V polovinÄ 30. let bylo naÅ¡e bombardovacà letectvo Å¡patnÄ vyzbrojeno â u nás licenÄnÄ vyrábÄné typy Aero MB-200 a Fokker IX byly již zastaralé a domácà dvouploÅ¡nÃky Aero Ab 101 na tom nebyly jinak. Domácà letecký průmysl nebyl schopen v pÅijatelném termÃnu vyvinout rychlé modernà dvoumotorové bombardovacà letouny. A tak byla zahájena jednánà s naÅ¡imi nejbližšÃmi spojenci â Francià a Velkou BritániÃ. Francie nám mohla nabÃdnout svůj typ Potez 63, který mÄl být vyrábÄn u firmy Avia ve verzi Potez 636, ale byl teprve ve fázi prototypu a nebyl vyzrálý pro sériovou výrobu. V úvahu tedy pÅicházel britský Bristol Blenheim, ale Britové si kladli nesplnitelné finanÄnà podmÃnky na jeho dodávky. Proto byla po dlouhém jednánà podepsána smlouva mezi SovÄtským svazem a Äeskoslovenskem o licenÄnà výrobÄ typu Tupolev SB-2. Proslul už ve Å panÄlsku bÄhem obÄanské války a vynikal zejména rychlostà (430 km/h), za kterou se nemusela stydÄt ani soudobá stÃhaÄka.
V bÅeznu byla mezi vládou ÄSR a SSSR a vedenÃm Å kodovky uzavÅena vzájmená dohoda. Å kodovka zÃskala práva na licenÄnà výrobu SB-2 pro vlastnà potÅebu bez možnosti exportu výmÄnnou za licenÄnà práva a vzorové kusy modernÃch, vysoce kvalitnÃch kanonů â horského C-5 a protiletadlového R-5. Mimo to mÄl SovÄtský svaz dodat 61 ks hotových strojů, které mÄly být vybaveny Äs. motory HS 12 Ydrs. OficiálnÄ byla nositelem licence firma Å koda, do jejÃhož koncernu patÅila tehdy továrna Avia v LetÅanech. Podle zůsobu oznaÄovánà vojenských letounů u nás zÃskaly SB-2 oznaÄenà B-71. Mezi naÅ¡imi letci byly podle typového oznaÄenà ANT-40 známy jako anty, antky nebo andulky (nikoli KaÅ¥uÅ¡ky, neboÅ¥ tak se jim ÅÃkalo v SovÄtském svazu).
V dubnu 1937 pÅiÅ¡el do Äeskoslovenska prvnà vzorový kus SB-2, na nÄmž se ovÄÅovala možnost pÅizpůsobit vnitÅnà vybavenà naÅ¡im požadavkům; zároveÅ se formulovaly potÅebné modifikace výzbroje a výstroje. V tomto provedenà vzlétl prvnà B-71 2. prosince 1937. Prvnà sériové letouny pÅelétli naÅ¡i piloti z kyjevského letiÅ¡tÄ v dubnu a v kvÄtnu 1938. Byly to celokovové sovÄtské draky, do kterých se montovaly naÅ¡e motory Avia HS 12Ydrs po 860 k a doma dostaly naÅ¡i výzbroj a naÅ¡e pÅÃstroje. Výraznou zmÄnou oproti původnÃm sovÄtským SB-2 bylo nahrazenà svou kulometů Å KAS v pÅÃÄovém a hÅbetnÃm stÅeliÅ¡ti domácÃm kulometem vz.30, který byl rovnÄž umÃstÄn v zadnÃm stÅeliÅ¡ti. Tyto kulomety mÄly sice menÅ¡Ã palebnou sÃlu než původnà ŠKASy, ale mohly se vyklánÄt do stran, takže byly úÄinnÄjÅ¡Ã. Celkem byly k jednotkám dodány 53 kusy.
V napjatých dnech Mnichova 1938 tvoÅily antky nejmodernÄjÅ¡Ã výzbroj naÅ¡eho letectva, svou rychlostà 423 km/h pÅekonávaly i naÅ¡e standardnà stÃhaÄky Avia B-534. Stroje byly rozmÃstÄny u Leteckých pluků Ä. 1, 2, 5 a 6 u zvÄdných a lehkých bombardovacÃch letek. KromÄ bombardovánà a průzkumu mÄly pravdÄpodobnÄ plnit jeÅ¡tÄ Ãºlohu letounů hlÃdkujÃcÃch na trasách pravdÄpodobných pÅÃletů nÄmeckých bombardérů s úkolem vÄas varovat stÃhacà letky. PÅestože prvnà B-71 byly k jednotkám dodávány až na pÅelomu bÅezna a dubna, byla pÅipravenost a odhodlanost osádek vysoká. TÄžko si ale zvykaly na stÃsnÄné podmÃnky a pÅednà stÅelci vzhledem k nemožnosti úniku z letounu který by pÅistál na bÅicho nebyli v závidÄnÃhodné pozici. RovnÄž pÅi plném nákladu pum citelnÄ poklesla maximálnà rychlost.
