Airbus A321 je prodloužená verze Airbusu A320, oproti původnímu modelu se tedy vyznačuje vyšší přepravní kapacitou. Dohromady spolu s A-318, A-319 a A-320 tvoří rodinu úspěšných úzkotrupých letadel pro krátké a střední tratě z dílen Airbus Industrie. Dvojici A321 provozují i České aerolinie.
Projekt Airbusu A321 byl veřejnosti představen v listopadu 1989 a první let se uskutečnil 11. března 1993 (F-WWIA, v.č. 364). Evropskou certifikaci typ získal v prosinci téhož roku. Dodávky prvnímu zákazníkovi, Lufthanse, byly zahájeny v lednu 1994.
Oproti A320 se liší zejména délkou trupu, zesíleným podvozkem a novými motory. Do trupu bylo přidáno 13 přepážek a jeho délka se prodloužila o 4,27 m před křídlem a 2,67 m za křídlem. Díky tomu může letoun vzít na palubu o 24 % cestujících více, nákladní prostor se zvětšil dokonce o 40 %. Paluba pro cestující je dlouhá 34,44 m s maximálním průměrem 3,7 m.
Existují tři základní uspořádání kabiny:
V současnosti Airbus studuje možnost zvýšení maximálního počtu cestujících v A321 na 236. Zvýšení by bylo možné dosáhnout montáží nových sedaček s tenkými modifikovanými opěradly, vzdálenost mezi sedadly by byla v celé kabině 28 palců (cca 0,71 m). Musel by ale být zvýšen počet nouzových východů.
Nákladní prostor v podpalubí je rozdělen na dvě části, přední umístěná před centroplánem je dlouhá 8,27 m a vysoká 1,24 m, využitelný objem je 23,22 m3. Lze zde umístit pět kontejnerů LD-3-46W (3,68 m3), LD-3-46 (3,11 m3) nebo volně ložený náklad. Zadní nákladový prostor je dlouhý 11,39 m a 1,24 m vysoký, opět do něj lze naložit až pět kontejnerů nebo volný náklad o objemu až 28,94 m3.
Pohonné jednotky jsou zavěšeny nad kompozitových pylonech pod křídlem. Nabízeny jsou dva typy dvouproudových motorů - CFM56-5 nebo IAE V2500.
Změny se týkají také křídla. Oproti křídlo u A320 je dimenzováno na vyšší plošné zatížení, a to zvětšením odtokové hrany s účinnějšími dvouštěrbinovými klapkami. Je také vybaveno dvojicí nových slotů. Ocasní plochy jsou vyrobeny z karbonových slitin a jsou o 800 kg lehčí než kovové, použité u A-320. Vzhledem k vyšší vzletové a přístávací hmotnosti byl zesílen podvozek, nyní opatřený širšími pneumatikami a účinnějšími brzdami. Rozchod je 7,59 m a rozvor 16,92 m.
Přímým konkurentem Airbusu A321 byl dříve zejména Boeing 757-200, jehož výroba skončila v říjnu 2004. Srovnatelným letadlem ze současné produkce Boeingu je B737-900ER.
Další informace o Airbusech řady 320 můžete najít v hlavním článku o A320.
A321-100 byla první verze, která měla stejný objem palivových nádrží jako A320, tudíž se vyznačovala menším doletem (cca 4300 km se 186 pasažéry).
A321-200 má přídavné nádrže o celkovém objemu 2900 litrů, umístěné v centroplánu. Má také nové pohonné jednotky, viz přehled níže. Práce na této verzi zahájeny v roce 1995, první vzlet (F-WWJA, v.č. 633) 12. prosince 1996.
Podle verze použitého motoru se letadla označují následovně:
Model | Ve výrobě | Motory | Tah |
---|---|---|---|
A321-111 | 1995 | CFM56-5B1 | cca 133 kN |
A321-112 | 1995 | CFM56-5B2 | cca 139 kN |
A321-131 | 1995 | IAE Model V2530-A5 | cca 133 kN |
A321-211 | 1997 | CFM56-5B3 | cca 142 kN |
A321-212 | 2005 | CFM56-5B1 | cca 133 kN |
A321-213 | 2005 | CFM56-5B2 | cca 139 kN |
A321-231 | 1997 | IAE Model V2533-A5 | cca 147 kN |
A321-232 | 2005 | IAE Model V2530-A5 | cca 133 kN |
Na počátku roku 2013 oznámila společnost Aero Vodochody, že podepsala kontrakt s italským leteckým výrobcem, firmou Alenia Aermacchi, které bude dodávat sady trupových panelů na letoun Airbus A321. Ze čtyř panelů dlouhých cca 4,3 metru italský zákazník sestaví oddíl 14a trupu. Aero Vodochody bude vyrábět až 96 sad panelů za rok. Hodnota kontraktu je přes 3 miliardy korun. Výroba panelových sad by měla začít před koncem roku 2013 a kontrakt není časově omezen.
Na konci roku 2004 podepsaly České aerolinie smlouvu o pronájmu dvou Airbusů A321 s leasingovou společností GATX. Oba letouny jsou v celoekonomickém uspořádání pro 218 cestujících a jsou využívány zejména pro charterové lety.
Registrace | Typ | Výr. č. | Jméno | Dodáno | Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
OK-CEC | A321-211 | 674 | Havlíčkův Brod | 30.5.2005 | První let 06.05.1997 (D-AVZP), zakoupeno leasingovou společností GATX, od 16.5.1997 Air France (F-GTAA), od 20.6.2002 u Mobilien Verwaltung (D-AMTG), od 25.7.2002 do prosince 2004 Air Canada (C-GKOH). Poté ČSA. |
OG-CED | A321-211 | 684 | Nové Město nad Metují | 20.5.2005 | První let 16.6.1997 (D-AVZQ), zakoupeno leasingovou společností GATX, od 20.6.1997 Air France (F-GTAC), od 5.7.2002 u Mobilien Verwaltung (D-AMTE), od 25.7.2002 do prosince 2004 Air Canada (C-GKOJ). Poté ČSA. |
Délka | 44,51 m |
---|---|
Rozpětí | 34,09 m |
Výška | 11,76 m |
Šípovitost křídla | 25° |
Plocha křídla | 122,60 m2 |
Prázdná hmotnost | 48 024 kg (48 139 kg) |
Maximální vzletová hmotnost | 89 000 kg (93 500 kg) |
Maximální přistávací hmotnost | 75 500 kg (77 800 kg) |
Maximální hmotnost bez paliva | 71 500 kg (73 800 kg) |
Cestovní rychlost | 0,78 M |
Maximální rychlost | 0,82 M |
Dolet (186 cestujících) | 4 260 km (4 350 km) |
Dostup | 12 500 m |
Obsaditelnost | 165-220 |
Typická obsaditelnost | 186 |
Při uvedení dvou údajů: CFM56 (IAE V2500) |