Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAlexander Schleicher ASG-29

Alexander Schleicher ASG-29

Alexander Schleicher ASG-29

Výkonný soutěžní kluzák firmy Alexander Schleicher vznikl jako odezva na stoupající oblibu létání v 18-ti metrové třídě dle propozic FAI. Jeho tvůrce Michael Greiner jej navrhl jako čistokrevný kluzák bez motoru. Přitom vycházel z osvědčeného typu ASW-27, pro nějž navrhl nové křídlo. Na typ ASW-27 odkazovalo i původní označení kluzáku, které znělo ASW-27-18. První kus byl zalétán 9.11.2005. Na žádosti zákazníků vznikla později verze ASG-29 E (certifikovaná jako ASW-27-18 E), vybavená pomocným motorem.

Kluzák je nabízen s rozpětím křídla 15 a 18 m. Obě verze mají shodné vnitřní části křídel až do rozpětí 11 m. Na vnitřní části křídel se pak napojují části vnější o délce 2 respektive 3,5 m. Na náběžné hraně vnitřní části je u spoje otvor pro nasunutí montážního přípravku, kterým se při montáži křídel obsluhuje pojistný čep. Konce křídel jsou opatřeny vyměnitelnými winglety o výšce 44,7 cm, které jsou opět shodné pro obě verze rozpětí. Trojdílné brzdicí Å¡títy Schempp-Hirth se vysunují pouze nad horní plochu. Vztlakovou klapku lze vychýlit do Å¡esti letových poloh a jedné přistávací. Ovládání křidélek a klapek je vzájemně propojeno. Tak například v přistávací konfiguraci při klapce vysunuté na 47° se současně křidélka vychylují na 12° dolů. VÅ¡echny spáry mezi ovládacími plochami a křídlem jsou utěsněny pružnou mylarovou páskou. Křídlo je vybaveno pneumatickým turbulátorem použitým již na předchozích typech ASW. Několik NACA vstupů na spodní ploÅ¡e nabírá vzduch, který je poté vyfukován do mezní vrstvy řadou miniaturních otvorů. Profil křídla je stejný jako u ASW-27, tedy DU 89-134/14. Integrální nádrže na vodu v křídlech mají objem 2 x 80 litrů. Plnicí otvor křídelních nádrží se nachází pod krytkou na horní ploÅ¡e křídel. Odvzdušňovací otvory jsou pak na koncích křídel pod winglety. VÅ¡echny české ASG-29 jsou vybaveny bugwipery pro čiÅ¡tění náběžné hrany křídla za letu.

Do kýlové plochy je vetknuta sonda se snímači tlaku. Na levé straně kýlové plochy je odvzdušňovací otvor přídavné ocasní nádrže na vodu a pod ním pak pět okének pro kontrolu jejího naplnění. VOP má rozpětí 2,3 m.

Trup je převzat z typu ASW-27. Přední část trupu je zesílena pomocí kompozitu uhlík/PE vlákno. Pilotní kabina má největší šířku 0,64 m a výšku 0,8 m. Překryt pilotního prostoru se odklápí kolem předního závěsu směrem nahoru. Zámky kabiny se odjišťují pomocí bílých páček po obou stranách překrytu. Páka nouzového odhozu překrytu má červenou barvu. Přístrojová deska je součástí pilotního překrytu a odklápí se spolu s ním. V řídící páce je integrováno tlačítko vysílání radiostanice a ovladač podélného vyvážení. Pedály nožního řízení jsou nastavitelné za letu. Před pedály je úchyt pro montáž maximálně šesti kusů závaží pro případné vyvážení lehkého pilota. Na levé straně pilotního prostoru je černá páka ovládání vztlakové klapky, modrá páka ovládání brzdicích štítů a žlutý vypínač závěsu. Na pravé stěně je pak černá páka ovládání podvozku a páka ovládání ventilů vodního balastu. Bezpečnostní popruhy jsou nastavitelné za letu. Zádová opěrka, uzpůsobená pro zádový padák, je podélně i sklonově nastavitelná, přičemž sklon lze regulovat i za letu. Po odklopení opěrky hlavy je přístupný zavazadlový prostor umístěný za pilotem. Ventilace kabiny je zajišťována regulovatelnými výduchy na předním rámu kabiny a na pravé straně pilotního prostoru, případně malým posuvným okénkem v levé straně překrytu.

