | A319-112 | 4713 | 23.5.2011 | Nový, zálet 9.5.2011 (D-AVYS), nové zbarvenà |
V dubnu 2005 Äeská vláda rozhodla o obnovÄ letadel tzv. vládnà letky a jako prvnà pÅiÅ¡la na Åadu náhrada dvojice Tupolevů Tu-154. Byly osloveny dvÄ firmy â Boeing (letadlo Boeing Business Jet) a Airbus (Airbus Corporate Jet), Boeing ale nepodal nabÃdku. Proto byla dne 9. bÅezna 2006 se spoleÄnostà Airbus podepsána smlouva na dodávku dvou A319CJ, vybavených podle požadavků AÄR.
Zálet prvnÃho Airbusu 319CJ (v. Ä. 2801, továrnà registrace D-AVWU) se uskuteÄnil 26. Äervna 2006 na továrnÃm letiÅ¡ti v Hamburku. Pátého Äervence byl pÅedán spoleÄnosti Lufthansa Technik k zástavbÄ interiéru a povrchové úpravÄ. Dne 30. ledna 2007 pÅelétl do Äeské republiky, kde v 15.33 dosedl na dráhu vojenského letiÅ¡tÄ v Praze-KbelÃch. Do provozu byl oficiálnÄ zaÅazen 6. února. Obdržel evidenÄnà ÄÃslo 2801 a pÅi slavnostnÃm kÅtu 26. ÅÃjna 2007 dostal jméno po generálu Karlu JanouÅ¡kovi.
Druhý Airbus (výr.Ä. 3085, továrnà registrace D-AVYU) absolvoval zálet 11. dubna 2007, na rozdÃl od prvnÃho stroje obdržel zbarvenà již ve výrobnÃm závodÄ. K instalaci interiéru byl pÅedán 26. dubna a ve KbelÃch pÅistál 27. záÅà 2007. Má evidenÄnà ÄÃslo 3085 a na pÅÃdi nese jméno generála Josefa Ocelky.
Interiér obou letounů je možno upravovat do dvou podob â VIP se 44 sedadly, nebo pro transport vojáků ve tÅÃdÄ Economy se 100 sedadly. U obou verzà zůstává zachován VIP salonek hned za pilotnà kabinou. Salonku na pravé stranÄ dominuje velká rozkládacà pohovka vybavená také bezpeÄnostnÃmi pásy. Naproti nÃ, na levé stranÄ jsou pak proti sobÄ dvÄ polohovatelná otoÄná kÅesla s rozkládacÃm stolkem. Kapacita salonku tak Äinà ÄtyÅi cestujÃcÃ, kteÅà se mohou dÄlit o dvÄ LCD obrazovky instalované na stÄnách pÅepážek. SouÄástà salonku je pak jeÅ¡tÄ komunikaÄnà centrum a malá koupelna s toaletou. Pod velkým zrcadlem je umÃstÄno kovové umyvadlo a naproti nÄmu pak sprchový kout. Toaleta je ukryta pod vÃkem sedacà lavice. U VIP provedenà je za salonkem umÃstÄn jednacà mÃstnost, která má kapacitu osm cestujÃcÃch. Ti mohou využÃt stejných polohovatelných kÅesel, vždy po ÄtyÅech u jednoho stolku. Za dalÅ¡Ã pÅepážkou se závÄsem se pak nacházà oddÃl s celkem dvaatÅiceti sedadly, vždy po ÄtyÅech v jedné ÅadÄ. SouÄástà dodávky byly dvÄ sady interiéru na každý stroj. DÃky tomu lze každý z nich bÄhem 24 hodin pÅestavÄt podle aktuálnà potÅeby. NicménÄ z důvodu vyÅ¡Å¡Ã pravdÄpodobnosti poÅ¡kozenà se s pÅÃliÅ¡ Äastými zmÄnami konfigurace nepoÄÃtá â letoun ev.Ä. 2081 by tak mÄl být provozován ve VIP konfiguraci, zatÃmco 3805 je urÄen pro transport až 100 cestujÃcÃch. DÃky tomu má o jednu tunu vyÅ¡Å¡Ã maximálnà vzletovou hmotnost (76 500 kg) ve srovnánà s letounem 2081.