LicenÄnà výroba, rozdÄlená mezi Letov (40 kusů s výrobnÃmi ÄÃsly 62 - 101), Aero (50 kusů výrobnÃch ÄÃsel 102 - 151) a Avii (71 strojů, výr. ÄÃsla 152 do 222), mÄla dát 101 bombardovacÃch B-71A a 60 dálkových průzkumných letounů B-71B.
Bohužel pÅÃprava výroby pÅes vÅ¡echnu snahu pokraÄovala tak, že prvnà letouny naÅ¡Ã produkce zaÄaly vycházet ze závodů až po 15. bÅeznu 1939. Avia vyrobila celkem 66 kusů výrobnÃch ÄÃsel 152 - 217. Prvnà kus (B-71.152) byl zalétán 21. Äervence 1939, Ä.153 následoval až v listopadu 1939 a Ä.154 19.4.1940. Výroba dalÅ¡Ãch kusů již poté pokraÄovala v rychlejÅ¡Ãm tempu (5 - 10 ks mÄsÃÄnÄ), pÅiÄemž poslednà B-71.217 zalétl 30.4.1941 Petr Å iroký. B-71.192 pÅedstavoval prototyp vleÄné verze.
Aerovka postavila celkem 45 letounů Ä. 107 - 151, pÅiÄemž poslednà byl dodán v listopadu 1940. V Letovu výroba ani zahájena nebyla. Celkem u nás tedy bylo vyrobeno 111 kusů Avie B-71.
Okupanti použili Äást ukoÅistÄných B-71 k vlekánà terÄů. K tomuto úÄelu sloužily u FliegerzielÂgeschwader 1 a u devÃti samostatných FliegerzielstefÂfeln. DalÅ¡Ãch 24 jich prodali do Bulharska, kde tvoÅili výzbroj dvou lete 5. leteckého pluku v Plovdivu. Jediným strojem, který unikl nacistům byl B-71.19 ze 74 letky leteckého pluku Ä.6, který byl od listopadu 1938 odstaven ve SpiÅ¡ské nové Vsi a pozdÄji jej pÅevzalo Slovenské letectvo, které jej opravilo. Osmnáctého dubna 1943 s nÃm ulétla skupina pÄti slovenských letců do Turecka.
Avia B-71 byl dvoumotorový, celokovový samonosný stÅedoploÅ¡nÃk se skoÅepinovým trupem. Pouze kÅidélka a kormidla byla potažena plátnem. Dvojice Åadových motorů Avia HS 12Ydrs, každý o výkonu 860 k pohánÄla dvoulisté, kovové vrtule. Hlavnà podvozek zatahovacÃ, záÄové ostruhové koleÄko pevné. Osádka byla tÅÃÄlenná â pilot, bombometÄÃk/naÂvigátor, telegrafista/stÅeÂlec. Výzbroj tvoÅilo až 600 kg pum, 3 kulomety ráže 7,92 mm vz.30 na tÅech stÅeleckých pozicÃch.
Hlavnà dodávka letounů B-71 ze SSSR se uskuteÄnila v roce 1938. Tyto letouny byly Å¡edé, spodnà plochy vÅ¡ak byly kryty původnà sovÄtskou modroÅ¡edou (až bledÄmodrou) barvou. Výsostné znaky byly aplikovány velmi různÄ, dosti Äasto byly Å¡patnÄ orientovány, hlavnÄ na SOP. U nás byl na boky trupu doplnÄn plukovnà znak, pÃsmeno a ÄÃslo letounu. Litery spolu s ÄÃsly mÄly modrou barvu vzhledem k svÄtlému podkladu. Plukovnà znaky byly nastÅÃkány bez obvyklého bÃlého podkladu. Tato barevná úprava povrchu byla provizornà a platila jenom pro letouny dodané ze SSSR. NaÅ¡i vojáci totiž Äekali na prvnà zásilky domácÃch licenÄnÃch výrobků, pro které již byla vypracována kamufláž VTLÃ; bohužel, do pÅÃchodu NÄmců se nepodaÅilo naÅ¡emu průmyslu vyprodukovat ani jeden letoun B-71. V kritických podzimnÃch dnech 1938 bylo proto maskovánà urÄené pro B-71 z naÅ¡Ã výroby urychlenÄ použito pro sovÄtské stroje.
