Hlavní menu


Nacházíte se zde: Úvodní stranaLetecká technikaAvia BH-17

Avia BH-17

Avia BH-17

Přestože prototyp BH-8 v soutěži porazil konkurenční typy Letov Š-7 a Aero A-20, nebyl nikdy armádou přijat. Ani MNO, ani sami konstruktéři nebyli s jejími výkony a vlastnostmi plně spokojeni. Proto musel být původní typ BH-8 přepracován, a tak vznikla Avia BH-17.

Řada charakteristických znaků BH-8 byla zachována – stále se jednalo o celodřevěný dvouplošník s horním křídlem o menším rozpětí než spodní, posazeným na centrálním pylonu. Zachována zůstala skříňová konstrukce trupu a také ocasní plochy nebyly změněny.

Mezi nejvýraznější konstrukční změny patří zmenšené rozpětí křídel, zvětšená plocha křidélek a prodloužený trup, patrně pro zlepšení směrové stability a vlastností ve vývrtce. Chladiče byly opět přesunuty mezi podvozkové vzpěry. Stejně tak chlazení oleje se vrátilo k původnímu řešení – olejová nádrž byla umístěna v náběžné hraně středového pylonu.

V červnu 1924 MNO objednalo sérii 24 kusů. Prototyp BH-17 pravděpodobně neexistoval[1] a prvním zalétnutým kusem byla B-17.2, která poprvé letěla 16. července 1924 (pilot Černohous). 16. srpna 1924 ji následovala B-17.1 (Karl Fritsch).

Sériové B-17 (vojenské označení) byly předávány od ledna do dubna 1925 ke 32. a 34. letce leteckého pluku 1 v Praze. Přestože letadla Avia B-17 představovala značný posun kupředu oproti předcházejícím BH-6 a BH-8, stále trpěla některými neduhy. Nejvýraznější byly poruchy palivové soustavy, ke kterým docházelo už po několika nalétaných hodinách. Několikrát došlo i k požáru a následnému zničení prakticky nového letounu. Všechny B-17 byly proto staženy z provozu a předány zpět do továrny, kde byla rekonstruována motorová a palivová instalace. Přestavěna byla také křidélka a ocasní plochy.

Rekonstruované stroje se už nevrátily k bojovým jednotkám, ale byly předány do pilotní stíhací školy v Chebu. Zde vydržely do konce dvacátých let, kdy byly nahrazeny letadly B-21.

Zbarvení všech strojů bylo klasické – na horních a bočních plochách tříbarevná kamufláž, spodní plochy natřeny hliníkovou barvou. Kryt motoru, středový pylon a vrtulový kužel zůstaly v barvě neleštěného hliníku. Praporové výsostné znaky na křídle a směrovce, na bocích trupu plukovní znak a také typové označení a pořadové číslo. Vrtule zůstala v barvě dřeva, nalakována.

Poznámky

[1] V L+K 13/1984 se uvádí první let prototypu BH-17 na konci roku 1923 a předvádění armádě 31. prosince téhož roku. Kniha letů však toto nepotvrzuje, 31. prosince jsou evidovány pouze lety BH-8 a první let B-17 až v červenci 1924, viz výše.

Použitá literatura

Technické údaje

Základní technické údaje
Typ BH-17
Rozpětí horního křídla8,73 m
Rozpětí dolního křídla8,86 m
Hloubka křídel1,80 m
Stupnění křídel0,16 m
Délka6,73 m
Výška2,65 m
Nosná plocha21,3 m2
Hmotnost prázdného stroje761 kg
Vzletová hmotnost1072 kg
Hmotnost na jednotku plochy51 kg/m2
Hmotnost na jednotku výkonu4,9 kg/kW
Maximální rychlost238 km/h
Cestovní rychlost206 km/h
Stoupání na 3000 m7 min 10 s
Stoupání na 5000 m13 min
Praktický dostup8000 m
Dolet500 km
Bezpečnostní násobek10
Výzbroj2 x Vickers 7,7 mm

Vyhledávání

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Zveřejněno: 26.7.2009
Poslední úprava: 19.1.2013

Kapitoly

Obrázky


Nahoru | Úvodní strana | Kontakt | Mapa webu | Autoři | RSS
Československé letectví - web o historii letectví u nás [2010-2012]