Letoun ev.Ä. 3085 lze navÃc upravit pro letecký transport ranÄných a nemocných (MEDEVAC). Do druhého airbusu lze instalovat ÄtyÅi lůžka pro lehce zranÄné nebo dvÄ lůžka pro lehce zranÄné a dvÄ speciálnà transportnà jednotky pro tÄžce zranÄné Äi nemocné pacienty oznaÄované PTU (Patient Transport Unit). Tyto jednotky pÅedstavujà plnohodnotné anesteziologicko-resuscitaÄnà oddÄlenÃ. PÅestavbu na plnÄ vybavenou verzi MEDEVAC je možno provést bÄhem 12 až 16 hodin.
Oproti standardnÃm civilnÃm A319, provozovaným napÅÃklad u ÄSA, se vojenské letouny mÃrnÄ odliÅ¡ujÃ. Pohon zajiÅ¡Å¥ujà motory CFM 56-5B7 o maximálnÃm tahu 117,9 kN. Do letadla lze nainstalovat až Å¡est pÅÃdavných palivových nádržà v pÅednÃm i zadnÃm nákladovém prostoru. V bÄžném provozu se poÄÃtá maximálnÄ se ÄtyÅmi nádržemi, pÅi instalaci vÅ¡ech Å¡esti je totiž zabrán celý prostoru pro zavazadla. Dále jsou Äeské vojenské ACJ vybaveny vlastnÃmi elektricky ovládanými schůdky pod levými pÅednÃmi nástupnÃmi dveÅmi, karbonovými brzdami Messier-Bugatti, které jsou úÄinnÄjÅ¡Ã a nenà je nutné po pÅistánà chladit. Na palubÄ je k dispozici elektrická sÃÅ¥ se standardnÃm napÄtà 230 V, instalováno je také nezávislé komunikaÄnà zaÅÃzenÃ, které umožÅuje Å¡ifrované spojenÃ. ZajÃmavostà je, že oba letouny jsou vybaveny i systémem BP-450, který upozornà obsluhu na pÅÃpadnou snahu o vniknutà do letounu, pokud parkuje na nestÅežené ploÅ¡e.
Oba naÅ¡e vojenské Airbusy již nesou nové zbarvenÃ, které by v budoucnu mÄla obdržet vÅ¡echna novÄ zavádÄná letadla vládnà letky. Zbarvenà má v prvnà ÅadÄ reprezentovat Äeskou republiku a až v druhé ÅadÄ armádu. Proto je na SOP Äeský lev, zatÃmco vojenský znak je na boÄnà stranÄ motorů. Také na trupu je velkým pÃsmem Äeská republika, zatÃmco Czech air force je ménÄ nápadné. Autorem nového zbarvenà je akademický malÃÅ Pavel Holý z Vojenského historického ústavu Praha, dalÅ¡Ã informace lze nalézt v Älánku âKabát pro Airbusâ v L+K 09/2006.
RozpÄtÃ: | 34,09 m |
---|---|
Délka: | 33,84 m |
Výška: | 11,76 m |
Plocha kÅÃdla: | 122,60 m2 |
Prázdná hmotnost: | cca 40 000 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 64 000 kg |
Max. pÅistávacà hmotnost: | 61 000 kg |
Max. hmotnost bez paliva: | 57 000 kg |
Palivo: | 24 210 l |
PlatÃcà náklad: | 13 200 kg |
Cestovnà rychlost: | 0.78 M |
Maximálnà rychlost: | 0.82 M |
Dolet: | 6850 km |