PÅestože prototyp BH-8 v soutÄži porazil konkurenÄnà typy Letov Å -7 a Aero A-20, nebyl nikdy armádou pÅijat. Ani MNO, ani sami konstruktéÅi nebyli s jejÃmi výkony a vlastnostmi plnÄ spokojeni. Proto musel být původnà typ BH-8 pÅepracován, a tak vznikla Avia BH-17.
Åada charakteristických znaků BH-8 byla zachována â stále se jednalo o celodÅevÄný dvouploÅ¡nÃk s hornÃm kÅÃdlem o menÅ¡Ãm rozpÄtà než spodnÃ, posazeným na centrálnÃm pylonu. Zachována zůstala skÅÃÅová konstrukce trupu a také ocasnà plochy nebyly zmÄnÄny.
Mezi nejvýraznÄjÅ¡Ã konstrukÄnà zmÄny patÅà zmenÅ¡ené rozpÄtà kÅÃdel, zvÄtÅ¡ená plocha kÅidélek a prodloužený trup, patrnÄ pro zlepÅ¡enà smÄrové stability a vlastnostà ve vývrtce. ChladiÄe byly opÄt pÅesunuty mezi podvozkové vzpÄry. StejnÄ tak chlazenà oleje se vrátilo k původnÃmu ÅeÅ¡enà â olejová nádrž byla umÃstÄna v nábÄžné hranÄ stÅedového pylonu.
V Äervnu 1924 MNO objednalo sérii 24 kusů. Prototyp BH-17 pravdÄpodobnÄ neexistoval[1] a prvnÃm zalétnutým kusem byla B-17.2, která poprvé letÄla 16. Äervence 1924 (pilot Äernohous). 16. srpna 1924 ji následovala B-17.1 (Karl Fritsch).
Sériové B-17 (vojenské oznaÄenÃ) byly pÅedávány od ledna do dubna 1925 ke 32. a 34. letce leteckého pluku 1 v Praze. PÅestože letadla Avia B-17 pÅedstavovala znaÄný posun kupÅedu oproti pÅedcházejÃcÃm BH-6 a BH-8, stále trpÄla nÄkterými neduhy. NejvýraznÄjÅ¡Ã byly poruchy palivové soustavy, ke kterým docházelo už po nÄkolika nalétaných hodinách. NÄkolikrát doÅ¡lo i k požáru a následnému zniÄenà prakticky nového letounu. VÅ¡echny B-17 byly proto staženy z provozu a pÅedány zpÄt do továrny, kde byla rekonstruována motorová a palivová instalace. PÅestavÄna byla také kÅidélka a ocasnà plochy.
Rekonstruované stroje se už nevrátily k bojovým jednotkám, ale byly pÅedány do pilotnà stÃhacà školy v Chebu. Zde vydržely do konce dvacátých let, kdy byly nahrazeny letadly B-21.
Zbarvenà vÅ¡ech strojů bylo klasické â na hornÃch a boÄnÃch plochách tÅÃbarevná kamufláž, spodnà plochy natÅeny hlinÃkovou barvou. Kryt motoru, stÅedový pylon a vrtulový kužel zůstaly v barvÄ neleÅ¡tÄného hlinÃku. Praporové výsostné znaky na kÅÃdle a smÄrovce, na bocÃch trupu plukovnà znak a také typové oznaÄenà a poÅadové ÄÃslo. Vrtule zůstala v barvÄ dÅeva, nalakována.
[1] V L+K 13/1984 se uvádà prvnà let prototypu BH-17 na konci roku 1923 a pÅedvádÄnà armádÄ 31. prosince téhož roku. Kniha letů vÅ¡ak toto nepotvrzuje, 31. prosince jsou evidovány pouze lety BH-8 a prvnà let B-17 až v Äervenci 1924, viz výše.
Typ | BH-17 |
---|---|
RozpÄtà hornÃho kÅÃdla | 8,73 m |
RozpÄtà dolnÃho kÅÃdla | 8,86 m |
Hloubka kÅÃdel | 1,80 m |
StupnÄnà kÅÃdel | 0,16 m |
Délka | 6,73 m |
Výška | 2,65 m |
Nosná plocha | 21,3 m2 |
Hmotnost prázdného stroje | 761 kg |
Vzletová hmotnost | 1072 kg |
Hmotnost na jednotku plochy | 51 kg/m2 |
Hmotnost na jednotku výkonu | 4,9 kg/kW |
Maximálnà rychlost | 238 km/h |
Cestovnà rychlost | 206 km/h |
Stoupánà na 3000 m | 7 min 10 s |
Stoupánà na 5000 m | 13 min |
Praktický dostup | 8000 m |
Dolet | 500 km |
BezpeÄnostnà násobek | 10 |
Výzbroj | 2 x Vickers 7,7 mm |