Kluzák je standardně vybaven dvěma 12 V akumulátory. Jeden je umístěn v zavazadlovém prostoru a druhý v kýlové ploše. Pro dobíjení akumulátorů jsou na hřbet trupu většinou instalovány solární články. Pro výškové lety lze instalovat vpravo vedle podvozkové šachty třílitrovou kyslíkovou láhev. Snímač celkového tlaku je v přídi, otvory pro snímače statického tlaku jsou po bocích zadního trupového nosníku.

Na přání zákazníka se dodává další vodní trupová nádrž o objemu 40 litrů a čtyřlitrová ocasní nádrž na dovážení letadla. Kluzák je vybaven samostatnými závěsy pro aerovlek a naviják.

Hlavní podvozkové kolo je plně zatažitelné do trupu a je odpruženo gumovým tlumičem. Kolo o rozměru 5.00-5 je vybaveno kotoučovou hydraulickou brzdou, která je ovládána pomocí páky ovládání brzdicích štítů.

Technický výkres ASG-29

Technický výkres

ASG-29 E

Verze vybavená elektricky zatažitelným pomocným motorem na výklopném pylonu. Pylon motoru tvoří dvě laminátové desky a motorové lože. Motorová šachta za křídlem je uzavírána dvoukřídlými dvířky. Pohonná jednotka není schválená pro samostatný start, ale jen jako pomocná během letu.

Dvoudobý dvouválec typu SOLO 2350 o výkonu 15 kW (20 k) je vybaven pevnou dvoulistou vrtulí Schleicher AS2F1-2/L120-43-N2 o průměru 1,2 m, případně vrtulí AS-2F1-3 o průměru 1 m. Vrtule je přichycena přímo na klikový hřídel pomocí pěti šroubů M8. Nad motorem je rozměrný výfukový tlumič. Celá motorová jednotka je snadno demontovatelná. Trupová palivová nádrž má objem 10,5 litrů a je umístěna mezi hlavovou opěrkou a nosníkem křídla.

Elektrický systém pro motor napájí 12V baterie umístěná pod skořepinou sedadla.

Ovládání motoru, včetně zatahování, je realizováno jedinou pákou po levé straně kabiny. Hned za ní je umístěn palivový kohout. Na palubní desku byl přidán multifunkční ukazatel motorových hodnot typu MCU 29E o průměru 52 mm a hlavní vypínač zapalování. Pro kontrolu polohy vrtule je v kabině zpětné zrcátko.

ASG-29 provozované v České republice

ImatrikulaceTypVýrobní čísloOstatní
OK-2299 ASG-29 29047 ZX na SOP, vyroben 2009, zápis do rejstříku 14.5.2009, private
OK-2929 ASG-29E 29534 AJ na SOP, vyroben 2007, zápis do rejstříku 31.12.2007, private
OK-9922 ASG-29E 29584 NX na SOP, vyroben 2009, zápis 16.4.2009, private

 Základní technické údaje 

  ASG-29ASG-29E
Rozpětí 18 m 18 m
Délka 6,585 m 6,585 m
Výška 1,3 m  
Nosná plocha 10,5 m2 10,5 m2
Prázdná hmotnost 280 kg 325 kg
Vzletová hmotnost 600 kg 600 kg
Max. rychlost 270 km/h 270 km/h
Klouzavost 52 52

Prameny

  • Prospekty Alexander-Schleicher
  • Flight manual ASG-29 E
  • Maintenance manual ASW-27-18 E

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Tomáš Rusek
Zveřejněno: 22.10.2010
Poslední úprava: 8.8.2017

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]