V Technických podmÃnkách MNO pro stroje B-71 Äs. výroby byl maskovacà nátÄr definován takto: âZevnÄ svrchu budou (letouny) opatÅeny nátÄrem pro zastÃránà urÄeným VTLà … bude použito nitrolaků … Letouny budou chránÄny nátÄrem âvypalovaným v peciâ … VnÄjÅ¡Ã nátÄr letounů bude proveden v kamufláži v barvÄ hnÄdé, zelené a Å¡edé. VnitÅnà nátÄr bude Å¡edý. VnÄjÅ¡Ã nátÄr musà vyhovovat nejménÄ 300 hodinám provozu …â Jak jsme se již zmÃnili, vzhledem ke zhorÅ¡ujÃcà se mezinárodnà situaci v roce 1938 rozhodlo se velitelstvà letectva maskovat urychlenÄ i sovÄtská letadla naÅ¡Ãm zastÃracÃm nátÄrem. Tento nátÄr byl dvojÃho druhu, oznaÄený jako kamufláž âvzor Aâ a kamufláž âvzor Bâ. Návrh vzeÅ¡el od VTLÃ, výkresové zpracovánà pocházà z továrny Avia.
Výkres vzoru kamufláže âAâ nese datum 1. Äervna 1938; výkres je opatÅen poznámkou: tento typ nátÄru byl proveden pouze na jednom zkuÅ¡ebnÃm stroji B-71, ostatnà budou pÅestÅÃkány nátÄrem âBâ. Na obr. 3 a 4 je znázornÄnà kamufláže âBâ (naskicováno podle originálnÃho výkresu Avia Ä. Le-61190). Barevnost polà nebyla udána pÃsmeny, ale jednotlivá pole byla vybarvena pastelovými tužkami. Schéma âBâ odpovÃdá skuteÄnÄ provedenému maskovánà na letounech B-71; bylo prakticky stejné jako vzor âAâ, pouze na bocÃch trupu nesahal maskovacà nátÄr âBâ tak hluboko dolů jako u vzoru âA". Spodnà plochy zůstaly v původnà sovÄtské Å¡edomodré barvÄ, aby nemusely být také pÅestÅÃkávány (Äs. nátÄr pÅedepisoval spodnà plochy Å¡edé), viz obr. 2. Z poznámek na výkresech citujeme: âtvary obrazců pokud možno dodržetâ, u spodnÃch ploch letounu je uvedeno âzbarvenà původnÃho nátÄru ponechat (na letounech už provedených)â
Požadavek MNO/letecký odbor, maskovat letouny B-71, poÄal být uskuteÄÅován v záÅà 1938, jak svÄdÄà důvÄrný pokyn MNO leteckému skladu 1 na vojenském letiÅ¡ti ve KbelÃch u Prahy. Pod Äj. 40. 244-DůvÄrné III/3. odd. 1938 z 16. záÅà 1938 je LS 1 uloženo: âObjednejte ihned u firem Avia, Letov a Aero nátÄr letounů B-71, které jsou již u útvarů. Barvu opatÅà a dodá i ostatnÃm továrnám firma Avia … Kolik letounů ta která továrna bude natÃrat, kde a kdy, vydejte po dohodÄ s leteckou brigádou…â
Tento pÅÃkaz spolu s poznámkou na výkrese kamufláže vzoru âAâ (na ostatnÃch letounech B-71 bude použito nátÄru âBâ) dokládá, že velitelstvà letectva uvažovalo nejen o maskovánà B-71 naÅ¡Ã výroby, ale již bÄhem roku 1938 pomýšlelo na maskovánà také tÄch B-71, které jsou již u útvarů, tj. sovÄtských originálů. Použité barvy dodávala firma âTEBAS a. s. pro výrobu průmyslových lakůâ, dÅÃve Thurm & Beschke. kom. spol., továrna na speciálnà laky, laky na letadla, Praha-VysoÄany.
Typ | B-71 |
---|---|
RozpÄtà | 20,33 m |
Délka | 12,27 m |
Výška | 4,7 m |
Nosná plocha | 51,95 m |
Prázdné letadlo | 4137 kg |
Vzletová hmotnost | 6000 kg |
Max. rychlost | 430 km/h |
Pohon | 2 Ã Avia HS 12Ydrs po 860 k |
Stoupavost | 7,5 m/s |
Dostup | 9560 m |
Dolet | 1200 km |
Výzbroj | 600 kg pum, 3 kulomety ráže 7,92 mm na tÅech pozicÃch |